Welke doelen staan in het schoolplan?
De Gantel is een school die goed onderwijs het allerbelangrijkst vindt. Daarom werken we met erkende en moderne methoden, bekwame leerkrachten en volgen we de leerresultaten en ontwikkeling van onze leerlingennauwlettend. Onze methoden zijn dekkend met betrekking tot de vastgestelde kerndoelen en zien er aantrekkelijk uit. Het biedt bovendien voldoende aanbod voor kinderen die extra oefenstof nodig hebben, en voor kinderen die extramoeilijk werk aankunnen. We werken vanuit de principes van opbrengstgericht werken (OGW) en volgen de ontwikkeling van onze leerlingen op de voet doormiddel van observaties en toetsen. De onderwijsinspectie heeft ons hiervoor het basisarrangement toegekend. Daarmee voldoen we aan de gestelde eisen. Onze leerkrachten volgen nascholing om hun kennis up to date te houden en om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Binnen de PLG werken wij systematisch op persoonlijk, interpersoonlijk en organisatorisch niveau aan professionalisering en schoolontwikkeling. De PLG helpt ons om te werken aan en vanuit gedeelde doelen waarbij wij collectief kennis opbouwen en toepassen. Binnen de PLG zijn wij blijvend met elkaar in gesprek over onze opvattingen, onze visie en onze gedeelde verantwoordelijkheid: optimale haalbare ontwikkeling van al onze leerlingen. Wij delen onze kennis en ervaringen ondersteunen en stimuleren elkaar in onze ontwikkeling. Samen zijn wij verantwoordelijk voor de kwaliteit van ons onderwijs. De komende periode zetten wij in op het verder professionaliseren van de PLG en een systematisch (cyclisch) proces van schoolontwikkeling vanuit de PLG.Vanuit een cultuur van vertrouwen en gedeelde verantwoordelijkheidstaan wij als team open voor feedback en spreken wij elkaar aan. We kenn en en benutten elkaars talenten. Vanuit een positief kritische houding maken wij zorgvuldige analyses van onze opbrengsten. Onze specialisten formuleren in samenspraak met het team ontwikkelpunten en prioriteiten. We brengen de ontwikkeling op verschillende thema’s zoveel mogelijk in lijn met elkaar. Zo werken wij als team aan de ontwikkeling van onze leerkrachtvaardigheden en daarmee ons onderwijs. Hierbij hechten wij ook binnen ons team aan vaardigheden als samenwerken en creativiteit. We bieden daarom ruimte voor experiment en gezamenlijk onderzoek naar ‘wat bewezen resultaat oplevert’. Op basis van onze strategische keuzes en meerjarenplanning formuleren wij jaarplannen. Over deze jaarplannen leggen wij verantwoording af. Op De Gantel werken we met een medezeggenschapsraad, een ouderraad en een leerlingenraad. Aandachtspunten voor de komende periode zijn:
· Ontwikkelen van een cyclisch proces voorschoolontwikkeling;
· Versterken van de inhoudelijke afstemming tussen verschillende specialismen & visiegroepen;
· Borgen van wat we met elkaar hebben bereikt en afgesproken.