School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana

Oranje Nassaulaan 41 4101 JS Culemborg

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school neemt Route 8 af bij haar schoolverlaters.

Uitstroomgegevens 2022-2023 schoolverlaters: 


Pro:              33 %

Basis/Kader   37 %

VSO              26 %

Havo              4 %

SBO en uitstroomgegevens KJS.

De inspectie hanteert de voorlopige normen voor het SBO.


Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school


De school werkt met methodegebonden en CITO-toetsen. De CITOtoetsen worden halfjaarlijks afgenomen voor begrijpend lezen, spelling , lezen en  rekenen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroming naar het voortgezet onderwijs

Het is afhankelijk van de mogelijkheden van het kind naar welke vorm van voortgezet onderwijs het uiteindelijk zal doorstromen. De leerlingen gaan in de laatste groepen verschillende scholen van voortgezet onderwijs bezoeken.

Leerlingen van 12 jaar komen in aanmerking voor een overgang naar een vorm van Voortgezet Onderwijs. Om te bepalen welke school het beste aansluit bij de leerling wordt er een eindonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek bestaat uit een intelligentie onderzoek en een sociaal-emotioneel onderzoek. Samen met de leerresultaten van een kind bepaalt de uitslag van dit onderzoek welke vorm van voortgezet onderwijs het beste bij het kind past. De uitslagen van de onderzoeken en het advies van de leerkracht wordt met ouders besproken. Veel van de leerlingen van onze school gaan naar het Leerweg Ondersteunend onderwijs binnen het VMBO. Sommige leerlingen gaan naar het regulier VMBO en sommigen gaan naar het Praktijkonderwijs. Ouders van schoolverlaters worden gedurende het schooljaar steeds geïnformeerd over de verschillende onderwijstypen. Het bezoeken van open dagen is sterk aan te raden. Via de school worden ouders geïnformeerd wanneer deze activiteiten plaatsvinden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen in het SBO zijn leerlingen waarbij het leren en ontwikkelen niet vanzelf gaat, ze zijn vastgelopen op de basisschool en hebben veel faalervaringen gehad. Het zijn leerlingen die op het gebied van gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling meer nodig hebben. Leerlingen waarvoor de leervoorwaarden het verschil kunnen maken in hun leerprestaties. 

De school besteedt als Gezonde School veel aandacht aan gedrag en gezondheid. Deze aandachtsgebieden worden zodanig geïntegreerd binnen de school zodat er een optimaal leer- en ontwikkelingsproces door kinderen kan worden doorgemaakt. Door middel van integrale aandacht voor gezondheid in al haar facetten zorgen we voor optimale leervoorwaarden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Gezonde leef en leeromgeving
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Uit het inspectierapport 2019. Waardering: Goed. Zie bijlage rapport kwaliteitsonderzoek inspectie 2019.

In 2020 ontving de school weer het predikaat excellente school, zie rapport. 

De school heeft een schoolklimaat van goede kwaliteit

Uitgangspunt van SBO Koningin Julianaschool is het geloof in de unieke mogelijkheden van elk kind.

Dit geloof en vertrouwen in het eigen kunnen van de leerlingen is zichtbaar en merkbaar in de hele school: in de hoge verwachtingen die de leraren van de leerlingen en van elkaar hebben, de positieve omgang met elkaar en het voortdurend samen onderzoeken hoe het 'nog beter kan'.

Ook zorgt de school voor uitdagende leerstof en een rijke leeromgeving voor de leerlingen. Dit blijkt uit de zelfevaluatie, de gesprekken, de klassenobservaties en uit de resultaten van de tevredenheidspeilingen. Daarnaast brengt de school de ontwikkeling van de leerlingen goed in kaart. De school analyseert wat leerlingen nodig hebben om te leren en zich te ontwikkelen. De leraren geven op verschillende niveaus les in de klas.

De ouders worden nauw betrokken bij de ontwikkeling van hun kind en ook met leerlingen zelf worden gesprekken gevoerd over de voortgang. Om de begeleiding van de leerlingen vorm te geven, is de school gewend samen te werken met diverse organisaties.

SBO Koningin Julianschool werkt op een planmatige manier aan de kwaliteit. Het team pakt dit steeds gezamenlijk op. In leerteams worden thema’s uitgewerkt, in het gehele team vindt vervolgens besluitvorming plaats over hoe men dit in de praktijk gaat uitvoeren. Het team is ambitieus en de leraren staan open voor ontwikkeling.  opbrengsten van onze school liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van onze leerlingpopulatie verwacht mag worden. ·        

Aan het einde van de schoolperiode bereiken de leerlingen een eindniveau dat voldoet aan de beschikbare landelijke standaarden voor leerresultaten.Aan het einde van de schoolperiode bereiken de leerlingen een eindniveau dat voldoet aan de beschikbare landelijke standaarden voor sociale opbrengsten. De gerealiseerde uitstroombestemming van de leerlingen liggen tenminste op het niveau van de beschikbare landelijke standaarden voor opbrengsten.          

De school voldoet aan de landelijke standaard voor bestendiging.   

In het schooljaar 2018-2019 lag het uitstroomniveau van de leerlingen van de KJS boven het landelijk gemiddelde.  


Terug naar boven