Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Springplank werken we met heterogene groepen. De leerlingen op de Springplank worden in de groep geplaatst op basis van hun didactische leeftijd:
• Op deze manier kunnen we rekening houden met de leerjaren die de kinderen hebben gehad.
• Er is op deze manier meer tijd om een goede instructie te geven aan de groep en aandacht te besteden aan de leerlingen die in verschillende arrangementen zitten.
• We houden de groepen zo lang mogelijk heterogeen. Zodat de kinderen zich aan elkaar kunnen optrekken.
• Kinderen die instromen vanuit het Bao stromen in de groep volgend op de groep waar ze uit komen vanaf het BaO. Dit om te voorkomen dat de leerlingen leerstof missen.
Op de Springplank werken veel specialisten. Zo heeft de school een Cesar therapeut (motorische training), logopedist, remedial teacher, taal-leesspecialist, rekenspecialist, speltherapeut. De specialisten staan in dienst van het onderwijsleerproces en dragen bij aan de ontwikkeling aan de leerlingen.
Wij bieden heterogene SBO groepen. Leerlingen zijn bij ons ingedeeld op didactische leeftijd en er wordt zoveel mogelijk convergent gedifferentieerd. Wij hebben bewust gekozen voor heterogene SBO groepen. Het is van grote waarde dat kinderen les krijgen met leeftijdgenootjes. We voorkomen hiermee dat kinderen ingedeeld worden op ‘hun niveau’ , hierdoor afzakken en te weinig worden uitgedaagd. Daarnaast zijn we van mening dat zitten blijven geen toegevoegde waarde heeft. Het blijft wel een enorme uitdaging om aan de onderwijsbehoeften van al onze kinderen tegemoet te blijven komen. Sommige kinderen zouden wellicht baat hebben bij een nog specifiekere aanpak. Hierbij kan gedacht worden aan nog meer structuur, of specifieke begeleiding op bepaalde belemmeringen. Naast het ontwikkelen van onze basisondersteuning is het ontwikkelen van ondersteuningsvoorzieningen voor kinderen die een nog specifiekere onderwijsbehoefte hebben een ontwikkelpunt. Zo beschikken wij over een observatiegroep voor Jonge Risico Kinderen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Leze is de sleutel voor succes in de maatschappij. De school besteedt heel veel tijd en energie aan leesonderwijs. Groep 3 krijgt per dag 10 minuten extra leestijd, er is een RT er in dienst die individueel of met kleine groepjes leest volgens de Ralfi methode en de school heeft een eigen goed geoutilleerde bibliotheek. Jaarlijks investeert de school in nieuwe boeken die aansluiten bij de belevingswereld.
De school heeft een samenwerking met Femke Dak kindercentra. Femke Dak verzorgt voor- en naschoolse opvang.