Basisschool De Horst

Postweg 43 - a 7957 BV de Wijk

  • De lantaarnpalen bij de hoofdingang zijn door Frank Halmans gemaakt naar ontwerp van de leerlingen na het Kunstproject in 2012.
  • Om het kleuterplein uitdagender te maken, hielpen ouders mee met het maken van plannen en met de aanleg.
  • Op De Horst zijn verschillende ruimtes die voor, tijdens en na schooltijd gebruikt worden door KDV, VSO en BSO.
  • Er is een afwisselend aanbod van Culturele expressie, waaronder danslessen voor onze leerlingen in het speellokaal.
  • Tijdens Keuzewerk mogen kinderen bouwen met Kapla.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Naar aanleiding van een kwaliteitsbezoek in het begin van schooljaar 2015-2016 is een impuls ingezet om de groep 8 zo goed mogelijk voor te bereiden voor de CET. Van het LOVS ging een alarmerend signaal uit. Er is een plan van aanpak gemaakt waarbij is gekozen voor extra lestijd voor rekenen en taal. Extra formatie en de strikte uitvoering van het plan van aanpak heeft geleid tot een resultaat dat met uitsluiting van een zestal leerlingen nipt voldoende is te noemen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van de methodegebonden toetsen worden door de leerkrachten bekeken en geanalyseerd. De analyse gaat over wat de leerlingen beheersen en waarin ze nog instructie behoeven. De vervolgstappen worden opgenomen in de planning. Deze stappen worden dagelijks geëvalueerd. De resultaten van de niet-methodegebonden toetsen (Cito LOVS) worden 2x per jaar met het hele team bekeken en geanalyseerd. Dit doen we op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Er wordt bekeken of de lessen goed zijn geweest, of interventies hun doel hebben bereikt. De leerkracht legt vast wat er goed gaat en waarop komende periode wordt ingezet. We bekijken met het hele team de trends van de afgelopen jaren. Met deze data wordt het programma bijgesteld. De interventies worden opgenomen in de planning van de leerkracht en leerlingen. De opbrengsten van toetsen laten ons zien waar we staan. Worden onderdelen volgens plan beheerst of is het nodig om een andere aanpak te kiezen? De toets gegevens bepalen voor een deel (de aanpassingen in) ons lesprogramma.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We werken met "de plaatsingswijzer VO", een document dat in samenspraak met de scholen voor Voortgezet Onderwijs tot stand is gekomen. In deze plaatsingswijzer kunnen de opbrengsten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 worden ingevoerd. De wijzer geeft op basis van deze kille cijfers een eerste advies. Natuurlijk worden ook andere leerling kenmerken als interesse, concentratie, taakgerichtheid, doorzettingsvermogen en discipline meegenomen in het definitieve advies. Tijdens de eindgesprekken van groep 6 wordt de eerste verwachting VO met ouders besproken, de gegevens en de plaatsingswijzer wordt doorgegeven naar groep 7 en daarna naar 8. Onderweg wordt het schooladvies eventueel bijgesteld. Deze werkwijze bevalt de leerkrachten in groep 8 goed, ouders komen niet voor een verrassing te staan. We concluderen dat we na twee jaar CET de VO-schooladviezen van een klein aantal leerlingen “naar boven” hebben bijgesteld vanwege een goede score op de eindtoets. Dit gaat in schooljaar 2015-2016 om zeven leerlingen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Door onder andere werkvormen van coöperatief leren werken onze leerlingen al vanaf groep 1 vaak samen en leren ze omgaan met en gebruikmaken van elkaars verschillen. Als je elkaar goed kent, met elkaar kunt samenwerken, naar elkaar luistert, bevordert dit vertrouwen, empathie en wederzijds respect. 

De Kanjertraining is een manier van denken over gedrag van kinderen, die veel verder gaat dan alleen de kanjerlessen. Ieder mens maakt fouten, ook in het omgaan met elkaar, en kinderen leren met vallen en opstaan. Daarin hebben ze wel steun nodig. Zowel leerkrachten als ouders moeten de verantwoordelijkheid nemen kinderen hierin op te voeden en hen vaardigheden aan te leren. 

We werken in alle groepen met de Kanjertraining (voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect). Door het structureel aanbieden en herhalen van normen en waarden krijgen leerlingen uiteindelijk een beter inzicht in zichzelf en anderen. We spelen zeker in op de actualiteit van het moment in de groep of in de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en vertrouwen
  • Rust
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Voornaamste vraag van de inspecteur tijdens het bezoek was: Is de school tevreden als gekeken wordt naar de populatie en de opbrengsten? De resultaten kunnen in een aantal opzichten beter, in ieder geval minder fluctuerend dan nu. Over onze Zelfevaluatie zoals beschreven in het SJV: “Worden de methodes gebruikt zoals bedoeld? Er worden nu veel additionele middelen gebruikt.” Monitoring van het lesgeven hoeft niet alleen door de directeur te gebeuren. Wat overduidelijk gebleken is tijdens het bezoek: de basis staat, nu het laatste stukje nog: verfijnen. “De rust in de school is opvallend.” Rust (ook tijdens de inloop) is een goede voorwaarde voor didactisch handelen. De Horst is een Kanjerschool, rust en veiligheid is er. Tip van de inspecteur: organiseer monitoring in de groep door ib, directeur en zeker ook door collegiale consultatie. Scherp het gebruik van methodes aan en leg het accent op borging en implementatie verbeteractiviteiten.

Terug naar boven