Islamitische Basisschool Yunus Emre

Mandelaplein 2 2572 HT Den Haag

  • Schoolfoto van Islamitische Basisschool Yunus Emre
  • Schoolfoto van Islamitische Basisschool Yunus Emre

Het team

Toelichting van de school

Het team van Yunus Emre Mandelaplein bestaat uit enthousiaste, betrokken leerkrachten, leraarondersteuners, onderwijs assistenten en vakleerkrachten. Zij worden bijgestaan door de conciërge en administratief medewerkster, intern begeleiders, schoolmaatschappelijk werkster, de adjunct directeur en directeur.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een leerkracht afwezig is wegens ziekte, buitengewoon verlof of voor het volgen van een cursus. In dergelijke gevallen wordt eerst gezocht naar een vervanger. Wanneer dit niet lukt wordt er gekeken of er groepen samengevoegd kunnen worden of worden de leerlingen, met een speciaal lesprogramma, verdeeld over de andere groepen. De enige uitzondering op deze regel zijn de groepen 1 & 2. Vanwege de leeftijd en het speelse karakter van het jonge kind kunnen deze groepen niet samengevoegd worden of over meerdere groepen verdeeld en zullen wij u vragen om uw kleuter thuis te houden. 

In een noodsituatie (bijv. bij meerdere zieke leerkrachten tegelijk) kan het voorkomen dat een groep geen les krijgt en we genoodzaakt zijn om een klas thuis te laten

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Verder moeten leerlingen in de eerste vier schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur onderwijs krijgen. In de laatste vier schooljaren (bovenbouw) is dit 3.760 uur. Scholen mogen naar eigen inzicht 240 uur verdelen over de onder- en bovenbouw zodat het totaal uitkomt op 7.520 uur. 

Op Yunus Emre Mandelaplein hanteren we voor zowel de onderbouw als de bovenbouw dezelfde schooltijden. Hiermee maken alle kinderen jaarlijks dezelfde uren. Wekelijks krijgen de leerlingen 27,5 uur onderwijs.

Dit schooljaar zullen de leerlingen in totaal 1048 uur les krijgen. De overige uren worden door de medewerkers gebruikt voor nascholing en evalueren van het onderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen ons nog meer scholen op het gebied van:

- gedragssignalering


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Voor- en Vroegschoolse Educatie is een prettige leer- en speelplek voor peuters van tweeënhalf tot vier jaar. Peuters komen hier vijf dagdelen per week om in een veilige en stimulerende omgeving te spelen en elkaar te ontmoeten. Op de voorschool staat onder andere de ontwikkeling van de Nederlandse taal centraal, maar daarnaast leert uw kind bijvoorbeeld ook om met materialen om te gaan, samen te zingen en te luisteren.Het verschil met reguliere peuterspeelzalen is dat er met het VVE-programma Speelplezier wordt gewerkt. Speelplezier is een methode die jonge kinderen op een speelse wijze stimuleert in hun (taal) ontwikkeling; het is een combinatie van spelen, werken en leren. Het programma van de voorschool loopt door in de groepen 1 en 2 van de basisschool, waar een volgende stap wordt gezet. Er vindt periodiek een gezamenlijk overleg met de basisschool plaats, om zo de doorgaande lijn te waarborgen.

In het schooljaarplan 24/25 wordt een basis gelegd voor een verbetering van het onderwijs aan het jonge kind. We weten immers dat werken aan kansengelijkheid in de leeftijdsfase van het jonge kind van het grootste belang is en de basis legt voor later schoolsucces. Ons doel is om de goede beoordeling vanuit het themaonderzoek van de inspectie (sept. 2023) te behouden.De doelen waar aan gewerkt zal worden zijn:        

- Doorgaande leerlijn: de samenwerkingsafspraken verder concretiseren met de PSZ, structureel overleg inplannen binnen de PDCA-cyclus waarbij het pedagogisch-didactisch handelen op elkaar is afgestemd.        

- Ouderbetrokkenheid: gezamenlijk samenspel met de PSZ organiseren op een vast moment op de dag.Extra aandachtspunt: de taalaanpak voor peuters en kleuters, op dit moment stromen de kinderen in met een achterstand in de Nederlandse taal.

Openingstijden van de voorschool - Sim Sim:


Groep 1
Maandag 12.15 – 15.30 u
Dinsdag 08.15 – 11.30 u
Woensdag 12.15 – 15.15 u
Donderdag 08.15 – 11:30 u
Vrijdag. 12.15 – 15.15 u

Groep 2
Maandag 08.15 – 11.30 u
Dinsdag 12.15 – 15.30 u
Woensdag 08.15 – 11.30 u
Donderdag 12.15 – 15.30 u
Vrijdag 08.30 – 11.30 u

Terug naar boven