Basisschool Het Baken - school met de Bijbel

Stuurboordlaan 1 9934 JN Delfzijl

  • Schoolfoto van Basisschool Het Baken - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool Het Baken - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool Het Baken - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool Het Baken - school met de Bijbel

Het team

Toelichting van de school

We hebben een mooie personeelsverdeling op het Baken. Er werken twee meesters in ons kleine team. Daar zijn we heel blij mee. Ook hebben we de groepsleerkrachten mooi verdeeld over de diverse leeftijdscategorieën. Zo creëren we evenwicht tussen ervaring en vernieuwing. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We hebben bovenschools een vervangingscoördinator die alle vervanging regelt m.b.v. vaste invallers. In deze tijd van personeelstekort hebben we alle vacatures weten te vervullen én beschikken we zelfs over een vaste invalpool. Wel merken we dat in perioden van bijv. een griepgolf het lastig is om adequate vervanging te vinden. Tot nu toe lukt het echter nog steeds!

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw werken de groepen met thema's. Daarbinnen worden de vakken aangeboden, maar dat zit door elkaar verweven. Soms is de bewegingsles de rekenles. We werken met leerlijnen waarmee we bijhouden hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Globaal houden we de uren aan zoals hierboven beschreven.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Dit overzicht is een globale afronding op halve uren.Op het Baken besteden we een groot deel van de beschikbare uren aan de kernvakken lezen, taal en rekenen. Gemiddeld per dag een uur per vak. Wel evalueren we halfjaarlijks n.a.v. de groepstoetsen van het Leerling Volg Systeem per groep of er meer of minder aanbod nodig is per vak. Dat kan dus per groep iets verschillen. Als uitgangspunt hebben we  dat minstens 50% van de onderwijstijd besteed wordt aan deze vakken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We zijn een kleinschalige school met oog voor de kinderen. We kennen een open en positief pedagogisch klimaat, waarin veiligheid belangrijk is. We dagen kinderen uit om zich te ontwikkelen in de groep. We zijn scherp op ons zorgbeleid. We werken planmatig werken aan goede kwaliteit. We bieden groepsinstructies, verlengde instructie en extra instructie. Om scherp voor ogen te houden wat een kind nodig heeft, brengen wij de onderwijsbehoeften elk half jaar opnieuw in kaart. Wij bieden ondersteuning door de leerkrachten en onderwijsassistenten. Dit betekent soms een leertraject met meer instructie en oefening of meer uitdaging en verdieping op diverse gebieden, bijvoorbeeld motoriek, lezen, rekenen, gedrag, leren leren (metacognitie) etc..  Dit gebeurt in een kleine groep of individueel.

Indien dit onvoldoende toereikend is, gaat gewerkt worden met een eigen leerlijn en een ontwikkelperspectief. Indien nodig, kunnen wij hiervoor extra ondersteuning aanvragen bij het Ondersteuningsteam. Het team bestaat uit orthopedagogen, schoolpsychologen en ambulante begeleiders. De geboden ondersteuning kan praktisch van aard zijn, maar ook intensieve vormen van begeleiding binnen onze school omvatten. 

Als de onderwijsbehoeften van het kind dermate intensief en complex zijn, dat ze meer dan de (aanvullende) basisondersteuning van de school vragen, kan er een arrangement worden aangevraagd bij het Ondersteuningsteam van Noorderbasis. Voor deze leerlingen wordt een  OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) opgesteld. Voor de onderstaande onderwijsbehoeften doen wij een beroep op de arrangementen extra ondersteuning om hierin een passend aanbod te bieden binnen de school:

  • Zeer ernstige dyslexie waarbij inzet compensatie noodzakelijk is.
  • Leerlingen met taalontwikkelingsstoornis of nieuwkomers met NT2 achtergrond.
  • Hoogbegaafde leerlingen die onderpresteren.
  • Leerlingen met een eigen leerlijn voor een bepaald vakgebied.
  • Leerlingen met extra ondersteuning op gebied van gedrag.

Voor al deze leerlingen geldt dat we de arrangementen pas aanvragen als de benodigde ondersteuning buiten onze basisondersteuning valt en daarbinnen ook niet is op te vangen.  

Succesvolle samenwerking met andere partijen: Om het kind optimale ondersteuning te bieden werken wij samen met externe helpverleners, zoals de fysiotherapeut, een logopediste, de dyslexiebehandelaar, het CJG en goede onderwijsadviesbureaus of psychologenpraktijken waar ouders extra diagnostiek voor hun kind aanvragen. Wij gaan vooraf graag in overleg over de kwaliteit van het bureau. Vanwege minder goede ervaringen accepteren wij niet alle verslagen van kleine adviesbureaus. Het belang van het kind staat immers in alles voorop! 

Grens aan de zorg: In sommige gevallen zijn de onderwijsbehoeften zo complex dat wij  niet in staat zijn om dit met extra ondersteuning binnen de school te bieden. Wij verwijzen dan naar een andere reguliere basisschool met meer expertise op dat gebied of naar een school voor Speciaal (basis)onderwijs. Dit geldt met name voor leerlingen die:

  • Een combinatie hebben van leerproblemen en sociaal-emotionele problematiek;
  • Eén op één onderwijs nodig hebben;
  • Externaliserende gedragsproblemen laten zien, waarbij de veiligheid van de groep niet gewaarborgd kan worden.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Het Baken willen we de positieve sfeer die we bereikt hebben met de aanpak van PBS borgen. We blijven werken aan PBS, ook al hebben we de certificering straks gehaald. We vernieuwen ons hoogbegaafdheidsbeleid. Daarnaast blijven we oefenen we met onze gedragsverwachtingen waarin elementen zijn verwerkt van: executieve vaardigheden, een positieve mindset en de 7 gewoonten van Stephen Covey. Vaardigheden zoals metacognitie, planning, organisatie en een goede mindset vergroten immers het succes op school. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het Baken onderhoudt goede contacten met de peuterspeelzalen. Door overleg met de peuterspeelzaal voordat het kind op school komt, kunnen we goed aansluiten bij de beginsituatie van de leerling. Op school werken we met de leerlijnen 'het jonge kind'. Hierin leggen we de ontwikkeling van het kind vast. We werken met thema's en hoekenwerk. Dat betekent dat we in de hoeken werken met opdrachten en leerlijnen, met voldoende vrijheid voor eigen spel. Zo leren kinderen weer spelen. We zetten het speelse programma 'Spelezen' in ter voorbereiding op het leren lezen en 'met Sprongen Vooruit' voor een speelse aanpak van rekenvaardigheden.

Het Baken werkt verder samen met:

1. Fysiotherapeut. elke donderdagochtend aanwezig.
2. Logopediepraktijk 'bij wijze van spreken'.
3. Timpaan: Dyslexietraining op school. Zij zijn beschikbaar voor vragen.
4. CJG en GGD. 
5. Huis voor de Sport. 

Deze hulp komt ten goede aan het jonge kind, maar ook aan de kinderen in hogere groepen. We maken elke partner bekend met onze aanpak Positive Behavior Support en vragen hen om hierbij aan te sluiten. Er is regelmatig overleg over leerlingen. 

Terug naar boven