De Gantel

Laan van Wateringse Veld 925 2548 BR Den Haag

Schoolfoto van De Gantel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school is erop gericht onze leerlingen zo goed mogelijk te laten presteren binnen hun mogelijkheden. De jaarlijkse eindtoets geeft in een cijfer weer of we daar op groepsniveau in zijn geslaagd. Binnen een groep kunnen er uiteraard grote verschillen zijn tussen leerlingen. Door de scores op de eindtoets over een aantal jaren naast elkaar te zetten, kunnen we onze school vergelijken met andere scholen. Onze eigen berekening over schooljaar 2017 – 2018 wijkt af van het cijfer dat in de grafiek is vermeld. Op basis van onze gegevens is het cijfer 540.  Daarmee scoren we ruim voldoende en bijna goed. Het verschil tussen deze cijfers ontstaat door het toepassen van een correctie die we mogen doen op basis van landelijke regelgeving.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op groepsniveau doorloopt de leraar twee keer per schooljaar de cyclus handelingsgericht werken. De eerste cyclus loopt van augustus tot januari, de tweede cyclus loopt van februari tot juni/juli. Beide fasen worden afgesloten met de afname van Cito-toetsen.

Halverwege elke cyclus vindt een tussentijdse evaluatie plaats. De cyclus bevat de volgende zes fasen: Evalueren van het vorig groepsplan en verzamelen van leerling-gegevens m.b.v. het kwaliteitsanalyseformulier (analyse cito-toetsen, methodegebonden toetsen, observaties, gemaakt werk, overige gegevens) . Op grond van deze gegevens wordt een nieuw groepsoverzicht gemaakt of een bestaand groepsoverzicht bijgewerkt. 

We verzamelen de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Wat zijn de pedagogisch-didactische behoeften van de leerling? Welke informatie is nodig om deze informatie vast te kunnen stellen? Op basis van een duidelijke vraag verzamelt de leraar of Intern Begeleider deze informatie.

We groeperen leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften in een subgroep. Wij kiezen voor 3 aanpakken: aanpak 1 (sub, verlengde instructie), aanpak 2 (basis), aanpak 3 (up-groep, compact en verrijkt). Kinderen met een  (tijdelijk) individueel handelingsplan of een eigen leerlijn maken zoveel mogelijk deel uit van de sub groep, maar zij worden daarin apart benoemd en hebben een eigen ontwikkelingsperspectief.  

Op basis van de doelen die de leraar wil bereiken en de onderwijsbehoeften van de leerlingen ontwerpt hij (eventueel samen met de intern begeleider) een onderwijsaanbod voor de hele groep bestaande uit 3 aanpakken. Het groepsplan beschrijft hoe de leraar de komende periode met de verschillen in de groep zal omgaan.

De leraar voert de plannen uit en doet een tussentijdse evaluatie: op basis van zijn dagelijkse observaties en reflecties past hij de plannen zo nodig aan, eventueel na overleg met de intern begeleider.  

Elke cyclus wordt afgerond met een groepsbespreking waarin de groepsleraar in overleg met de intern begeleider de afgelopen periode bespreekt, analyseert en doelen stelt voor de volgende periode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder kind ontwikkelt zich op vele fronten. Bij de ontwikkeling van een kind tot volwaardig wereldburger is onder andere de sociaal emotionele ontwikkeling van groot belang. Als school besteden wij hier dan ook structureel aandacht aan. Onze rol als school is het mede opvoeden van onze leerlingen en het mede aanleren van sociale vaardigheden.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociale vaardigheden
  • brede ontwikkeling
  • volwaardig wereldburger

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven