L.W. Beekmanschool

Van der Does de Willeboissingel 14 5211 CC Den Bosch

  • Schoolfoto van L.W. Beekmanschool
  • Schoolfoto van L.W. Beekmanschool
  • Schoolfoto van L.W. Beekmanschool
  • Tijdens de Buitenschool leren we spelend van de natuur waarbij we onze natuurlijke nieuwsgierigheid en creativiteit optimaal benutten.
  • Een lokaal op ons eigen schoolplein!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs.?De Onderwijsinspectie controleert de kwaliteit van het onderwijs. In hun rapport kunnen ouders meer lezen over de kwaliteit van onze school en de resultaten. Dit rapport vinden ouders op de website: www.onderwijsinspectie.nl. De LW Beekmanschool valt onder het basistoezicht van de inspectie. Dat betekent dat de inspectie vertrouwen heeft in onze opbrengsten.??? ? 

Resultaten eindtoets. Tot schooljaar 2022-2023 namen scholen nog verplicht een eindtoets af. ?In schooljaar 2022-2023 was dit bij ons op school: 'Leerling in beeld'.?Hieronder kunnen ouders de uitslagen van de eindtoets nalezen van de afgelopen jaren. Vanaf schooljaar 2023-2024 treedt er een verandering op en spreken we van een doorstroomtoets. Wat deze verandering voor kinderen en ouders inhoudt is terug te lezen in hoofdstuk 5.3, bij het onderdeel schooladviezen.

  • 2019? Schoolscore: 538,9
  • 2020? Schoolscore:   -
  • 2021? Schoolscore: 535
  • 2022? Schoolscore: 535,4
  • 2023? School score:?537,7 ? ?
  •                                                    
  • Landelijk gemiddelde:?534.9

Voor een meer uitgebreide bijlage verwijzen wij ouders graag naar 'Scholen op de kaart'. https://scholenopdekaart.nl

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussen- en eindresultaten worden gemeten met behulp van de toetsen van CITO, afgenomen in januari en juni. Dit gebeurt in de groepen 3 t/m 8 voor de vakgebieden rekenen, technisch en begrijpend lezen, studievaardigheden en spelling. Met de CITO-toetsen meten we de algemene vaardigheid op een bepaald vakgebied. Door het afnemen van deze toetsen krijgen wij een goed beeld van de ontwikkeling van iedere leerling, groep en school. Komend schooljaar zijn wij van plan over te stappen op de vernieuwde versies van de CITO-toetsen ('Leerling in Beeld'), welke in meerdere opzichten een verbetering van vorige versies zijn.

In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatie-instrument HOREB.

Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we 'Zien'. In groep 8 wordt in april de CET (Centrale Eindtoets) afgenomen. De resultaten van de kinderen worden op kindniveau, groepsniveau en schoolniveau geëvalueerd en geanalyseerd. Deze worden tijdens zgn. groepsbesprekingen en met het MT besproken.

Extra ondersteuning. In sommige gevallen hebben kinderen gedurende korte of langere tijd extra aandacht nodig. Het gaat dan om kinderen met leer-, gedrags- of motorische problemen. Het is een belangrijke taak van de school om deze problemen te signaleren en daar aandacht aan te besteden. We noemen dat zorgverbreding. Als de eerste zorg niet voldoende is, stelt de leerkracht een handelingsplan op. Dit plan van aanpak wordt met de ouders besproken zodat zij op de hoogte zijn van de begeleiding van hun kind. Mocht deze begeleiding niet leiden tot de gewenste resultaten dan kan de school het zorgteam of het SWV De Meierij PO informeren/consulteren. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders, dus nooit zonder toestemming. Overigens dient hier niet alleen gedacht te worden aan leerlingen die meer hulp en ondersteuning nodig hebben, omdat zij moeite hebben met de lesstof. Er zijn ook kinderen die behoefte hebben aan extra uitdaging. Wij zijn voor deze meer begaafde kinderen een beleid aan het ontwikkelen, omdat zij even goed behoefte hebben aan extra ondersteuning.

Ontwikkelingsperspectief. Mocht de extra ondersteuning, zoals beschreven in een handelingsplan, niet voldoende zijn en heeft de leerling een flinke achterstand oplopen, dan kan een individuele leerlijn noodzakelijk zijn. Dit is bedoeld voor kinderen waarvan vastgesteld wordt dat voor hen voor één of meerdere vakgebieden het eindniveau groep 8 niet haalbaar is. Deze kinderen hebben structureel achterblijvende leerprestaties. Voor deze kinderen wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Vervolgens wordt hier een eigen leerlijn aan gekoppeld, waarbij recht wordt gedaan aan de belangen van de leerling en de mogelijkheden die onze school kan bieden. Een individuele leerlijn kan grote gevolgen hebben voor de betreffende leerling nu en in de toekomst (o.a. schoolkeuze Voortgezet Onderwijs). De te zetten stappen worden dan ook zorgvuldig besproken met leerkracht, IBer, externe instantie (bijv. SWV De Meierij PO) en ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets 

Vanaf schooljaar 2023-2024: een aanmeldweek en eindtoets wordt doorstroomtoets. De doorstroomtoets is bedoeld als hulpmiddel bij het schooladvies. De toets meet op objectieve, betrouwbare manier de vaardigheid van taal en rekenen. En de school gebruikt de uitkomst van de toets om tot het best passende schooladvies voor een kind te komen. De doorstroomtoets zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen te laten zien, wat ze kunnen. En dat (onbedoelde) verwachtingen en vooroordelen van de school geen invloed hebben op het schooladvies. De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school.

Dit zijn maatregelen:  

  • De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat het kind zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. 
  • Er komt 1 week waarin kinderen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle kinderen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. 
  • Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
  1. Kinderen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 
  2. Kinderen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. 
  3. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 
  4. Kinderen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 
  5. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 
  • Krijgt het kind een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. 
  • De Centrale Eindtoets stopt. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen

Wij streven ernaar om al onze leerlingen op de best passende vorm van voortgezet onderwijs te plaatsen. De zorgvuldige procedure is gebaseerd op de ontwikkeling van het kind, vanaf het moment dat wij het kind welkom heten bij ons op school. Wij volgen deze ontwikkeling nauwgezet. Als de kinderen in groep 7 zitten, krijgen ze een preadvies. In groep 8 volgt het definitieve advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sommige kinderen hebben specifieke onderwijsbehoeften waardoor zij extra begeleiding nodig hebben. Als dat het geval is, kan de leerkracht een beroep doen op de Intern begeleider, RT’er en/of één van de 'expert' collega's binnen onze school. Indien dit niet voldoende is, kan de school externen inschakelen om meer specifieke kennis/ondersteuning in huis te halen.



Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • ruimte voor eigen kwaliteit
  • betekenisvol leren
  • uitdagingen aan durven gaan

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven