Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee maal per jaar worden alle schoolresultaten, die in januari{M-toets} en juni {E-toets}gemeten worden aan de hand van Cito-toetsen, in kaart gebracht en met het hele team besproken. Deze resultaten geven weer of we onze doelstellingen{ op het landelijk gemiddelde} behalen of dat het vraagt om bijstelling. Dit wordt gezamenlijk vastgesteld. Ook kan het leiden tot nader onderzoek en/of aanpassingen in de lessen en/ of materialen bij bepaalde vakken of leeftijdsgroepen. Deze tussenmetingen zijn voor eigen gebruik en worden gedeeld met iedere ouder afzonderlijk.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De inspectie heeft in juni 2015 de school bezocht volgens het nieuwe inspectiekader. De conclusie van inspectie was dat basisschool De Baanbreker haar kwaliteit op orde heeft. De inspectie handhaaft het basisarrangement.
De belangrijkste oordelen van de inspectie waren:
- De resultaten van de leerlingen op De Baanbreker zijn van een voldoende niveau, passend bij de kenmerken van de leerlingenpopulatie.
- Het schoolklimaat op De Baanbreker kenmerkt zich door een grote veiligheid voor alle geledingen en in de groepen heerst een rustige,vriendelijke en uitdagende sfeer.
- Het onderwijsproces is goed op orde, het aanbod voldoet in ruime mate en kent een grote variatie.
- De (extra) ondersteuning van de leerlingen is professioneel georganiseerd en de leraren voeren deze gericht uit aan de hand van inhoudelijk goede ontwikkelingsperspectieven.
- De kwaliteitszorg is goed georganiseerd. Directie en team streven continu naar verbetering van het onderwijs en voeren daarover een dialoog met alle interne en externe betrokkenen.