ATO-Kindcentrum de Pionier

Hambakendreef 2 A-B 5231 RJ Den Bosch

  • Schoolfoto van ATO-Kindcentrum de Pionier
  • Schoolfoto van ATO-Kindcentrum de Pionier
  • Schoolfoto van ATO-Kindcentrum de Pionier
  • Via techniek en programmeren bevorderen wij onderzoekend en ontwerpend leren bij de leerlingen
  • Via techniek, programmeren en wetenschap bevorderen wij onderzoekend en ontwerpend leren bij de leerlingen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 is er een verandering in de toetsing: er is nu één aanmeldweek en de Eindtoets is vervangen door de Doorstroomtoets.

De Doorstroomtoets is ontworpen om te helpen bij het geven van het schooladvies. Deze toets meet op een eerlijke en betrouwbare manier de taal- en rekenvaardigheid van een kind. De resultaten van de toets worden gebruikt om het meest passende schooladvies voor het kind te bepalen. De Doorstroomtoets zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen, zonder beïnvloeding van onbedoelde verwachtingen of vooroordelen van de school.

Er zijn enkele wijzigingen in de wetgeving die problemen aanpakken bij de overgang van de basisschool naar de middelbare school:

  • De Eindtoets wordt nu de Doorstroomtoets genoemd, waardoor duidelijker wordt dat het kind zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.
  • Er is één aanmeldweek voor de middelbare school, zodat alle kinderen gelijke kansen hebben om zich aan te melden bij de school van hun voorkeur die past bij het schooladvies.
  • De stappen van het schooladvies en de toets zijn aangepast:  - Tussen 10 en 31 januari ontvangen kinderen hun voorlopig schooladvies.
  1.   In de eerste 2 weken van februari maken kinderen de Doorstroomtoets.
  2.   Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de Doorstroomtoets.
  3.   Uiterlijk 24 maart ontvangen kinderen en ouders het definitieve schooladvies van de school.
  4.   Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk aan op de middelbare school, met hun definitieve advies.
  • Als het kind een hoger toetsadvies krijgt dan het voorlopig schooladvies, geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
  • De Centrale Eindtoets wordt stopgezet. Scholen kunnen kiezen uit verschillende doorstroomtoetsen uit een landelijk aanbod. De school maakt bekend welke toets wordt gebruikt.

Analyse referentieniveaus

Binnen ons schoolplan streven we naar het behalen van niveau 1F voor alle kinderen (100%). Als dit niet haalbaar blijkt, hebben we een verklaring gereed. Daarnaast is het onze ambitie om 50% van de kinderen op niveau 1S/2F te brengen.

In het schooljaar 2023-2024 hebben we onze doelstelling voor referentieniveau 1F net niet gehaald, zoals blijkt uit de interne analyse. Wel hebben we onze ambitie voor niveau 1S/2F van 50% bereikt, maar hierbij blijft het niveau van rekenen achter.

Vanwege privacyredenen kunnen we de volledige analyse niet delen, omdat dit te herleiden zou zijn naar individuele kinderen.

Lezen:

Alle kinderen hebben niveau 1F behaald, en zelfs 75% van hen heeft niveau 2F bereikt. Dit is het resultaat van ons inzet op begrijpend lezen, met behulp van methoden zoals Blits, Estafette, eigen teksten en Wetenswaardig. Ook hebben we gewerkt met oefenboeken en het Koers programma. Kinderen zijn in kleine groepen aan de slag gegaan, onder begeleiding van een onderwijsassistent.

Taalverzorging:

Helaas hebben we onze ambitie voor niveau 1F net niet behaald. Maar met 55% van de leerlingen op niveau 2F hebben we onze ambitie van 50% wel gehaald. We hebben gewerkt aan taalverzorging met behulp van de methode Taal actief 4 en extra interpunctielessen gegeven. Ook hebben we regelmatig extra oefenmomenten ingezet.

Rekenen:

Ook bij rekenen hebben we onze eigen doelstellingen net niet gehaald, maar we zijn wel trots op de behaalde resultaten. Het invoegen van Foutloos Rekenen heeft hieraan bijgedragen. We hebben veel extra ondersteuning geboden en het Koers programma gebruikt, waarbij kinderen in kleine groepen hebben gewerkt aan de doelen voor niveau 1F of 1S.

Hoewel het niveau 1S niet is behaald, hebben we gezien dat de motivatie voor rekenen is toegenomen en dat de werkverzorging een positief effect heeft gehad.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze basisschool houden we de tussenresultaten op verschillende manieren in de gaten:

1. We nemen regelmatig toetsen af om te zien hoe de leerlingen ervoor staan. Dit doen we door zowel toetsen te gebruiken die horen bij de lesstof als door gebruik te maken van landelijk genormeerde toetsen. 

2. We kijken naar hoe de leerlingen zich gedragen en hoe ze werken door observaties tijdens de lessen.

3. We praten met de leerlingen over hun vooruitgang en eventuele problemen die ze tegenkomen.

4. We geven regelmatig rapporten uit waarin we de resultaten van de leerlingen bespreken met henzelf en hun ouders.Op deze manieren zorgen we ervoor dat we goed op de hoogte zijn van hoe het gaat met de leerlingen en waar eventueel extra hulp nodig is.

Toetsen zijn erg belangrijk in het onderwijs om verschillende redenen:

1. Toetsen helpen onze leraren te zien hoe goed leerlingen de lesstof begrijpen. Hierdoor kunnen ze ontdekken waar extra uitleg nodig is en waar leerlingen meer hulp bij nodig hebben.

2. De resultaten van toetsen geven ons waardevolle informatie. Leraren weten waar ze moeten helpen en leerlingen kunnen zien hoe goed ze het doen en waar ze kunnen verbeteren.

3. Toetsen kunnen motiverend werken. Kinderen kunnen zien hoeveel ze hebben geleerd en worden gestimuleerd om nog beter te presteren.

4. Toetsen helpen ons om te zien of het lesprogramma goed werkt. Zo kunnen wij beslissen of er dingen moeten worden veranderd of verbeterd.

5. De resultaten van toetsen kunnen ook worden gebruikt om te zien hoe goed wij het doen. Ze helpen ons bij het beoordelen van de kwaliteit van het onderwijs en waar verbeteringen nodig zijn.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar is het opstellen van een advies voor een kind dat naar het voortgezet onderwijs gaat een verantwoordelijke taak. Wij gaan hier zorgvuldig mee om. Bij het opstellen van dit advies nemen we de volgende aspecten mee:  

  • Observatiegegevens van de leerkrachten (ook voorgaande jaren - groep 6 en 7)  
  • Zelfstandigheid, motivatie, zelfvertrouwen, huiswerk en werkhouding van de leerling (zachte factoren) 
  • Gegevens methode gebonden toetsen (harde factoren) 
  • Gegevens Cito leerlingvolgsysteem (harde factoren) 
  • Uitslag entreetoets (afgenomen in groep 7)   

Voor het volledige protocol verwijzen we u naar de website van de school: www.kcdepionier.nl

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Communicatie en transparantie binnen de school met een zichtbare en benaderbare directie, voor de leerlingen, ouders en medewerkers. Hierdoor ontstaat er een gevoel van openheid en betrokkenheid. Dit leiden tot een betere samenwerking en communicatie binnen de school.

Bevordering van gelijke kansen: Door gratis schoolontbijten en schoolfruit aan te bieden, worden alle leerlingen gelijke kansen geboden om de dag goed te beginnen. Dit kan bijdragen aan een gelijke startpositie voor alle leerlingen en het voorkomen van sociale ongelijkheid.

Versterking van de gemeenschapszin: door gezamenlijk stil te staan bij feesten en vieringen, wordt de saamhorigheid binnen de schoolgemeenschap versterkt. Dit kan bijdragen aan een positief groepsgevoel en een gevoel van verbondenheid met de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelijkheid en Vertrouwen
  • Samen en Betrokkenheid
  • Structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven