CBS Ravelijn

Jachtlaan 9d 9934 JA Delfzijl

  • Schoolfoto van CBS Ravelijn
  • Schoolfoto van CBS Ravelijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets 22-23 DIA

Gemiddelde score 356,5

Aantal deelgenomen leerlingen 26

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Aan de hand van methode-onafhankelijke toetsen meten wij tweemaal per jaar de resultaten. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst. Wij bespreken de resultaten met u. Wij gebruiken de resultaten ook om ons onderwijs waar nodig te verbeteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Werken vanuit kracht, ruimte voor ieders talent, eigenaarschap en zelfstandigheid

Iedere leerling en leerkracht krijgt en neemt een passende verantwoordelijkheid voor zijn eigen leerproces en ontwikkeling, neemt hierin actief deel en reflecteert op zijn proces. We zijn verantwoordelijk voor het eigen leren en medeverantwoordelijk voor het leren van de ander en de omgeving. Intrinsieke motivatie, coachen en begeleiden zijn hierbij ook van belang. 

We bieden ruimte voor talent van leerling, leerkracht en omgeving. We leren talenten herkennen en ontdekken (naast voortborduren op zichtbare talenten, ook leren dat je meerdere skills kunt aanboren en gebruiken). 

 

Onvoorwaardelijk, ruimte voor elk kind en elk leerproces

We hebben oog voor verschillen. Iedere leerling heeft een passend en uitdagend leeraanbod in een rijke leeromgeving, waarbij de nadruk niet alleen ligt op leerstof maar we ook focussen op persoons-vorming (verstandelijke, lichamelijke, creatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling)  -     ontdekkingsgericht (onderzoeken, leren nieuwsgierigheid tonen, ontwikkelvragen stellen en experimenteren)

-     oplossingsgericht (vanuit eigen kracht en mogelijkheden, waar nodig samen, visie-/mening vormend)

-     ervaringsgericht (door te beleven, ervaren en reflecteren, door al je zintuigen te gebruiken)  

Plezier, het naar je zin hebben, fijne herinneringen maken

Leerlingen krijgen lesstof aangeboden in kleine groepen die past bij hun niveau. Ze ervaren dat ze het kunnen en dat zorgt voor plezier in het leren.

De school biedt een veilige plek waar kinderen leren hoe ze verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en hun omgeving. Door te erkennen dat iedereen verschillend is en iets anders nodig heeft, ervaren kinderen dat ze er allemaal mogen zijn en ertoe doen. We leven kinderen voor hoe sociale uitdagingen zoals ruzies en conflicten kunt aanpakken en oefenen met ze, zodat ze hierin vaardigheden ontwikkelen. Door te leren welke rol ze kunnen innemen in de maatschappij leren kinderen zorg te dragen voor hun omgeving en hoe ze verantwoordelijke burgers kunnen worden, nu en in de toekomst.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Werken vanuit kracht
  • Onvoorwaardelijk
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven