CBS Ravelijn

Jachtlaan 9d 9934 JA Delfzijl

  • Schoolfoto van CBS Ravelijn
  • Schoolfoto van CBS Ravelijn

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Hoe wordt vervanging geregeld bij verlof?

In geval van ziekte of afwezigheid van een leerkracht, zal de school alles doen om vervanging te regelen. Als vervanging niet mogelijk blijkt, zullen we altijd proberen de unit de eerste dag zó te organiseren dat het naar school gaan mogelijk is. Indien voor de tweede ziektedag geen vervanging kan worden gevonden en er ook intern geen oplossing voor handen is, kan de directie besluiten een deel van de leerlingen vrij te geven. Dit hoeven niet altijd de leerlingen te zijn van de zieke leerkracht. U wordt hierover geïnformeerd via het ouderportaal.

Vervanging van leerkrachten wordt via een externe partner geregeld. Als vervanging niet lukt, kunnen collega's en onderwijsassistenten worden gevraagd om de vervanging op zich te nemen.

Wanneer er bijzondere maatregelen gelden, bijvoorbeeld Coronamaatregelen, volgen we de dan geldende richtlijnen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Unitonderwijs op CBS Ravelijn

De tijd waarin wij, dus ook de kinderen leven, verandert voortdurend. We haken met ons onderwijs in op eigentijdse ontwikkelingen, waarbij leerlingen meer verantwoordelijkheden over het eigen leerproces krijgen. Op CBS Ravelijn werken we in units: een onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwunit, unit 1, 2 en 3. Elke unit is onderverdeeld in stamgroepen met leerlingen van de verschillende leerjaren in de unit. Elk kind ervaart hoe het is jongste, middelste en oudste te zijn in een unit.

Binnen de unit worden leerlingen ingedeeld in niveaugroepen. Kinderen laten zich qua ontwikkeling niet “vangen” in één groep. Het ene kind is al halverwege leerjaar 2 toe aan lezen, terwijl een ander kind hier pas in leerjaar 3 klaar voor is. Op deze manier kunnen kinderen op hun eigen niveau meedoen aan het onderwijs. Het leren blijft voor de leerlingen interessant en biedt voldoende uitdaging. En omdat iedereen anders is, is een leerling geen uitzondering als het leren wat moeilijker of juist heel makkelijk gaat.

Er is meer ruimte voor maatwerk en een betere uitleg. Leerlingen leren van elkaar, ervaren autonomie en leren eigenaar te worden van hun eigen leerproces. Zo kiezen ze hun eigen werkplek, alleen of in een groepje, zittend of bewegend. Bovendien leren leerlingen samenwerken, ICT gebruiken en presenteren. En ze ontwikkelen vaardigheden zoals leren leren.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Unit 1, de onderbouw

In unit 1 wordt vooral spelenderwijs geleerd. We bieden een rijke leeromgeving die uitnodigt om te spelen, onderzoeken en ontdekken. De groepsgrootte houden we beperkt, zodat ieder kind de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft. In unit 1 zitten de leerlingen uit de leerjaren 1, 2 en 3. Als leerlingen eraan toe zijn starten we met het reken- en leesonderwijs. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Jeelo: geïntegreerd aanbod

In schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met de methode Jeelo. Jeelo biedt verschillende vakken geïntegreerd aan in projecten. De projecten vormen de kapstok voor het leren. Binnen Jeelo wordt gewerkt aan de vakken taal, schrijven, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, burgerschap, verkeer, EHBO, techniek, digitale geletterdheid, Engels. U vindt de uren in het overzicht bij 'Wereldoriëntatie'. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Aan welke doelgroep(en) biedt uw school onderwijs aan? En welke speciale faciliteiten heeft u daarvoor?

De definitie van extra ondersteuning is dat de onderwijsbehoeften van het kind dermate intensief en complex zijn, dat deze meer dan de basisondersteuning op een school vragen. Onze school kan voor extra ondersteuning een beroep doen op het Ondersteuningsteam. Het schoolbestuur biedt extra ondersteuning aan in de vorm van arrangementen. Deze worden ingezet binnen het regulier onderwijs.

De arrangementen worden aangevraagd bij het Ondersteuningsteam en beoordeeld aan de hand van de onderwijsbehoeften van het kind of de groep. Voor deze leerlingen heeft de school een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) opgesteld.  

Voor de onderstaande onderwijsbehoeften doen wij een beroep op de arrangementen extra ondersteuning om hierin een passend aanbod te bieden binnen de school:  

  • complexe gedragsproblematiek;
  • leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis;
  • leerlingen met ernstige spraakproblematiek;
  • leerlingen met een lichamelijke beperking.

Indien sprake is van de volgende onderwijsbehoeften verwijzen wij naar een andere reguliere basisschool of school voor Speciaal (Basis) Onderwijs omdat wij niet in staat zijn om dit met extra ondersteuning binnen de school te bieden:  

  • Complexe gedragsproblematiek waarbij de veiligheid van (mede)leerling(en) en/of leerkrachten niet gegarandeerd kan worden;
  • Leerlingen die door een zeer laag IQ (<75) zich onvoldoende of niet ontwikkelen;
  • Leerlingen met intensieve medische problemen/verzorging  en/of verstandelijke beperking. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Unitonderwijs

Met het unitonderwijs bieden we alle leerlingen onderwijs op hun eigen niveau aan. Hierdoor doet elk kind succeservaringen op en blijft het gemotiveerd. Kinderen krijgen meer autonomie over hun leerproces en komen met unitonderwijs toe aan leren leren.

Junior Masterclass (JMC)

CBS Ravelijn verzorgt de Junior Masterclass (JMC) vanaf leerjaar 5. De JMC is een bovenschoolse plusgroep van Noordkwartier en Marenland. Leerlingen met een hulpvraag die gerelateerd is aan hun meer- of hoogbegaafdheid en waaraan niet binnen de eigen school kan worden voldaan, krijgen een dagdeel per week bij ons les van onze hoogbegaafdheidsspecialisten. We verzorgen lessen aan leerlingen vanaf leerjaar 5. Oudere leerlingen krijgen les op het Rudolph Pabus Cleveringalyceum. Binnen de JMC wordt projectmatig gewerkt en de leerkrachten begeleiden de leerlingen bij het werken aan hun hulpvraag. De JMC heeft twee in- en uitstroommomenten in een schooljaar. Aanmelding voor de JMC gaat via de leerkracht en intern begeleider van de eigen school, in samenspraak met een hoogbegaafdheidsspecialist van het RET.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kids2b is onderdeel van KC West

Terug naar boven