Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De vakdocent gymnastiek heeft een vaste aanstelling en verzorgt jaarlijks de gymlessen aan de groepen 3 t/m 8. Bij uitval aangevuld met lessen van de eigen groepsleerkracht.
De Pieter Bas kent een schakelklasleerkracht voor de groepen 1 t/m 4, die extra ondersteuning biedt aan de leerlingen die Nederlands als tweede taal hebben.
We werken met 'Bouw'.
Ook heeft de Pieter Bas een internationale schakelklas(ISK): vijf dagen per week krijgen nieuwkomers (kinderen die vanuit het buitenland in Nederland komen wonen) les in een aparte klas. Het is de bedoeling dat deze kinderen na 1,5 jaar de Nederlandse taal kunnen verstaan en zich in het Nederlands verstaanbaar kunnen maken en in kunnen stromen in de eigen groep.
De ISK is een van de twee groepen die het onderwijs voor niet Nederlands sprekende kinderen in Capelle aan den IJssel verzorgt. De plaatsing en coordinatie wordt centraal geregeld.
Wij gebruiken de onderwijstijd effectief en zetten maximaal in op de basisvaardigheden lezen en rekenen.
de school geeft ondersteuning aan:
- kinderen met Nederlands als tweede taal
- eerste opvang vreemdelingen (beheersen het Nederlands niet)
- excellente leerlingen
- leerlingen met taal-/spraakstoornissen en slechthorende leerlingen (cluster 2)
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We bespreken op dit moment de mogelijkheden om meer en hoogbegaafde kinderen nog intensiever te kunnen begeleiden.
Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid om buitenschoolse opvang binnen de school te realiseren.
De Pieter Bas (RVKO) en Peuter Bas ( SKPR) zijn samen gehuisvest in de Pieter Bas. De inhoudelijke samenwerking is sterk. Het team van leerjaar 1-2 en de peuters zijn 1 team en zij werken samen aan dezelfde thema's. Hiervoor wordt de methode Uk en Puk ingezet als VVE programma. Doel is de doorgaande ontwikkelingslijn van de leerlingen stimuleren door de omgeving betekenisvol en vanuit spel in te richten. De kinderen van de Peuter Speelzaal worden in hun ontwikkeling gevolgd met het BOSOS leerlingvolgsysteem. Op deze manier kan er een beredeneerd aanbod per thema ingericht worden waardoor alle kinderen zich kunnen ontwikkelen en groeien.
De groepen 1 en2 werken via Focus PO aan hun leerdoelen en maken daarbij gebruik van de methode Schatkist.
Overlegmomenten tussen de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten van groep 1-2 staan gepland in de jaarplanning van de school.