Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school heeft een hoge schoolweging van 35,59. De kinderen die hier naar school gaan komen meestal uit achtergronden die minder gunstig zijn dan die van de meeste kinderen in Nederland. We vinden het erg belangrijk dat alle kinderen gelijke kansen krijgen. Daarom leggen we veel nadruk op het aanleren van basisvaardigheden, zoals taal, rekenen en burgerschapsvaardigheden, inclusief sociale en emotionele ontwikkeling. Bovendien besteden we speciale aandacht aan wetenschap en techniek voor alle kinderen, al vanaf groep 1.
We werken nauw samen met Ons Kindburo (OKB) om ervoor te zorgen dat kinderen een goede start kunnen maken. Samen hebben we gekeken naar de vaardigheden die kinderen nodig hebben om succesvol te zijn wanneer ze in groep 1 beginnen. Deze vaardigheden worden al vóór de basisschooltijd ontwikkeld in het kader van VVE (Vroeg- en Voorschoolse Educatie).
Ook de overgang van groep 2 naar groep 3 krijgt speciale aandacht. We hebben vastgesteld welke kennis en vaardigheden kinderen nodig hebben om goed te kunnen starten in groep 3. Hier wordt gedurende de hele kleuterperiode aan gewerkt.
Zowel de overgang van de peuterspeelzaal naar groep 1 als de overgang van kleuters naar groep 3 is gedetailleerd beschreven in een kwaliteitskaart.
In groep 1/2 op onze basisschool hebben de kinderen een gevarieerd programma waarin ze veel leren door te spelen en te ontdekken. Elke dag doen we reken- en taalspelletjes in de kring. Dit helpt de kinderen om te leren tellen, letters herkennen en nieuwe woorden te gebruiken.
Tijdens het werken aan hun activiteiten, doen de kinderen ook verschillende taal- en rekenoefeningen. Ze kunnen bijvoorbeeld puzzels maken, tellen met blokjes of letters oefenen met spelletjes. Op die manier leren ze spelenderwijs meer over getallen, letters en woorden.
Naast leren binnen de klas, vinden we bewegen ook heel belangrijk. Daarom hebben de kinderen elke dag minstens een uur de tijd om te bewegen. Ze kunnen bijvoorbeeld meedoen aan BodyMap, waarbij ze leren over hun lichaam en hoe het werkt. Ook gaan we regelmatig naar buiten om te spelen en hebben we bewegingslessen in de gymzaal.
Door deze afwisseling van activiteiten zorgen we ervoor dat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en plezier hebben in het leren.
In groepen 3 t/m 8 van onze basisschool hebben we een vastgesteld schema voor de onderwijstijd. Hieronder vind je een overzicht van hoe deze tijd wordt ingevuld:
- 9 uur taal en lezen: We besteden veel tijd aan taal en lezen, omdat dit essentiële vaardigheden zijn voor onze leerlingen. Dit omvat onder andere lees- en taalactiviteiten.
- 5 uur rekenen: Ook rekenen is een belangrijk onderdeel van ons lesprogramma. We besteden voldoende tijd aan rekenactiviteiten om ervoor te zorgen dat onze leerlingen hun rekenvaardigheden kunnen ontwikkelen en versterken.
- 1,5 uur bewegingsonderwijs: Beweging is belangrijk voor de gezondheid en ontwikkeling van onze leerlingen. Daarom hebben we wekelijks 1,5 uur gereserveerd voor bewegingsonderwijs, waarin de leerlingen verschillende sporten en activiteiten kunnen beoefenen.
- Overige vakken: Naast taal, lezen, rekenen en bewegingsonderwijs besteden we ook tijd aan andere vakken, zoals wereldoriëntatie en kennisontwikkeling. Deze vakken proberen we zoveel mogelijk te integreren, zodat de leerlingen een brede kennisbasis opbouwen en verbanden kunnen leggen tussen verschillende onderwerpen.
- Burgerschap: Burgerschap is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen leren over respect, democratie en samenleven. Daarom integreren we burgerschap zoveel mogelijk in ons lesprogramma, voornamelijk in begrijpend lezen activiteiten. Dit stelt onze leerlingen in staat om niet alleen hun taalvaardigheden te verbeteren, maar ook om kritisch na te denken over maatschappelijke kwesties en hun eigen rol daarin.
Door deze gevarieerde invulling van de onderwijstijd streven we ernaar om een rijk en uitdagend leerprogramma te bieden dat aansluit bij de behoeften en interesses van al onze leerlingen.
Soms hebben kinderen extra hulp nodig op school. In ons schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning we bieden naast de gewone hulp. We hebben ook doelen en plannen voor de toekomst in dit document. Leraren, de directie en het bestuur maken dit profiel samen.
Ons Kindcentrum werkt volgens de regels van het samenwerkingsverband. In ons profiel staat wat we kunnen doen en wat onze grenzen zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We volgen de ontwikkeling van kinderen op veel manieren. Door alle gegevens te bekijken en hier acties aan te verbinden, proberen we alle leerlingen zo goed mogelijk te helpen. We willen nog beter worden in het gebruiken van informatie en het maken van goede plannen. Dit willen we als team verbeteren.
Op de Pionier staat thematisch leren centraal. Elk jaar verkennen we verschillende thema's. Door middel van boeiende activiteiten en ervaringsgericht leren ontdekken onze leerlingen de wereld om hen heen.
In onze rekenlessen maken we gebruik van de methode "Met Sprongen Vooruit", die speelsheid en structuur combineert om rekenvaardigheden te ontwikkelen. Op die manier leren onze leerlingen op een leuke en effectieve manier omgaan met getallen en wiskundige concepten.
Een goede samenwerking met Ons Kindburo (OKB) zorgt ervoor dat we de beste zorg en ondersteuning kunnen bieden aan onze leerlingen. We streven naar een naadloze overgang naar groep 3, waarbij we zorgen voor een warme overdracht om de continuïteit van hun leerproces te waarborgen.Buitenspelen is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen, daarom hebben we een speciale speelzaal en buitenruimte waar ze vrij kunnen spelen en bewegen. Dit stimuleert niet alleen hun fysieke ontwikkeling, maar ook hun sociale interactie en creativiteit.
Onze locatie is erkend als VVE-locatie, wat betekent dat we extra aandacht besteden aan de ontwikkeling van taalvaardigheid en sociale vaardigheden. We bieden ook schakelbouw aan om extra taalaanbod te bieden aan kinderen die dat nodig hebben.
Naast de kernvakken bieden we ook muzieklessen aan, waarbij kinderen kennismaken met verschillende muzikale aspecten en hun creativiteit kunnen uiten. Ook techniek staat op ons programma, waarbij kinderen op een speelse manier kennismaken met technologische en wetenschappelijke concepten.
Op de Pionier streven we ernaar om een inspirerende en stimulerende leeromgeving te bieden, waarin het jonge kind zich optimaal kan ontwikkelen en voorbereiden op de volgende stappen in hun onderwijsloopbaan.