Kindcentrum De Bron

Prins-Bernhardstraat 1 7782 RV De Krim

Schoolfoto van Kindcentrum De Bron

Het team

Toelichting van de school

Er werken verschillende mensen op KC De Bron die allemaal hun eigen taken hebben:

De kindcentrumdirecteur plant, geeft leiding en coördineert alle activiteiten op de school. Nieuwe kinderen kunnen worden aangemeld bij de directeur. Zij voert een gesprek met ouders en geeft een rondleiding door de school. Nieuwe kinderen voor de opvang kunnen worden aangemeld bij onze directeur opvang. Meer informatie hierover is te vinden op www.welluswijs.nl - locatie KC De Bron.

De groepsleerkracht leidt een groep en is eerstverantwoordelijk voor de goede gang van zaken en het welbevinden van elk kind. De groepsleerkracht is de eerst aansprekende persoon voor de ouders van de kinderen. Naast het lesgeven is hij/zij betrokken bij de organisatie van feesten, het schoolreisje, schoolkamp, de sportdag en andere niet-lesgebonden activiteiten.

De pedagogisch medewerkers leiden een groep tijdens opvanguren en zijn gedurende deze tijd verantwoordelijk voor de gang van zaken en welbevinden van de kinderen.

De twee kwaliteitscoördinatoren (0 t/m 6 jaar en groep 3 t/m groep 8) coördineren de leerlingenzorg. In grote lijnen houdt dit in, dat zij o.a. zorgen voor het naleven van de toetskalender; de leerling- en groepsbesprekingen coördineert; daar waar nodig de leerkracht coacht en eventueel zit bij gesprekken met ouders; didactisch onderzoek verricht bij leerlingen en aanwezig is bij de vergaderingen van het zorgteam en zorgmanagementteam.

De onderwijsassistent houdt zich vooral bezig met leerlingen die extra aandacht nodig hebben voor de vakken lezen, rekenen, taal, schrijven en sociaal emotionele vaardigheden. Zij probeert, in samenwerking met de kwaliteitscoördinatoren en de groepsleerkracht een beeld te krijgen met welke zaken de leerling precies een probleem heeft. Als er eenmaal een diagnose is gesteld, wordt ook een handelingsplan met doelen gemaakt, die de begeleiding voor een vaste periode vastlegt. Wat hierna volgt is de echte remedial teaching, die volledig is toegespitst op het probleem van de individuele leerling(en). De bedoeling is dat de leerling in deze periode vaardigheden opdoet, zodat hij of zij weer met de eigen groep kan of blijven meedoen of in geval van een individuele leerweg duidelijk in vaardigheid is vooruitgegaan.

Taal- en rekencoördinator zijn leerkrachten, die zich hebben gespecialiseerd in de vakgebieden taal, lezen en rekenen. De coördinatoren bewaken en bevorderen de inhoudelijke kwaliteit van boven beschreven vakgebieden op de school.

Jonge Kind Specialist is in een deskundige in het onderwijs aan het jonge kind. Ze coacht en ondersteunt daarbij de collega’s in de andere kleutergroepen. Kortom ze behartigt de belangen van het jonge kind op de basisschool.

Kansencoach ondersteunt ons en ouders met specifieke gedrags- en opvoedvragen.

Kindercoach ondersteunt kinderen met specifieke gedragsvragen.

En onmisbaar binnen elk kindcentrum: er zijn twee conciërges en schoonmakers bij ons in dienst.

“We zijn een team met een mix van jonge mensen en leerkrachten die al heel wat jaartjes voor de klas staan. Een goede situatie, vinden wij. We profiteren van elkaars ervaring en onderwijsideeën. En dat is in het belang van de kinderen. We zijn een hardwerkend team, maar daarnaast gaan we ook gezellig en professioneel met elkaar om”.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht kunnen wij voor vervanging putten uit de invalpool van stichting Chrono. Deze bestaat uit een aantal  leerkrachten die een vaste benoeming hebben voor een aantal dagen en flexibel inzetbaar zijn. Zij worden o.a. ingezet voor vervanging bij ziekte maar ook wanneer langdurig verlof moet worden ingevuld. De directie kan een verzoek uitzetten bij het mobiliteitscentrum ObT (onderwijs bureau Twente). Zij koppelen het verzoek aan een invaller. Wanneer bij plotseling noodzakelijk verlof er geen invaller beschikbaar is wordt de vervanging zo mogelijk intern geregeld. Door toenemende personeelstekorten kan het voorkomen dat vervanging niet geregeld kan worden. In dat geval wordt een groep naar huis gestuurd. Wij streven er naar om u hier dan minimaal 1 dag van tevoren via Parro over te informeren.

De escalatieladder die wij hanteren voor vervanging van leerkrachten op KC De Bron wordt aan het begin van het schooljaar met ouders gedeeld via Parro.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen worden als volgt bemenst:



Groep 0/1: juf Hanneke (maandag), juf Bonita (dinsdag t/m vrijdag)



Groep 1/2: juf Ilja (maandag), juf Sanne (dinsdag t/m vrijdag)



Groep 3: juf Sharon D. (maandag), juf Eefje (dinsdag t/m vrijdag)



Groep 4: juf Marije (maandag t/m donderdag), juf Manon (vrijdag) juf Manon loopt stage



Groep 5: meester Leroy (maandag t/m donderdag), juf Shailaja (vrijdag)



Groep 5/6: juf Miranda (maandag en dinsdag), juf Merlin (woensdag t/m vrijdag)

Na de herstvakantie komt juf Esther terug van verlof op maandag en dinsdag en na de voorjaarsvakantie komt juf Patrica ook terug van verlof



Groep 7: juf Linda (maandag, dinsdag en woensdag), Mirthe Benjamins (donderdag en vrijdag)



Groep 8: meester Rick (maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag), juf Shailaja (woensdag)


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovenstaande urenverdeling is gebaseerd op instructiemomenten (grote en kleine kring). De verwerking van de instructies vinden plaatst tijdens de speel- werk momenten. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wereldoriëntatie zijn o.a. onze lessen Leskracht, verkeer en de lessen waarin wij activiteiten rondom burgerschap aanbieden. Burgerschap is ook een groot onderdeel van de Vreedzame School, waarin de sociaal-emotionele vaardigheden en participeren in een democratie aan bod komen. 

De basisvaardigheden taal/lezen en rekenen zijn een belangrijk onderdeel in ons aanbod. Hier besteden we veel tijd aan, omdat onze kindpopulatie behoefte heeft aan het maken van 'lees- en rekenkilometers'.
 

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het ondersteuningsprofiel geeft een beeld van de kwaliteit van ons kindcentrum en de ondersteuning die wij kunnen bieden aan met name leerlingen met een extra onderwijs- en/of ondersteunings- behoefte. Het SOP geeft kengetallen en daarnaast onze reflectie daarop en de voorgenomen actiepunten. Via het SOP geven we het SWV en ons bestuur inzicht in onze basiskwaliteit, de kwaliteit van de basisondersteuning, de zorgzwaarte, de voorzieningen van de school, de deskundigheid van de werknemers en de mogelijkheden om bepaalde (passende) extra ondersteuning te geven.

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. Wij hebben de intentie dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs in De Krim kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Ons kindcentrum richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. In ons schoolondersteuningsprofiel, dat altijd ter inzage ligt op ons kindcentrum,  hebben we beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ons kindcentrum heeft voor schooljaar '24/'25 de volgende ambities:

- Verder met onze teamscholing rondom EDI 2.0., zodat niveaudifferentiatie gedurende de lessen nog beter tot zijn recht komt.
- Vanuit de subsidie basisvaardigheden hebben wij schooljaar '24/'25 voor 30 uren een extra onderwijsassistent.
- Er is een leerkracht één dag per week beschikbaar om leerlingen met ondersteuningsbehoeften, rondom taal/lezen en rekenen extra te ondersteunen.
- Onze rekencoördinator gaat de scholing rekendiagnostiek volgen, zodat wij als school beter tegemoet kunnen komen aan de behoeften van kinderen met rekenproblemen.
- De meer- en hoogbegaafdheidsspecialist gaat een duurzaam aanbod realiseren voor taal/lezen en rekenen gedurende schooljaar '24/'25 voor kinderen die maar uitdaging behoeven.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken samen met Welluswijs om te komen tot een integraal kindcentrum.
Dit betekent dat kinderen met 0 jaar bij ons starten en na groep 8 ons kindcentrum verlaten. 

Een groot voordeel van ons kindcentrum, is dat onze onderwijsassisten onder schooltijd binnen het onderwijs werken en na schooltijds de BSO onder hun hoede nemen. Hierdoor blijven de lijntjes tussen opvang en school kort.
Op dit moment wordt er voorschoolse en naschoolse opvang verzorgd binnen ons kindcentrum en zit de peuterspeelzaal in het MFA.
Doel is om te komen tot een kindcentrum, waarbij alle vormen van vroegschoolse, voorschoolse en naschoolse opvang geboden worden binnen één gebouw. Bij de bouw van ons nieuwe kindcentrum - datum in juni 2024 nog onbekend - zal dit worden gerealiseerd. 

Afgelopen schooljaar hebben we met het hele team KC gewerkt aan het vormen van een identiteitsrijke visie (op leren), onze pedagogische visie en onze didactisce visie binnen ons kindcentrum.
Schooljaar '24/'25 gaan we, vanuit deze visies, verder met het ontwikkelen van een doorgaande lijn binnen ons kindcentrum. In de praktijk zal dit terug te zien in gezamenlijke activiteiten gedurende de Kinderboekenweek, Sinterklaas, Kerst, Pasen etc..

Meer informatie over onze kinderopvang is te vinden via www.welluswijs.nl - locatie KC De Bron.

Terug naar boven