Pieter Bas

Dakotaweg 65 -67 2905 AB Capelle aan den IJssel

Schoolfoto van Pieter Bas

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit enthousiaste leerkrachten, onderwijsassistenten, onderwijsondersteunend personeel en studenten omdat wij het samen opleiden belangrijk vinden en hierin graag investeren. Wij hebben twee vakkrachten gym en zetten regelmatig externen in om het onderwijsaanbod te verrijken voor onze leerlingen. Het team kent specialisten op het gebied van taal, ict en rekenen. Twee leerkrachten hebben de taak  als intern begeleider om het passend onderwijs op de Pieter Bas te kunnen realiseren. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien mogelijk vervangen wij het personeelslid door externe vervanging.

Indien externe vervanging niet mogelijk is proberen wij het intern op te lossen door ambulante leerkrachten, inzet onderwijsassistenten.

Indien dit niet mogelijk is wordt de groep voor maximaal 2 dagen opgedeeld.

In uiterste noodzaak krijgen de kinderen indien mogelijk thuis on line les of werken ze zelfstandig aan hun eigen leerpakketten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De vakdocent gymnastiek heeft een vaste aanstelling en verzorgt jaarlijks de gymlessen aan de groepen 3 t/m 8. Bij uitval aangevuld met lessen van de eigen groepsleerkracht.

De Pieter Bas kent een schakelklasleerkracht voor de groepen 1 t/m 4, die extra ondersteuning biedt aan de leerlingen die Nederlands als tweede taal hebben. 

We werken met 'Bouw'.

Ook heeft de Pieter Bas een internationale schakelklas(ISK): vijf dagen per week krijgen nieuwkomers (kinderen die vanuit het buitenland in Nederland komen wonen) les in een aparte klas. Het is de bedoeling dat deze kinderen na 1,5 jaar de Nederlandse taal kunnen verstaan en zich in het Nederlands verstaanbaar kunnen maken en in kunnen stromen in de eigen groep.

De ISK is een van de twee groepen die het onderwijs voor niet Nederlands sprekende kinderen in Capelle aan den IJssel verzorgt. De plaatsing en coordinatie wordt centraal geregeld.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij gebruiken de onderwijstijd effectief en zetten maximaal in op de basisvaardigheden lezen en rekenen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

de school geeft ondersteuning aan:

  • kinderen met Nederlands als tweede taal
  • eerste opvang vreemdelingen (beheersen het Nederlands niet)
  • excellente leerlingen
  • leerlingen met taal-/spraakstoornissen en slechthorende leerlingen (cluster 2)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We bespreken op dit moment de mogelijkheden om meer en hoogbegaafde kinderen nog intensiever te kunnen begeleiden.

Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid om buitenschoolse opvang binnen de school te realiseren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Pieter Bas (RVKO) en Peuter Bas ( SKPR) zijn samen gehuisvest in de Pieter Bas. De inhoudelijke samenwerking is sterk. Het team van leerjaar 1-2 en de peuters zijn 1 team en zij werken samen aan dezelfde thema's. Hiervoor wordt de methode Uk en Puk ingezet als VVE programma. Doel is de doorgaande ontwikkelingslijn van de leerlingen stimuleren door de omgeving betekenisvol en vanuit spel in te richten. De kinderen van de Peuter Speelzaal worden in hun ontwikkeling gevolgd met het BOSOS leerlingvolgsysteem. Op deze manier kan er een beredeneerd aanbod per thema ingericht worden waardoor alle kinderen zich kunnen ontwikkelen en groeien.

De groepen 1 en2 werken via Focus PO aan hun leerdoelen en maken daarbij gebruik van de methode Schatkist.

Overlegmomenten tussen de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten van groep 1-2 staan gepland in de jaarplanning van de school.

Terug naar boven