Basisschool Aquamarijn

Donker Curtiusstraat 4 2555 XW Den Haag

Schoolfoto van Basisschool Aquamarijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen die bij afname van de eindtoets minder dan een jaar op onze school zaten, tellen niet mee voor de eindscore. Dit is de eventuele verklaring tussen het aantal deelnemers en het werkelijke aantal leerlingen in groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken het leerlingvolgsysteem (LVS) met daarin de uitslagen op de cognitieve? toetsen van het Cito. De rapportage uit SCOL, naast die van het LVS en de bevindingen van de? leerkracht(en), vormt een mooi geheel aan informatie, om de sociaal-emotionele èn cognitieve? ontwikkeling van onze leerlingen te volgen.

Er zijn regelmatig groeps- en leerling-besprekingen met? de groepsleerkracht, de Interne begeleider en de vakleerkrachten.? Verslagen van testsituaties, observatieformulieren, de inhoud van gesprekken met ouders en? eventuele derden worden opgeslagen in het digitale dossier van het kind.? 

De groepsleerkracht maakt twee keer per jaar, in februari en juni (na de periode waarin de Cito-? toetsen zijn afgenomen), een groepsoverzicht. In een groepsoverzicht wordt van de individuele? leerlingen een aantal kenmerken beschreven, onder andere:? - de specifieke onderwijsbehoefte;? - de didactische en cognitieve vaardigheden;? - de sociaal emotionele ontwikkeling;? - en overige factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van een leerling.? ? 

We voeren kindgesprekken, waarbij de kinderen de ruimte krijgen om hun eigen? persoonlijke doelen te benoemen, de wijze waarop ze die denken te kunnen behalen en het? evalueren daarvan. Daarnaast zoeken we naar manieren waarop kinderen per les of per? thema op hun eigen niveau kunnen aangeven wat ze willen leren. Aan het eind van de les of? het thema reflecteren we steeds vaker met de kinderen op de groeps- en persoonlijke? doelen.? ? 

We gebruiken toetsen vooral ter ondersteuning van de leerling tijdens het leerproces. Het draait om de feedback die de leerling na de toets ontvangt om verder te kunnen groeien. Om de cognitieve ontwikkeling te volgen, maken we zowel gebruik van methode gebonden?als niet methode gebonden toetsen, ontwikkeld door het Cito. Door middel van deze toetsen wordt op een objectieve manier het niveau van de leerlingen vastgesteld.??? ?? 

De uitslagen en het overzicht van de scores van de niet-methodegebonden toetsen worden zo transparant mogelijk gecommuniceerd met ouders. Ouders krijgen tweemaal per jaar een afdruk van het LVS, met daarbij vanaf groep 5 ook een grafische weergave met daarbij het voorlopig uitstroomniveau.??  

Voor het signaleren en volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van?? dagelijkse observaties SCOL ?? We gebruiken deze resultaten om op groeps- en individueel niveau de ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen te monitoren. We analyseren de resultaten, waarbij de leerkracht, IB-er en gedragsspecialist betrokken zijn. Aan de hand daarvan worden interventies, acties of vervolgstappen afgesproken.?

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de cijfers over onze adviezen voor het voortgezet onderwijs willen we vermelden dat wij zorgvuldig adviseren. Van alle scholen voor voortgezet onderwijs ontvangen we bericht hoe het met onze oud-leerlingen gaat. De ervaring leert ons dat zeer zelden leerlingen na de brugklas een ‘lagere’ vorm van voortgezet onderwijs gaan volgen dan dat wij adviseerden. Soms gebeurt het dat leerlingen een ‘hogere’ vorm gaan volgen.

Jaarlijks verlaten tussen de 50 en 60 leerlingen via groep 8 onze school. De cijfers, op zichzelf, zeggen weinig tot niets over de kwaliteit van ons onderwijs. Ons kwaliteitsstreven is er op gericht elk kind, met zijn eigen mogelijkheden, zich optimaal te laten ontwikkelen op sociaal-emotioneel, cognitief, creatief en sportief gebied. Er wordt aan gewerkt om de 'opbrengsten' op deze gebieden, die allen van groot belang zijn, op een inzichtelijke manier te verantwoorden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Iedereen, kinderen en medewerkers, mag zijn wie hij is.

Eigenheid is een centrale waarde in ons KC: iedereen heeft eigen expertise en krijgt ruimte om te werken aan persoonlijke doelen. We zijn allemaal uniek en kunnen van elkaar leren.

We kijken terug op een geslaagde dag als we waardering hebben kunnen tonen voor elkaar, aan onze doelen hebben gewerkt en samen plezier hebben beleefd. We delen succeservaringen, we benoemen positieve eigenschappen en geven elkaar complimenten. We zijn trots op elkaar.

We stimuleren de kinderen om nieuwsgierig te zijn, te ontdekken en zich te blijven ontwikkelen.

We werken in verbondenheid. Ouders hebben hierbij een actieve rol. Kortom; ons KC is een veilige plek waar iedereen zichzelf kan zijn, kan ontwikkelen en ontdekken met plezier en in verbondenheid met anderen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Eigenheid
  • Verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs heeft ons een basisarrangement gegeven. Dit arrangement is gegeven op grond van informatie bekend bij de inspectie. In feite wil het zeggen dat er, op grond van deze bij de inspectie bekende gegevens van de afgelopen jaren, geen aanleiding is tot zorg over de kwaliteit van ons onderwijs.

Terug naar boven