Kindcentrum d'n Bogerd

Keltenstraat 16 5753 GN Deurne

  • Schoolfoto van Kindcentrum d'n Bogerd
  • Schoolfoto van Kindcentrum d'n Bogerd
  • Schoolfoto van Kindcentrum d'n Bogerd

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen
We nemen als school twee keer met jaar de LVS toetsen af. 

Samen met de methode gebonden toetsen worden de ontwikkelingen van de leerlingen gevolgd. 

Na het afnemen van de LVS-toetsen worden er door de Intern Begeleider een trendanalyse gemaakt. 
Deze wordt gemaakt of schoolniveau, maar ook op groepsniveau. 

Aan de hand van de toets en de trendanalyses vindt er een groeps-toetsbespreking plaats. 
De Intern Begeleider bekijkt samen met de leerkracht de resultaten en stellen een plan op voor de komende periode. 
Tijdens het bespreken van de tussenresultaten wordt niet alleen gekeken naar het groepsniveau maar ook naar de individuele leerlingen. 
Wat hebben sommige leerlingen aan onderwijsbehoeften. 

Bij het maken van de trendanalyses hebben we een aantal normen die we als school hebben gesteld:
- vergelijken met de landelijke norm
- de Bogerdnorm (vaardigheidsscore die past bij de laagste II score)
- het aantal percentages I,II en III scores (70%)

Om de resultaten, ontwikkelingen van de leerlingen en het handelen van de leerkracht goed te monitoren hebben we een zorgplan opgesteld om zo jaarlijks een bepaalde cyclus te doorlopen.

Cyclus zorg:
- Startgesprekken
na ongeveer 4 weken vinden er met de leerkrachten en IB startgesprekken plaats. Samen worden de leerlingen besproken de eerste ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan. Mocht het nodig zijn worden vanuit deze gesprekken acties uitgezet. Deze acties kunnen betrekking hebben op het handelen van de leerkracht, begeleiding van leerlingen.
- Toetsen
In januari/februari worden de LVS toetsen afgenomen. Aan de hand daarvan worden trendanalyses gemaakt. 
- Bespreken zorgleerlingen
Na de toetsweken worden de leerlingen besproken waarbij de veranderingen zijn van onderwijsbehoeften. 
- Oudergesprekken
Na het afnemen van de toetsen, het rapport vinden er oudergesprekken plaats. Eventuele zorgen die er zijn, acties en afspraken die de leerkracht met IB heeft gemaakt worden met de ouders besproken. 
- Groeps-toetsbesprekingen
Er zijn groeps-toetsbesprekingen met de leerkracht en IB om zo alle ontwikkelingen van de LVS-toetsen, trendanalyses en gesprekken met ouders te bespreken. Vanuit hier worden nieuwe onderwijsbehoeften in kaart gebracht en mogelijk het onderwijsaanbod en handelen van de leerkracht bij bepaalde vakgebieden. 
-Toetsen
In mei/juni worden er weer LVS-toetsen afgenomen om te kijken of bepaalde acties het juiste effect hebben gehad.
- Bespreken zorgleerlingen
Na de toetsweken worden de leerlingen besproken waarbij er opvallende resultaten zijn of waarbij de onderwijsbehoeften of onderwijsaanbod niet meer voldoen. Ook worden de laatste trendanalyses met de leerkrachten besproken. 
-Daarna zijn er oudergesprekken
Aan de hand van de LVS-toetsen en het rapport vinden er nog gesprekken plaats met ouders om de laatste ontwikkelingen te bespreken met ouders.
- Overdracht (IB+leerkrachten)
Aan het einde van het schooljaar vindt er een overdracht plaats met IB, leerkrachten en de leerkrachten van het nieuwe schooljaar. 
Tijdens deze overdracht worden de leerlingen besproken om zo de onderwijsbehoeften van de individuele leerling in kaart te brengen, maar ook de behoeften van de groep algemeen. 

Deze cyclus wordt vastgelegd met bepaalde documenten:
-Groepsoverzichten
Hierin worden de subgroepen, onderwijsbehoeften en zorgniveaus in kaart gebracht per leerling
- Bogerdaanpak 
Hier wordt de algemene aanpak beschreven voor de ster, maan en zon-aanpak
- Evaluaties
In dit document worden de laatste ontwikkelingen geëvalueerd middels een 4XL formulier (leerlingen, leertijd, leerstof, leerkrachtvaardigheden).
- Esis
Belangrijke afspraken en acties worden genoteerd per leerling in het digitale leerlingvolgsysteem.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Protocol Advisering d’n Bogerd  

Gedurende de schoolloopbaan worden de L.V.S.- toetsen afgenomen, deze zijn van belang bij het opstellen van het leerling-profiel.  

In groep 7 wordt er n.a.v. de resultaten van leerlingen in februari/maart een voorlopig advies gegeven. Dit geeft een indicatie welke stap ze mogelijk kunnen maken richting het voortgezet onderwijs.   

Voor het eerste rapport in groep 8 in het najaar, wordt er door een adviescommissie een voorlopig advies opgesteld, wat besproken wordt met de ouders tijdens het eerste oudergesprek en wordt er een pre-advies gegeven. Deze adviescommissie bestaat uit: leerkracht groep 8, leerkracht groep 7, IB-er en een directielid. De profielschets wordt per leerling bekeken. Het leerling-profiel bestaat uit: LVS-toetsen, methode gebonden toetsen en leerling kenmerken.   

Na het pre-advies wordt er een doorstroomtoets afgenomen. Daarna volgt het definitieve advies. 

Voordat het adviesgesprek in het voorjaar van groep 8 plaatsvindt komt de adviescommissie nog een keer bij elkaar om te kijken of er nog leerlingen besproken moeten worden. In een schema worden alle relevante gegevens vermeld m.b.t. het advies.

De adviesgesprekken worden gevoerd door de leerkracht van groep 8 en directie/MT. Het gesprek wordt bijgewoond door de ouders en de leerling. Het advies wordt verteld en beargumenteerd.  Het Onderwijskundig rapport dat digitaal wordt doorgestuurd, is uitgeprint zodat het door de ouders meegenomen kan worden. Het wordt na goedkeuring ondertekend door school en ouders. Tijdens het gesprek wordt er nooit een advies gewijzigd, wel is er de mogelijkheid om een vervolggesprek te plannen.    

Na het definitieve advies volgt aanmelding op het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op d'n Bogerd doen we het samen. 
We gebruiken hiervoor de methode KWINK. Hiervoor is de coördinator gedrag aanspreekpunt. Zij is ook KWINK-coach. 
1 keer per jaar vullen leerkrachten vragenlijsten in met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling en de sociale veiligheid. Dit doen ze via het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. 
Ook de leerlingen van de groepen 6 t/m 8 vullen deze lijst in. De coördinator gedrag maakt hier samen met de Intern Begeleider een analyse van. De analyse is onderwerp van gesprek bij de groepsbespreking en bepaalt het handelen van de leerkracht. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Kansen
  • Veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven