Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Aanpak Het uitgangspunt in onze leerlingenzorg is het vroegtijdig signaleren door de leraar. Het geheel van de leerlingenzorg is opgebouwd in een drietal niveaus, welke gebaseerd zijn op de doorlopende onderwijslijn van ons samenwerkingsverband. Dit is om de signalering, diagnostisering en behandelingsplanning zo effectief mogelijk te laten verlopen. De zorgstructuur is erop gericht om de leraren zo goed mogelijk te ondersteunen waar het gaat om begeleiding van zorg- en risicoleerlingen.
Op De Steenuil neemt interprofessioneel werken een steeds belangrijkere rol in. Het kind met zijn/haar ondersteuningsbehoefte valt weliswaar tussen 8.30 -en 14.00 uur onder de verantwoordelijkheid van school, maar is de hele dag dat kind met zijn/haar specifieke ondersteuningsbehoeften. Samenwerken met de partners die betrokken zijn bij onze school is dan ook essentieel en in het belang van onze leerlingen.
Door de inzet van subsidie- en NPO middelen is het mogelijk om in te spelen op de extra ondersteuningsbehoeften van leerlingen. Wanneer deze middelen wegvallen zal dit niet in alle gevallen meer lukken.
Ambities:
- Een gefundeerde eigen inzet op passend onderwijs.
- Gepersonaliseerd, maar niet geïndividualiseerd onderwijs. Alle leerlingen krijgen dezelfde kansen.
- De zorg waarborgen die wij willen bieden en daarbij de grenzen aangeven van onze mogelijkheden.
- De juiste ondersteuning ontvangen wanneer wij onze grenzen aangeven voor leerling en school. ·
- Uitbreiding TTJ, Brick hulpverlening en de jeugdverpleegkundige in de school.
- Een gedragspecialist, of SPH-er toevoegen aan het team van De Steenuil.
- Een eigen ‘klassenhuis’ voorziening binnen KEI13.
- Leerkrachten zijn toegerust om goed kindgesprekken te voeren.
- Korte lijntjes onderhouden met ouders en externen.
- Opbrengsten meer als teamgesprek gaan bespreken, dan als presentatie.
- Eigenaarschap bij leerlingen.
- Borgen en verdiepen van aandacht voor leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn. – werken aan doelen – inzet op bredere vakgebieden – talentontwikkeling.
- Verkennen en mogelijk opzetten van een praktijkklas à aansluiten bij talenten en dat wat leerlingen gelukkig maakt.
- Doorgaande lijn ontwikkelen voor de weektaak.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.