Openbare basisschool Houtwijk

Mari Andriessenstraat 42 2552 KN Den Haag

  • De allereerste Quest Memo van Yalp op óns schoolplein!
  • Project Middeleeuwen: échte ridders op school. Onvergetelijk!
  • Leerlingen van groep 6, 7 en 8 werken op een eigen laptop. In groep 4 en 5 wordt gebruik gemaakt van een Snappet tablet.
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Houtwijk

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de groepsleerkracht niet aanwezig kan zijn (door ziekte of verlof) wordt er naar een oplossing gezocht.

Veelal wordt de afwezige leerkracht door een collega vervangen. Lukt dat niet, dan doen we een beroep op de vervangingspool van onze stichting en op uitzendbureaus waar onze stichting afspraken mee heeft gemaakt.

Eventueel is een stagiaire onder begeleiding in de groep. Indien nodig verdelen we de kinderen tijdelijk over de andere groepen.

Bij de kleutergroepen wordt soms gevraagd, met name de nog niet leerplichtige kinderen, mee terug naar huis te nemen.

Leerlingen naar huis sturen gebeurt alleen bij hoge uitzondering, wanneer er geen oplossing te bedenken is. De ouders worden hiervan op de hoogte gesteld en er is altijd opvang voor kinderen die thuis niet kunnen worden opgevangen.

Helaas zal deze mogelijkheid vaker voorkomen door de grote tekorten aan leerkrachten. We blijven onze uiterste best doen om het 'naar huis sturen' een uitzonderen te laten zijn, maar in geval van nood, zal het dus zeker gebeuren. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Als school hebben we gekozen voor homogene groepen; kinderen van (ongeveer) dezelfde leeftijd zitten in één lokaal. Bij de kleuters is er één groep 1 en één groep 2. Mocht in de loop van het schooljaar blijken dat groep 1 te groot wordt, gaan we bekijken wat de mogelijkheid is van het opstarten van een instroomgroep. 

Iedere groep heeft een eigen leerkracht, of in het geval van een duo-baan, twee leerkrachten. Deze leerkracht is verantwoordelijk voor het pedagogisch en didactisch klimaat in de klas. We willen de kinderen een veilige, rustige en gestructureerde leeromgeving bieden, die zorgt dat er een maximale ontwikkeling mogelijk is. Naast het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs, registreert en analyseert de leerkracht ook alle observatie– en toetsgegevens. Deze gegevens worden gebruikt om zo goed mogelijk de onderwijsbehoefte van het kind in kaart te brengen en hierop aan te sluiten. Uiteraard worden deze gegevens ook met de ouders gecommuniceerd. De leerkracht is voor u, als ouder, het eerste aanspreekpunt.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Methode kleuters

Met ingang van schooljaar 2017-2018 werken we met de kleuters met de methode Kleuterplein.

Dit is een complete kleutermethode voor groep 1 en 2. Kleuterplein bevat alle domeinen die voor het kleuteronderwijs zijn gedefinieerd, met doorgaande leerlijnen en een duidelijk lesdoel per activiteit.

De inhoud van Kleuterplein:

  • taal-lezen
  • rekenen
  • sociaal-emotionele ontwikkeling
  • wereldoriëntatie / burgerschap
  • bewegingsonderwijs
  • drama/muziek
  • beeldende vorming
  • voorbereidend schrijven
  • Engels

Kleuterplein werkt met thema's. Elk thema in Kleuterplein is op dezelfde manier opgebouwd. De verschillende activiteiten en lessen zijn over de themaweken verdeeld, waarmee we kunnen schuiven.
De lessen hebben een duidelijk lesdoel en een vaste structuur. Elke kleuter is anders en heeft zijn eigen onderwijsbehoeften.
Kleuterplein maakt het differentiëren heel eenvoudig. De activiteiten worden op 3 niveaus aangeboden.

De eigenwijze handpop Raai de Kraai vliegt met de kinderen mee door de thema’s en is bij verschillende activiteiten aanwezig. Veel kleuters zullen Raai herkennen, want hij fladderde ook al met ze mee in Peuterplein voor kinderen van 2,5-4 jaar in onze peuterleerplekken.

Ruimte om te kleuteren!
Kleuters blijven kleuters. Zij willen spelen en dingen ontdekken. Daarom biedt Kleuterplein veel thematische activiteiten in hoeken met wisselende materialen. Door deze rijke speel- en leeromgeving worden kleuters uitgedaagd om hun omgeving en mogelijkheden te onderzoeken. Dit leidt tot betrokkenheid en groei. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de huidige onderwijswet wordt met betrekking tot de lestijden uitgegaan van een minimum aan uren voor de totale basisschoolperiode van 7520 uur per leerling.

Dat betekent gemiddeld een lestijd van 940 uur op jaarbasis.
OBS Houtwijk weet haar lestijd te verantwoorden door de 7520 uur als uitgangspunt te behouden en daar haar lestijd op in te richten.
Elk schooljaar gaan alle leerlingen ruim 940 uur naar school, dit is 25 uur en 30 minuten per week. 

Vakken
In de wet op het basisonderwijs staat vermeld welke vakken gegeven moeten worden op de basisschool.

Die vakken zijn:

  • Functieontwikkeling, waaronder zintuiglijke ontwikkeling (bij kleuters)
  • Instrumentele-culturele vorming:
    – Nederlandse taal: lezen, schrijven, spellen, stellen, spreken en luisteren
    – Engelse taal (verplicht in groep 7 en 8; onze kinderen volgen Engelse les vanaf de peuters)
    – Rekenen en wiskunde
  • Kennisgebieden:
    – Aardrijkskunde
    – Geschiedenis
    – Natuur en techniek, waaronder biologie
    – Maatschappelijke/geestelijke stromingen
    – Actief burgerschap en sociale integratie
  • Expressie-activiteiten:
    – Spel en beweging
    – Beeldende vorming (tekenen en handvaardigheid)
    – Muzikale vorming
  • Lichamelijke oefening, zwemonderwijs
  • Bevordering sociale redzaamheid, waaronder verkeer
  • Bevordering gezond gedrag 

Daarnaast wordt in de ‘kerndoelen’ aangegeven, welke stof per vakgebied minimaal behandeld moet worden. In onze methoden worden godsdienst en levensbeschouwende lessen aangeboden die passen bij een openbare school. De gehanteerde methoden voldoen aan de wettelijk gestelde kerndoelen. Ons onderwijskundig beleid voldoet aan deze wettelijk gestelde eisen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Belangrijk is te weten dat onze school gaat voor goed onderwijs. Bij passend onderwijs gaat het er om, minder naar de beperkingen en meer naar de mogelijkheden van kinderen te kijken, de zogenoemde onderwijsbehoeften.

Wij streven er naar om altijd in overleg met de ouders van onze leerlingen tot goed onderwijs en (indien nodig) een optimale ondersteuning van onze leerlingen te komen. OBS Houtwijk heeft een planmatige aanpak voor alle leerlingen.

Wanneer het, ondanks alle inspanningen, toch niet lukt om tot een gezamenlijk plan voor de leerling te komen, kunt u ons altijd vragen contact op te nemen met het samenwerkingsverband SPPOH. Samen met de adviseur van SPPOH kan dan besproken worden hoe toch een bij de leerling passend plan kan worden gemaakt.

Middels groepsplannen zijn alle leerlingen naar niveau ingedeeld; aanpak 1 (groep met verlengde instructie), aanpak 2 (basisniveau) en aanpak 3 (plusniveau). Afhankelijk van het doel en de inhoud van de les kan hiervan afgeweken worden.

Ondersteuningsdeskundigheid (intern en extern)
Zorgleerlingen binnen de groep kunnen met enige aanpassingen het reguliere programma doorlopen. Indien nodig wordt een individueel handelingsplan opgesteld en eventueel een uitstroomperspectief. Voor een beperkt aantal leerlingen volgt verwijzing naar SBO of SO.

De interne deskundigheid van leerkrachten en interne begeleider wordt geregeld aangevuld met externe deskundigen, passend bij de situatie van de betreffende leerling. Daarnaast is er een goed lopend MDO. In een (beperkt) deel van gevallen wordt de zorg volledig overgedragen aan externe deskundigen.

Door passende zorg gaan de meeste leerlingen beter functioneren, zij doorlopen de reguliere basisschool en gaan naar een passende vorm van voortgezet onderwijs. Deze leerlingen krijgen zo thuis nabij onderwijs en stromen met voldoende zelfvertrouwen uit naar het VMBO met basisberoepsgerichte leerweg met LWOO en incidenteel naar PRO. Voor de andere zorgleerlingen worden passende scholen gevonden.

Ondersteuningsvoorzieningen
De school is zeer actief in de begeleiding van zorgleerlingen. Daarnaast wordt gewerkt aan hoge scores op de basisvakken. De meeste zorgleerlingen worden binnen het reguliere proces geplaatst (en gehouden) met de begeleiding die mogelijk is. Door goed klassenmanagement ontstaat tijd (ruimte) voor instructie aan individuele leerlingen en/of aan groepjes. Het is wenselijk dat er een programma voor meer- en hoogbegaafden opgezet wordt, zodat we deze leerlingen beter kunnen bedienen.

Voorzieningen in de fysieke omgeving
Per leerling moet gekeken worden of wij, als school, de leerling die zorg en ondersteuning kunnen bieden die hij nodig heeft. De oplossingen zullen veelal persoonlijk van aard zijn, zodat de leerling het reguliere onderwijs kan volgen.

Samenwerkende ketenpartners
OBS Houtwijk werkt zoveel mogelijk samen met ketenpartners (zie SOP). Dit gebeurt naar tevredenheid. Er is verschil in intensiteit in de samenwerking. 

SPPOH - Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglaanden

Op 1 augustus 2014 is Passend Onderwijs van start gegaan.

Onder het motto ‘Ieder kind een kans’ werken in de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk 27 schoolbesturen en een kleine 200 scholen samen aan een plezierige en succesvolle basisschooltijd van ruim 56.000 kinderen.

Alle scholen zijn overgegaan op een nieuwe structuur in de leerlingzorg. In de regio Haaglanden dragen alle scholen gezamenlijk zorg voor een dekkend onderwijsaanbod en een passende onderwijsplek voor alle leerlingen en waar nodig voor specifieke ondersteuning van leerlingen die dat nodig hebben.

Om dat goed te kunnen doen is een structuur ingericht: het samenwerkingsverband Passend Onderwijs, dat in deze regio voor het primair onderwijs alle scholen uit de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Den Haag bindt.
Dit samenwerkingsverband draagt de naam Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH).

Het speciaal onderwijs blijft wel gewoon bestaan en indien nodig kunnen kinderen hiernaar verwezen worden.

Alle scholen hebben binnen het Passend Onderwijs een zorgplicht (geen plaatsingsplicht op de eigen school). Wanneer een leerling bij een school wordt aangemeld, gaat de school binnen 6 weken na of zij de leerling een passende onderwijsplek kan bieden. Wanneer extra ondersteuning voor de leerling nodig is, probeert de school deze te organiseren. Wanneer dat niet haalbaar is, zorgt de school ervoor, in overleg met ouders, dat een andere school de leerling wel inschrijft. Alleen wanneer de school geen plaatsingsruimte heeft of de ouders zich niet kunnen verenigen met de wijze waarop de school vorm geeft aan haar identiteit, telt de zorgplicht niet. Van de ouders wordt wel verwacht dat zij bij de aanmelding de school volledig informeren over de situatie van hun kind.

Vanuit het samenwerkingsverband SPPOH krijgt iedere school een adviseur passend onderwijs toegewezen. Voor onze school is dit mevrouw Annemarije van Dijkum.
De taak van deze adviseur is om de school te adviseren en te ondersteunen in situaties waar waarschijnlijk extra ondersteuning nodig is of dringende problemen (dreigen te) ontstaan.

Daarnaast werken alle scholen binnen SPPOH met een schoolondersteuningscommissie (SOC). Het staat de school vrij om hier zelf vorm aan te geven, maar binnen de SOC werken in ieder geval de intern begeleider van de school, de adviseur passend onderwijs van SPPOH en de schoolmaatschappelijk werker samen. Zij hebben de taak, samen met ouders, leerkracht(en) en eventuele deskundigen, de ondersteuning en zo nodig de zorg voor de leerling zo goed mogelijk vorm te geven.
De bespreking van een leerling binnen de SOC is ook een voorwaarde voor een mogelijke doorverwijzing naar een andere vorm van onderwijs.

Het is de bedoeling dat ouders en school als partners samenwerken, als het gaat om de zorg of extra ondersteuning rond een leerling. Dat maakt de kans op succes voor de leerling veel groter!

Voor meer en uitgebreide informatie over Passend Onderwijs verwijzen wij u naar de website van SPPOH.  

Andere interessante sites zijn:

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven