School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana

Oranje Nassaulaan 41 4101 JS Culemborg

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Koningin Juliana

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Helaas is het niet te voorkomen dat ook onze leerkrachten wel eens ziek zijn. Ook kan er een andere reden zijn dat een leerkracht niet kan werken (nascholing of buitengewoon verlof). Op dat moment is het erg fijn dat onze Stichting CPOB is aangesloten bij IPPON. Dit is een organisatie die voor 15 besturen alle vervangingen probeert te regelen. Meestal lukt dat. Toch kan het voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is. Zeker als er een griepepidemie heerst. Op dat moment maakt de school gebruik van een stappenplan waarbij we eerst kijken of er nog intern een collega gevonden kan worden om (extra) te werken. Lukt ook dit niet, dan kan er besloten worden om de kinderen op te  delen over de andere groepen. Maar ook deze oplossing kent haar grenzen. Als er geen andere opties meer beschikbaar zijn, dan zijn we genoodzaakt om de kinderen niet naar school te laten komen. U wordt daar uiteraard op tijd van op de hoogte gebracht en mocht u zelf geen opvang kunnen regelen, dan zullen we als school uw kind opvangen.    

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie

Op de Kon. Julianaschool zijn de groepen kleiner dan op een reguliere basisschool. Daarnaast bestaat het team uit gespecialiseerde leerkrachten en deskundigen als een logopediste, remedial teachers, dyslexie specialist,gedragsspecialist, intern begeleider en fysiotherapeut, orthopedagoog. Hierdoor zijn er meer mogelijkheden voor ondersteuning en begeleiding van de kinderen.

Groep 1 en 2

Het onderwijs aan jonge kinderen in groep 1 en 2 richt zich op de totale persoonsontwikkeling van het kind, waarbij de betrokkenheid en interesses van het kind centraal staan. Het spelen, alleen en met elkaar, neemt een belangrijke plaats in. Dit spel wordt zodanig begeleid dat de kinderen stapjes in hun ontwikkeling maken. Aan de hand van thema’s die passen in de belevingswereld van de kinderen wordt in de kleutergroep spelenderwijs gewerkt aan de basis voor het leren lezen, schrijven en rekenen. Er is veel aandacht voor taalontwikkeling, op allerlei manieren. Taal is immers de basis voor veel andere activiteiten. We werken in de kleutergroep vanuit de kring. Hierin start de dag en gedurende de dag keren de kinderen hier ook steeds weer in terug. Er wordt gespeeld en gewerkt in hoeken, aan tafels, in de speelzaal en op het schoolplein. De kleuters hebben een eigen plein, afgescheiden van het plein van de oudere kinderen.  

Groep 3 tot en met 8

Vanaf groep 3 start het methodisch leren, dat wil zeggen het leren lezen, schrijven en rekenen. De hoeveelheid leerstof en het niveau zijn afhankelijk van het ontwikkelingsperspectief van de leerling en de doelen die voor de leerling zijn opgesteld. Er wordt zoveel mogelijk gestart met een klassikale instructie. Daarna kunnen sommige kinderen zelfstandig aan het werk. Andere kinderen krijgen nog extra instructie of krijgen een andere verwerking. Op die manier zorgt de leerkracht ervoor dat de lesstof aansluit bij de mogelijkheden van de leerlingen. Vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en handvaardigheid worden klassikaal aangeboden. Hierbij kan in de verwerking ook gedifferentieerd worden.  

In principe krijgen de leerlingen dezelfde leerstof aangeboden als op een basisschool. De hoeveelheid en het tempo waarin geleerd wordt, is echter afgestemd op het niveau van de leerling. Dit kan betekenen dat een leerling in groep 8 niet de leerstof van groep 8 beheerst.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze mogelijkheden

Wij bieden in onze school speciale ondersteuning aan:

Leerlingen met een grote leerachterstand (lezen, taal, rekenen).

Leerlingen met complexe sociaal-emotionele problemen, inclusief leerlingen met psychiatrische diagnoses.

Leerlingen met een ernstige concentratie problematiek.

Leerlingen met een verstandelijke beperking (IQ vanaf 55).

Leerlingen met zowel verstandelijke als lichamelijke beperkingen.

Leerlingen met zowel verstandelijke als sociaal-emotionele beperkingen.

Leerlingen met zowel verstandelijke beperkingen als taal/spraak problemen.

Leerlingen waarvan nog niet duidelijk is welke onderwijsbehoeften er zijn. Leerlingen die "in de knel" zitten ( in een crisissituatie).

Groepsindeling

Binnen de school kennen we de structuur van"bouwen". Een bouw bestaat uit verschillende groepen.

De onderbouw bestaat uit: groep 1 t/m 4

De bovenbouw bestaat uit: groep 5 t/m 8 

Wij proberen de groepen in de onderbouw zo klein mogelijk te houden (12-15 leerlingen) en in de bovenbouw is het maximum aantal 18 leerlingen. Bij het indelen van de groepen worden ieder jaar zorgvuldige afwegingen gemaakt. De leerlingen worden ingedeeld op basis van de volgende criteria:

- Leeftijd van de leerlingen

- De onderwijsbehoeften van de leerlingen

- Het niveau van zelfstandigheid van de leerlingen.

- Het didactisch niveau van de leerlingen. 

Het volgen en plannen van de ontwikkeling van de leerlingen.

Binnen het speciaal basisonderwijs is een goede zorgstructuur van essentieel belang. Alleen op basis daarvan kan aan kinderen die ondersteuning en uitdaging geboden worden die nodig is. Niet alle leerlingen ontwikkelen zich op dezelfde manier. Vaak zijn er grote verschillen tussen kinderen in een groep. Het is daarom belangrijk dat de ontwikkeling van alle kinderen nauwkeurig gevolgd wordt en goed in beeld gebracht wordt.

Voor iedere leerling wordt een ontwikkelingsperspectief (OP) opgesteld. Hierin wordt op basis van de gegevens over intelligentieniveau en leerprestaties weergegeven op welk niveau de leerling in groep 8 de school zou moeten kunnen verlaten. Dit perspectief wordt gedurende de tijd dat de leerling bij ons op school is gebruikt als leidraad bij het opstellen van doelstellingen voor de verschillende vakken. Deze doelstellingen worden door de leerkracht beschreven in een groepsplan. Uiteraard kan het ook bijgesteld worden als blijkt dat een leerling zich anders ontwikkelt dan verwacht werd. De ontwikkelingsperspectieven worden aan het begin van een schooljaar met ouders en, vanaf groep 6, met leerlingen besproken. 

Toetsen

De meeste methoden die wij op school gebruiken bevatten methodegebonden toetsen. Ze vormen een geïntegreerd deel van de methode en worden afgenomen om na te gaan of de leerling een bepaald leerstofgebied van het betreffende vak beheerst. De resultaten van de toetsingen kunnen aanleiding geven voor verbreding en verdieping van de leerstof. Soms wordt n.a.v. de toets uitslagen vastgesteld dat er extra instructie, herhaling of R.T. noodzakelijk is. Naast methodegebonden toetsen gebruiken wij methode onafhankelijke toetsen (Cito toetsen). Deze worden twee maal per jaar afgenomen. Op basis van de resultaten op deze toetsen worden de groepsplannen bijgesteld. In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd in de leerlijn het jonge kind 2-7. Op basis van de resultaten binnen dit programma wordt er een groepsplan gemaakt en doelen opgesteld.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

0

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school heeft een subsidie ontvangen om kinderen die vanuit de basisschool naar het SBO komen met VVE gelden te begeleiden en te monitoren. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is een programma dat erop gericht is om onderwijs- of ontwikkelingsachterstand bij jonge kinderen van circa 2 tot 6 jaar te verminderen. Het aanbod vroegschoolse educatie is gericht op kleuters. Het programma dat de school volgt richt zich op meerdere ontwikkelingsgebieden:

Taalontwikkeling. Hierbij gaat het om woordenschat en het stimuleren van de beginnende geletterdheid.

Beginnende rekenvaardigheid. Hierbij gaat het om het leren tellen, het meten en de oriëntatie in ruimte en tijd.

Motorische ontwikkeling. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van de grove en de fijne motoriek, waarin kinderen geplaatst kunnen worden waarbij nog niet duidelijk is op welke manier zij zich het beste kunnen ontwikkelen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij gaat het om het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het samen spelen en werken

De school kent tevens een observatiegroep voor jonge leerlingen.

Terug naar boven