School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank

Pachtersdreef 3 2542 XH Den Haag

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Convergent of divergent?De leerlingen in een basisarrangement en verdiept arrangement krijgen tot en met groep 6 op de convergente manier les. Dit betekent dat ze min of meer dezelfde lesstof aangeboden krijgen. Er wordt gedifferentieerd in de mate waarin de leerlingen de stof moeten beheersen. Voor de groep in het intensief arrangement wordt vanaf midden groep 4 divergent gewerkt. Dit betekent dat zij lesstof krijgen aangeboden die aansluit bij de doelen in hun leerlijn, dat zij stof op een praktischer niveau krijgen aangeboden en vaker stof herhalen. Ze doen wel mee met instructielessen die aansluiten bij de doelen uit hun leerlijn. Na een DL van 40 worden kinderen indien mogelijk verdeeld in homogene groepen die aansluiten bij hun leerroute. Is dit niet mogelijk dan zal er in de groep divergent worden gewerkt.

       

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

OPP en uitstroomElk kind op de Springplank heeft een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). In dit planstaan de leerling-kenmerken, de onderwijsbehoeften en de doelen voor de leerlingbeschreven. Op een didactische leeftijd van 25 maanden (halverwege groep 5)wordt voor ieder kind in samenspraak met de psycholoog een uitstroombestemmingopgesteld. D.w.z. het type voortgezet onderwijs waarvan de school op basis van deleervorderingen vindt waar het naartoe kan uitstromen. In groep 8 wordt de NIO of een individuele intelligentie test afgenomen. Met behulpvan het OPP en de uitslag van de intelligentietest wordt door de leerkracht, de ib-er, de directeur en de psycholoog een advies gegeven over het type onderwijswelke de leerling kan gaan volgen. Ouders geven toestemming om de gegevens van hetkind door te sturen naar de school voor voortgezet onderwijs. E.e.a. staat beschrevenin de BOVO-procedure. Voorschoolverlaters wordt een onderwijskundig rapport opgesteld. Een kopie van dit rapportwordt meegegeven aan ouders.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kernvoorwaarden:Pedagogisch klimaat,professionele cultuur en ouders als partner

Sociaalemotionele ontwikkeling: het vergroten van het welbevinden van de leerlingen. De school werkt met Trefwoord (dekkend voor de doelen van het godsdienstonderwijs),heeft een pestprotocol en een protocol kindermishandeling. Deze staan beschreven in kwaliteitshandboek van de school. De school wil een nieuwe methode sociaal emotionele vorming gaan implementeren. Leerkrachten zien zichzelf als onderdeel van het team en realiseren zich dat resultaten een teamprestatie zijn. Zij realiseren zich dat ze zich als professionals moeten gedragen. Om de kwaliteit van het onderwijs te borgen en opbrengstgericht te kunnen werken is het van groot belang dat men met elkaar over het werk in gesprek is, doelen stelt, reflecteert op eigen handelen, feedback geeft aan elkaar en loyaal de genomen beslissingen uitvoert. Op deze wijze kan er gericht gewerkt worden aan het realiseren van goede resultaten.Ouders spelen een belangrijke rol bij het verhogen vande leeropbrengsten. Enerzijds als de deskundige van hun kind en anderzijds alspartner van de school bij het ondersteunen en begeleiden van het lerende kind. Ouders werken als gelijkwaardige partner samen met de school aan het realiseren van hogere leeropbrengsten voor hun kind, waarbij de verschillende expertises worden gebundeld en ingezet

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden leerlingen
  • veilige plek bieden
  • vertrouwen opbouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven