Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Unitonderwijs op CBS Ravelijn
De tijd waarin wij, dus ook de kinderen leven, verandert voortdurend. We haken met ons onderwijs in op eigentijdse ontwikkelingen, waarbij leerlingen meer verantwoordelijkheden over het eigen leerproces krijgen. Op CBS Ravelijn werken we in units: een onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwunit, unit 1, 2 en 3. Elke unit is onderverdeeld in stamgroepen met leerlingen van de verschillende leerjaren in de unit. Elk kind ervaart hoe het is jongste, middelste en oudste te zijn in een unit.
Binnen de unit worden leerlingen ingedeeld in niveaugroepen. Kinderen laten zich qua ontwikkeling niet “vangen” in één groep. Het ene kind is al halverwege leerjaar 2 toe aan lezen, terwijl een ander kind hier pas in leerjaar 3 klaar voor is. Op deze manier kunnen kinderen op hun eigen niveau meedoen aan het onderwijs. Het leren blijft voor de leerlingen interessant en biedt voldoende uitdaging. En omdat iedereen anders is, is een leerling geen uitzondering als het leren wat moeilijker of juist heel makkelijk gaat.
Er is meer ruimte voor maatwerk en een betere uitleg. Leerlingen leren van elkaar, ervaren autonomie en leren eigenaar te worden van hun eigen leerproces. Zo kiezen ze hun eigen werkplek, alleen of in een groepje, zittend of bewegend. Bovendien leren leerlingen samenwerken, ICT gebruiken en presenteren. En ze ontwikkelen vaardigheden zoals leren leren.
Unit 1, de onderbouw
In unit 1 wordt vooral spelenderwijs geleerd. We bieden een rijke leeromgeving die uitnodigt om te spelen, onderzoeken en ontdekken. De groepsgrootte houden we beperkt, zodat ieder kind de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft. In unit 1 zitten de leerlingen uit de leerjaren 1, 2 en 3. Als leerlingen eraan toe zijn starten we met het reken- en leesonderwijs.
Jeelo: geïntegreerd aanbod
In schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met de methode Jeelo. Jeelo biedt verschillende vakken geïntegreerd aan in projecten. De projecten vormen de kapstok voor het leren. Binnen Jeelo wordt gewerkt aan de vakken taal, schrijven, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, burgerschap, verkeer, EHBO, techniek, digitale geletterdheid, Engels. U vindt de uren in het overzicht bij 'Wereldoriëntatie'.
Aan welke doelgroep(en) biedt uw school onderwijs aan? En welke speciale faciliteiten heeft u daarvoor?
De definitie van extra ondersteuning is dat de onderwijsbehoeften van het kind dermate intensief en complex zijn, dat deze meer dan de basisondersteuning op een school vragen. Onze school kan voor extra ondersteuning een beroep doen op het Ondersteuningsteam. Het schoolbestuur biedt extra ondersteuning aan in de vorm van arrangementen. Deze worden ingezet binnen het regulier onderwijs.
De arrangementen worden aangevraagd bij het Ondersteuningsteam en beoordeeld aan de hand van de onderwijsbehoeften van het kind of de groep. Voor deze leerlingen heeft de school een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) opgesteld.
Voor de onderstaande onderwijsbehoeften doen wij een beroep op de arrangementen extra ondersteuning om hierin een passend aanbod te bieden binnen de school:
- complexe gedragsproblematiek;
- leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis;
- leerlingen met ernstige spraakproblematiek;
- leerlingen met een lichamelijke beperking.
Indien sprake is van de volgende onderwijsbehoeften verwijzen wij naar een andere reguliere basisschool of school voor Speciaal (Basis) Onderwijs omdat wij niet in staat zijn om dit met extra ondersteuning binnen de school te bieden:
- Complexe gedragsproblematiek waarbij de veiligheid van (mede)leerling(en) en/of leerkrachten niet gegarandeerd kan worden;
- Leerlingen die door een zeer laag IQ (<75) zich onvoldoende of niet ontwikkelen;
- Leerlingen met intensieve medische problemen/verzorging en/of verstandelijke beperking.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Unitonderwijs
Met het unitonderwijs bieden we alle leerlingen onderwijs op hun eigen niveau aan. Hierdoor doet elk kind succeservaringen op en blijft het gemotiveerd. Kinderen krijgen meer autonomie over hun leerproces en komen met unitonderwijs toe aan leren leren.
Junior Masterclass (JMC)
CBS Ravelijn verzorgt de Junior Masterclass (JMC) vanaf leerjaar 5. De JMC is een bovenschoolse plusgroep van Noordkwartier en Marenland. Leerlingen met een hulpvraag die gerelateerd is aan hun meer- of hoogbegaafdheid en waaraan niet binnen de eigen school kan worden voldaan, krijgen een dagdeel per week bij ons les van onze hoogbegaafdheidsspecialisten. We verzorgen lessen aan leerlingen vanaf leerjaar 5. Oudere leerlingen krijgen les op het Rudolph Pabus Cleveringalyceum. Binnen de JMC wordt projectmatig gewerkt en de leerkrachten begeleiden de leerlingen bij het werken aan hun hulpvraag. De JMC heeft twee in- en uitstroommomenten in een schooljaar. Aanmelding voor de JMC gaat via de leerkracht en intern begeleider van de eigen school, in samenspraak met een hoogbegaafdheidsspecialist van het RET.
Kids2b is onderdeel van KC West