Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
- De kinderen worden gegroepeerd op basis van het leerstofjaarklassensysteem.
- Gelijke leerstofjaarklassen kunnen groepsoverstijgende activiteiten organiseren.
- De instructielessen (vanaf de groepen 3) worden ingericht volgens het 'Directe Instructie Model'.
- Kinderen leren effectief als zij nieuwe informatie kunnen verbinden met aanwezige kennis.
- Basiskennis en -vaardigheden worden op een krachtige wijze ontwikkeld.
- We sluiten aan bij het individuele tempo van kinderen.
- Na een gegeven instructie kunnen kinderen op een eigen niveau aan de slag met de leerstof.
- We stellen duidelijke doelen.
- Er is een heldere leerstofopbouw.
- We geven directe feedback.
- Meer gespecificeerde hulp is mogelijk door inzet van een stagiaire/een collega remedial teacher/externen (op uitnodiging van de IB'er van de school, altijd i.o.m. ouders).
- Kinderen hebben via de Kinderraad (met afvaardiging uit de groepen 5 t/m 8) mede invloed op dat wat er binnen de school gebeurt, zoals de inrichting van het schoolplein, goede doelen, invulling overblijf, etc.
- De tijden zijn indicatief en gemiddelden over een jaar.
- In de groepen 1/2 werken we met een thema, waarin we een breed scala aan doelen aan bod laten komen. Alle vak- en vormingsgebieden worden aangeboden.
- Het thema wordt gekozen in overleg met de collega 's van het 'voor- en vroegschoolse aanbod/het 3+ aanbod van Kanteel Kinderopvang'.
- De ontwikkelgebieden (spel/constructie-beeldend/gesprek-kring/lees-schrijf/rekenen-wiskunde) uit ons ontwikkelvolgsysteem 'Horeb' zijn leidend.
- Observaties legt een leerkracht vast in het Kinderdagboek van een kind. Elk kind krijgt zo een eigen kindportfolio.
- 'Het handelend leren' wordt ook naar buiten verlegd tijdens de dagen van 'De Buitenschool'.
De tijden zijn indicatief en gemiddelden over een jaar.
Taal is inclusief Spelling; Lezen is inclusief Begrijpend Lezen.
Engels is 30 minuten per week, maar wordt ook op andere momenten in andere lessen aangeboden, tot maximaal 60 minuten per week.
Omschakeltijd is de tijd die soms tussen twee lessen zit. Zoals de looptijd en omkleedtijd naar de gymzaal in de binnenstad; pauze of buitenspeeltijd, soms aangevuld met Voorlezen of Zelfstandig werken. De leerkracht maakt een bewuste keuze en kijkt daarbij naar de periode in het jaar en naar wat de klas nodig heeft.
Alle kinderen worden nauwkeurig in hun ontwikkeling gevolgd. We borgen dit door middel van observaties en toetsen. Om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van onze kinderen worden twee keer per jaar Cito-toetsen afgenomen. De resultaten van de Cito-toetsen worden op het rapport van de kinderen vermeld. Daarnaast volgen wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in de groepen 3 t/m 8 met behulp van het observatie-instrument ZIEN. Voor de kinderen van de groepen 1-2 maken we gebruik van HOREB. Deze resultaten vormen het uitgangspunt van ons leerlingvolgsysteem.
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe kinderen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. Ook het contact met de ouders en externen hierover komen aan bod. Kinderen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Wanneer de ontwikkeling anders verloopt dan verwacht, bieden wij binnen onze mogelijkheden hulp. Deze kinderen hebben gedurende kortere of langere tijd extra aandacht nodig. Het is een belangrijke taak van de school om deze problemen te signaleren en daar aandacht aan te besteden. De ondersteuning voor deze kinderen wordt met de ouders besproken, zodat zij op de hoogte zijn van de begeleiding van hun kind. Mocht deze begeleiding niet leiden tot de gewenste resultaten, dan kan de school externe specialisten consulteren. Dat gebeurt altijd in overleg met de ouders, dus nooit zonder toestemming.
Onze school telt diverse personeelsleden die naast de vereiste opleiding ook eigen expertise hebben door scholing en diplomering. Je kunt dan denken aan een remedial teacher, schoolcoach, Wish trainers, vakleerkrachten gym, onderzoekspecialisten en een vakleerkracht muziek. Een aantal specialisten is ook coördinator van een leerteam, zoals coördinator Engels, taal (waaronder lezen), rekenen, techniek en ICT. Verder werken wij met studenten van Pabo Fontys en het KW1C.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben geïnvesteerd in het opleiden van twee gedragsspecialisten. In schooljaar '22- '23 zullen zij, samen met andere leerkrachten, hun kennis gaan inzetten om de leerkrachten te ondersteunen bij het beter begeleiden van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van 'Gedrag'.
We gaan door met het inzetten van co-teaching en High Dosage Tutoring, om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij Taal en Rekenen te ondersteunen. Vorig jaar is dit ingezet met de financiering van het Nationaal Programma Onderwijs. De mate waarin we dit inzetten is afhankelijk van de beschikbaarheid van extra menskracht.
Voor de voor- en vroegschoolse educatie werken we nauw samen met de 3+ groep en het kinderdagverblijf van Kanteel Kinderopvang.
- Kanteel Kinderopvang is in ons gebouw gehuisvest.
- We gebruiken eenzelfde ontwikkelvolgsysteem (Horeb), dat tijdig de verschillende fases van ontwikkeling van het jonge kind in beeld brengt.
- We bespreken/richten kansen in, waarbij het aanbod van 3+ kinderen aansluit bij het aanbod van de kinderen in de groepen 1/2.
- Aansluitend op de vroegtijdige observatie info/signalering vindt er een warme overdracht plaats van opvang naar onderwijs.
- Bij aanvang op de basisschool kan er voor jonge kinderen een zo geruisloos mogelijke start worden gecreëerd.
Inrichting van ons onderwijs in de groepen 1/2
- We hebben jaarlijks ruimte voor 4 kleutergroepen. Welke leerkrachten hier onderwijs bieden kan jaarlijks wisselen.
- Bij ons op school zitten de kinderen van de groepen 1/2 samen in een groep.
- In overleg met de collega's van 'het vroegschoolse aanbod/het 3+ aanbod van Kanteel kinderopvang' kiezen we een thema.
- We stemmen onze activiteiten af met het oog op de ontwikkelgebieden uit ons ontwikkelvolgsysteem 'Horeb' (spel / constructie-beeldend / gesprek-kring / lees-schrijf / rekenen-wiskunde). De leerkrachten werken een gezamenlijke start uit. Het verdere verloop van een thema kan een eigen weg gaan binnen een groep, op basis van dat wat kinderen aanreiken. Op deze manier blijven we binnen de belevingswereld van de eigen kinderen/van de eigen groep. We borgen hiermee betrokkenheid. We bespreken samen wat we willen gaan onderzoeken/leren en wat we hiervoor nodig hebben.
- De activiteiten kunnen tegelijk aan de hele groep/in kleine groepjes of meer individueel aangeboden worden.
- Wanneer we de verschillende groepen in gaan, is een lopend thema duidelijk te herkennen in de verschillende ontwikkelhoeken. (Terugkerende hoeken zijn b.v. de huishoek/de themahoek/de bouwhoek/de lees - taalhoek/de rekenhoek en een creatieve hoek.) We behouden de betrokkenheid van onze kinderen door uit de standaard hoeken wat weg te halen/aan de standaard hoeken wat toe te voegen. Ook worden er specifieke ontwikkelhoeken toegevoegd, behorend bij het thema. Met de ontwikkellijn beschreven in de SLO doelen 1-2 begeleiden wij onze kinderen verder in hun ontwikkeling.
- In elke groep kunnen kinderen de dagstructuur (kringactiviteit/werkles/gymles (in de speelzaal)/ Engelse les/ muziekles etc.) terugzien middels picto's op een whiteboard. Deze varieert per dag. Door het inzichtelijk te maken, biedt dit rust voor de kinderen. Zij kunnen zien in welke volgorde de dag is ingericht. Ook de lengte van de dag is te zien bij de picto's van de dagen van de week. Daarnaast schenken we aandacht aan het seizoen en maken we samen een kalender welke gevuld wordt met bijzonderheden uit een betreffende week.
- Tijdens de werkles kan een kind de ruimte krijgen om zelf een taakje te kiezen of krijgt hij/zij een taakje op aanwijzen van de leerkracht. De uitvoering is altijd in een groepje kinderen. Zo leren we van en met elkaar.
- Soms geeft de leerkracht aan dat hij/zij tijdens de werkles gericht aan de slag gaat met een klein groepje kinderen/een individueel kind. We kunnen met een time-timer de werktijd aangeven waarop de kinderen kunnen zien hoelang deze werktijd duurt/zij dit betreffende groepje even niet kunnen storen. De leerkracht richt hierbij de tijd en de taakjes van de overige kinderen zo in dat zij met elkaar zelfstandig aan de slag kunnen.
- Op sommige dagen hebben de kleutergroepen een onderwijsassistent/een stagiaire (onderwijsassistent/leerkracht basisonderwijs) ter ondersteuning.
- Bewegen/het samen vrij spelen is erg belangrijk bij jonge kinderen. We oefenen met onze motoriek, maar ook het samen spelen en zo het met elkaar om leren gaan. Wanneer het weer het toelaat zijn we hiervoor buiten op het kleuterspeelplein te vinden. Ook hebben we gymlessen op het rooster staan. Deze worden ingericht samen met een vakleerkracht gym.
Jeugdgezondheidszorg (GGD) volgt de lichamelijke ontwikkeling van de kinderen op onze school. Als het kind 6 jaar is, meet de assistente de lengte, het gewicht, het gezichtsvermogen en het gehoor. Aan ouder(s) en aan de leerkrachten wordt informatie gevraagd over de gezondheid en ontwikkeling van het kind. De jeugdverpleegkundige beoordeelt alle informatie. Soms volgt er daarna een gezondheidsonderzoek. Ouders krijgen hierover schriftelijk bericht. Als het kind 11 jaar is, krijgt het opnieuw een onderzoek.