Kindcentrum De Bron

Prins-Bernhardstraat 1 7782 RV De Krim

Schoolfoto van Kindcentrum De Bron

Het team

Toelichting van de school

Er werken 23 mensen op De Bron die allemaal hun eigen taken hebben:

Directeur plant, geeft leiding en coördineert alle activiteiten op de school. Nieuwe leerlingen kunnen worden aangemeld bij de directeur. Hij/zij voert een gesprek met ouders en geeft een rondleiding door de school.

Groepsleerkracht leidt een groep en is eerstverantwoordelijk voor de goede gang van zaken en het welbevinden van elk kind. De groepsleerkracht is de eerst aansprekende persoon voor de ouders van de kinderen. Naast het lesgeven is hij/zij betrokken bij de organisatie van feesten, het schoolreisje, schoolkamp, de sportdag en andere niet-lesgebonden activiteiten.

De kwaliteit coördinator coördineert de leerlingenzorg. In grote lijnen houdt dit in, dat zij o.a. zorgt voor het naleven van de toetskalender; de leerling- en groepsbesprekingen coördineert; daar waar nodig de leerkracht coacht en eventueel zit bij gesprekken met ouders; didactisch onderzoek verricht bij leerlingen en aanwezig is bij de vergaderingen van het zorgteam en zorgmanagementteam.

Onderwijsassistent houdt zich vooral bezig met leerlingen die extra aandacht nodig hebben voor de vakken lezen, rekenen, taal, schrijven en sociaal emotionele vaardigheden. Zij probeert, in samenwerking met de interne begeleider en de groepsleerkracht een beeld te krijgen met welke zaken de leerling precies een probleem heeft. Als er eenmaal een diagnose is gesteld, wordt ook een handelingsplan met doelen gemaakt, die de begeleiding voor een vaste periode vastlegt. Wat hierna volgt is de echte remedial teaching, die volledig is toegespitst op het probleem van de individuele leerling(en). De bedoeling is dat de leerling in deze periode vaardigheden opdoet, zodat hij of zij weer met de eigen groep kan of blijven meedoen of in geval van een individuele leerweg duidelijk in vaardigheid is vooruitgegaan.

Taal- en rekencoördinator Leerkrachten, die zich hebben gespecialiseerd in de vakgebieden taal, lezen en rekenen. De coördinatoren bewaken en bevorderen de inhoudelijke kwaliteit van boven beschreven vakgebieden op de school.

Jonge Kind Specialist is in een deskundige in het onderwijs aan het jonge kind. Ze coacht en ondersteunt daarbij de collega’s in de andere kleutergroepen. Kortom ze behartigt de belangen van het jonge kind op de basisschool.

Kansencoach ondersteunt ons en ouders met specifieke gedrags- en opvoedvragen.

“We zijn een team met een mix van jonge mensen en leerkrachten die al heel wat jaartjes voor de klas staan. Een goede situatie, vinden wij. We profiteren van elkaars ervaring en onderwijsideeën. En dat is in het belang van de kinderen. We zijn een hardwerkend team, maar daarnaast gaan we ook gezellig met elkaar om”.

Tevens is er een concierge en schoonmakers in dienst. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht kunnen wij voor vervanging putten uit de invalpool van stichting Chrono. Deze bestaat uit een aantal  leerkrachten die een vaste benoeming hebben voor een aantal dagen en flexibel inzetbaar zijn. Zij worden o.a. ingezet voor vervanging bij ziekte maar ook wanneer langdurig verlof moet worden ingevuld. De directie kan een verzoek uitzetten bij het mobiliteitscentrum ObT (onderwijs bureau Twente). Zij koppelen het verzoek aan een invaller. Wanneer bij plotseling noodzakelijk verlof er geen invaller beschikbaar is wordt de vervanging zo mogelijk intern geregeld. Dit kan door inzet van een leerkracht die beschikbaar is voor ondersteuning of door inzet van een IB-er of de directeur. Door toenemende personeelstekorten kan het voorkomen dat vervanging niet geregeld kan worden. In dat geval wordt een groep naar huis gestuurd. Wij streven er naar om u hier dan minimaal 1 dag van tevoren over te informeren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen worden als volgt bemenst:

Groep 0/1: Juf Tessa (ma-vrij)

Groep 1/2: Juf Ilja (ma-di-woe (om de week)) en juf Hanneke (woe (om de week), do, vrij). Ook zal er een leraar in opleiding op de maandag t/m de woensdag lesgeven in deze groep. Haar naam is juf Merlin

Groep 3: juf Sharon (di om de week juf Miranda)

Groep 4: Juf Eefje (ma) en juf Marije (di t/m vrij)

Groep 4/5: Juf Patricia (ma en di) juf Eefje (woe - vrij)

Groep 6: Meester Leroy (ma-do) Juf Patricia (vrij)

Groep 7: Juf Linda (ma-woe (een keer in de twee weken op dinsdag juf Mirana)) en juf Annelies (do-vrij)

Groep 8: Juf Esther (ma en di (een keer in de 2 weken) en meester Rick (di (een keer in de 2 weken)-vrij)

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovenstaande urenverdeling is gebaseerd op instructiemomenten (grote en kleine kring). De verwerking van de instructies vinden plaatst tijdens de speel- werk momenten. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het ondersteuningsprofiel geeft een beeld van de kwaliteit van onze school en de ondersteuning die onze school kan bieden aan met name leerlingen met een extra onderwijs- en/of ondersteunings- behoefte. Het SOP geeft kengetallen en daarnaast onze reflectie daarop en de voorgenomen actiepunten. Via het SOP geven we het SWV en ons bestuur inzicht in onze basiskwaliteit, de kwaliteit van de basisondersteuning, de zorgzwaarte, de voorzieningen van de school, de deskundigheid van de werknemers en de mogelijkheden om bepaalde (passende) extra ondersteuning te geven.

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs in De Krim moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. In ons schoolondersteuningsprofiel, dat altijd ter inzage ligt op onze school,  hebben we beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school heeft voor komend jaar de volgende ambities:

1. Inzet extra gelden voor extra ondersteuning op het gebied van de basisvaardigheden binnen en buiten de groep door middel van de inzet van extra handen door een leerkracht en onderwijsassistenten, zodat we in grote mate tegemoet kunnen komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen.

2. Een aanbod voor plusleerlingen.  

2. Rots en water training inzetten in groep 4 en/of 5

3. Scholing van één of twee leerkrachten tot Rots en water trainer.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken samen met Welluswijs om te komen tot een kindcentrum. Op dit moment wordt er voorschoolse en naschoolse opvang verzorgd binnen onze school. Doel is om te komen tot een kindcentrum, waarbij alle vormen van vroegschoolse, voorschoolse en naschoolse opvang geboden wordt. Bij de bouw van de nieuwe school zal dit gerealiseerd worden.

Terug naar boven