Doelen in het schoolplan
Onze school onderscheidt kwaliteit en kwaliteitszorg. Wij streven kwaliteit na en wij zorgen ervoor dat de kwaliteit op peil blijft. Wij beoordelen de ambities systematisch en cyclisch en op basis van de bevindingen verbeteren of borgen wij onze kwaliteit. Van belang is ook dat onze kwaliteitszorg gekoppeld is aan het integraal personeelsbeleid. Wij streven ernaar dat onze medewerkers competenties ontwikkelen die gerelateerd zijn aan de beleidsterreinen die wij belangrijk vinden. Daardoor borgen wij dat de schoolontwikkeling en de ontwikkeling van onze medewerkers parallel verloopt.
Kenmerkend voor onze school is:
· Wij hebben inzicht in de kenmerken van onze leerlingenpopulatie.
· Wij beschikken over ambities bij diverse beleidsterreinen (zie schoolplan).
· Wij beschikken over een evaluatieplan waardoor geborgd is dat de verschillende ambities minstens 1x per vier jaar beoordeeld worden.
· Wij laten de kwaliteit van onze school cyclisch beoordelen door ouders/verzorgers, leerlingen en leraren.
· Wij werken planmatig aan verbeteringen (vanuit de documenten: schoolplan, jaarplan en jaarverslag).
· Wij evalueren stelselmatig of onze verbeterplannen gerealiseerd zijn.
· Wij borgen onze kwaliteit (o.a. door zaken op schrift vast te leggen).
· Wij rapporteren aan belanghebbenden (inspectie, bevoegd gezag, (G)MR en ouders/verzorgers).
· Wij waarborgen de sociale veiligheid van medewerkers en leerlingen.
· Wij worden geschouwd d.m.v. interne audits van Catent, waarbij gekeken wordt naar de hoofdthema’s:
o Resultaten onderwijs;
o Pedagogisch handelen;
o Onderwijsleerproces;
o Leerlingenzorg;
o Kwaliteitszorg;
o Condities;
o Opleiden in de school.
Kwaliteitsverbetering dankzij het schoolplan
In het schoolplan staat hoe de school wordt bestuurd, wat het onderwijsbeleid van de school is en hoe het onderwijs op onze school wordt ingevuld. Daarnaast is hierin opgenomen welke onderwijskundige veranderingen en plannen voor de toekomst wij voor ogen hebben. Tevens staat in het schoolplan hoe de zorg voor en begeleiding van leerlingen wordt vormgegeven. Ons huidige schoolplan is in 2020 vastgesteld en heeft een looptijd van max. vier jaar. Het schoolplan is te vinden op onze website; www.rkbstheresia.nl/ons-onderwijs.
Steeds op zoek naar kwaliteitsverbetering
Op een aantal manieren werkt onze school aan verdere kwaliteitsverbetering: werken met goede methoden, bekwaam personeel, collegiale consultatie, werken met protocollen en kwaliteitskaarten, persoonlijk ontwikkelingsplannen, het consequent volgen van de resultaten van de leerlingen en het verder ontwikkelen van het onderwijs met behulp van het schooljaarplan.
Kwaliteitsverbetering door goede methoden
In onze school geven wij les met behulp van moderne lesmethoden. Bij het kiezen van lesboeken en ander materiaal stellen wij ons de vraag: Kunnen leerlingen optimaal leren met behulp van deze methoden en ziet het materiaal er aantrekkelijk uit? Er zijn leerlingen die extra moeilijk werk aan kunnen en leerlingen die veel extra oefenstof nodig hebben. Wij letten er bij de aanschaf van methoden op of er voor beide groepen voldoende leerstof in de methode zit. Ook kijken wij of de methoden voldoen aan de kerndoelen/referentieniveaus die de overheid ons stelt.
Kwaliteitsverbetering dankzij goed onderwijs
Nog belangrijker dan de methoden die een school gebruikt, zijn de mensen die er werken. Aan hen heeft u uw kind toevertrouwd. Zij zorgen ervoor dat de materialen en de lesboeken zinvol gebruikt worden. De leerkrachten van St. Theresia werken niet op eigen houtje, maar besteden veel tijd aan samenwerking en overleg met behulp van collegiale consultatie, intervisie, teamvergaderingen en studiedagen. De maatschappij verandert voortdurend en dus ook het onderwijs. Nieuwe ontwikkelingen volgen wij op de voet. Daarom zijn er elk schooljaar studiedagen, vergaderingen voor de leerkrachten en volgen ze nascholingscursussen om hun taak beter te kunnen verrichten.
Kwaliteitsverbetering door een leerlingvolgsysteem
Een derde manier om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen is het werken met toetsen. Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. De resultaten van de toetsen worden besproken met directie, leerkrachten en de interne begeleider. Als het resultaat van de toetsen niet zo is als wij verwachten, betekent dat misschien wel dat wij consequenties moeten trekken m.b.t. onze manier van lesgeven of dat wij onderdelen van het onderwijsprogramma moeten verbeteren. Het leerlingvolgsysteem biedt ons een overzicht van de vorderingen van alle leerlingen. De talentenkaart met alle uitslagen van de IEP-LVS, wordt als bijlage toegevoegd aan het rapport.
Actief burgerschap en sociale cohesie
Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Vanuit onze identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In onze school leren wij leerlingen rekening te houden met elkaar. Wij willen leerlingen brede kennis en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. De leerkrachten hebben hierbij een voorbeeldfunctie. Wij komen daar aan tegemoet in ons dagelijks onderwijsaanbod, zoals Trefwoord, KiVa en de wereldoriëntatie vakken middels de methode Blink Wereld Geïntegreerd. De school zet zich in voor een actieve band met de verenigingen, de parochie en de ouderen in het dorp. Tevens wordt er elk schooljaar een activiteit georganiseerd om zoveel mogelijk geld op te halen voor een goed doel. Naast al deze activiteiten doen wij ook nog mee aan incidentele acties, waarvan wij vinden dat ze aansluiten bij onze ideeën van actie burgerschap.