Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Om leerlingen de ruimte en de mogelijkheid te bieden voor een optimale ontwikkeling, is een vriendelijk en veilig klimaat van groot belang. Op De Steenuil hanteren wij het Schoolwide Positive Bahavior Support (SWPBS) ook wel PBS genoemd; naar de leerlingen ook wel verwoord als: Goed gedrag kun je leren! PBS wordt ondersteund door de methode KWINK. Kwink sluit goed aan op PBS en biedt een doordacht preventief SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Kwink biedt veel praktische handvatten en oefenmomenten. Elke twee weken staat er een schoolregel/Kwink van de week centraal. Positief gedrag wordt beloond d.m.v. een compliment, een kanjerkaart en een sticker op het kanjerveld. Ieder kind wil het van nature graag goed doen en is gevoelig voor complimenten. Dit werkt veel effectiever dan benoemen wat er niet goed gaat.
De Steenuil werkt met kwaliteitskaarten gewenst en ongewenst gedrag van leerlingen en grensoverschrijdend gedrag van ouders. Op deze kaarten staat de monitoring van het anti- pestbeleid beschreven. Wij werken met de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling en registeren incidenten. Onze school heeft een gedragscode die beschrijft welke verwachtingen wij van elkaar mogen hebben op het gebied van omgaan met elkaar (in de les, identiteit, met anderen, de sfeer, het schoolgebouw). Op SharePoint staat het handboek Veiligheid waarin het veiligheidsbeleid is beschreven.
Binnen De Steenuil is een coach werkzaam die (preventief) ingezet wordt om leraren/onderwijsassistenten te begeleiden met individuele leerlingen of groepen. Zij geeft tips in de volle breedte van het onderwijs: klassenmanagement, interactie, specifieke gedragsproblematiek. De coach kan ook curatief worden ingezet door een intensief begeleidingstraject af te spreken. Op De Steenuil maakt de coach op afroep deel uit van het ontwikkelteam gedrag.
Bovenstaande beschrijft dat er op De Steenuil preventief en proactief gewerkt wordt aan sociale veiligheid en welbevinden. Wij moeten tegelijkertijd ook constateren dat de zorgen omtrent gedrag toenemen. Steeds vaker hebben wij te maken met leerlingen met hechting- of traumaproblematiek en leerlingen waar systemisch het nodige aan de hand is in de thuissituatie. Deze leerlingen zitten klem en vol en dit uit zich in ongewenst- en onaangepast gedrag op school. Tegelijk zien wij een toename van grensoverschrijdend gedrag bij ouders. Deze toename is zichtbaar na Covid19 en de energiecrisis. Dit vraagt veel van het team op De Steenuil en stelt ons ook voor nieuwe uitdagingen waarbij onze grenzen belangrijk zijn.