Schooljaar 2023-2024
In schooljaar 2022-2023 heeft KC Ontdekrijk een flinke slag geslagen in een mooie basis waarop gebouwd kan worden. Voor Ontdekrijk is dit een aanmoediging om op de ingeslagen weg verder te gaan en de basis te verstevigen en uit te bouwen. Thema's voor het komend jaar zijn didactische en vakinhoudelijke ontwikkeling, zicht op ontwikkeling en veiligheid & burgerschap. Uiteraard blijven thema's als kwaliteitszorg en schoolcultuur belangrijk voor Ontdekrijk. Ook deze punten komen terug in het jaarplan.
Didactisch handelen
Op KC Ontdekrijk wordt gebruik gemaakt van het Doordacht Passend Lesmodel (DPL). Dit didactisch model is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren. Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Daar wordt door middel van het Doordacht Passend Lesmodel rekening mee gehouden. Door het gebruik van het Doordacht Passend Lesmodel zit er veel structuur in de lessen: elke les is opgebouwd uit een aantal fasen. De leerkracht controleert in grote mate het leerproces. Dit model is vooral effectief bij kinderen die veel begeleiding en een actieve instructie nodig hebben.
Zicht op Ontwikkeling en begeleiding
De standaard "zicht op ontwikkeling en begeleiding" wordt verder ontwikkeld. Er zijn een aantal protocollen herschreven en er is gestart met het werken met een map 'zicht op ontwikkeling' en een nieuwe klassenmap. De onderwijs(leer)behoeften van onze leerlingen zijn in beeld gebracht en worden -waar nodig- twee keer per jaar, tijdens een groepsbespreking aangepast. Onze leerkrachten volgen en begeleiden onze leerlingen onder leiding van de intern begeleiders. Hierbij stellen leerkracht periodeplannen op waarin beschreven staat hoe de doelen voor de komende periode behaald zullen worden, rekening houdend met de groep en de individuele leerling.
Veiligheid
Een veel gehoorde opmerking van bezoekers (ouders en professionals) over KC Ontdekrijk gaat over de rust en sfeer binnen de school. Nadat het leerstofjaarklassensysteem opnieuw is ingevoerd is de beleving van de veiligheid toegenomen. Hoewel dit wordt bevestigd door enquêtes zijn we op Ontdekrijk nog niet tevreden. Het bieden van een veilige omgeving aan onze leerlingen vinden wij belangrijk. Samen met de leerlingenraad en het team willen we, onder andere met behulp van onze methode 'De Vreedzame School', dit schooljaar de veiligheidsbeleving bij ons leerlingen verder vergoten.
Kwaliteitszorg
Gedurende het jaar is er planmatig gehandeld door het schoolbestuur en het schoolteam. Het schoolbestuur heeft de cyclus rondom het nieuwe schoolplan opgestart. Hiervoor is een bestuursplan opgesteld. Door de inzet van de vliegende brigade vanuit de PO-Raad zijn er belangrijke stappen gezet om samen één taal te gaan spreken. Deze gezamenlijke taal ontwikkelt zich door alle lagen van de organisatie heen.
Op KC Ontdekrijk is een projectmanager aangesteld die onder andere zicht houdt op de kwaliteitszorg binnen de school.
Schooljaar 2023-2024
Gedurende het schooljaar 2023-2024 wordt op KC Ontdekrijk planmatig aan de volgende gebieden gewerkt:
(In het op te vragen jaarplan zijn de volgende zaken uitgebreider omschreven)
- Zicht op Ontwikkeling
Dit houdt in dat de school de ontwikkeling van de leerlingen volgt, zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. - Goed onderwijs: Vakinhoudelijke en didactische ontwikkeling
Op KC Ontdekrijk zal het Doordacht Passend lesmodel verder ingevoerd en geborgd gaan worden en zullen de leerlijnen van enkele vakken en vaardigheden (bijvoorbeeld rekenen, begrijpend lezen en het ontwikkelen van executive functies) beoordeeld en waar nodig aangepast worden. - Veiligheid en Burgerschap
We willen het actief burgerschap van onze leerlingen vergroten. Dit doen we onder andere door het bijbrengen van respect voor, en kennis van, basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens. Het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties die de leerlingen in staat stelt om volwaardig lid te zijn van onze samenleving. Het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in onze samenleving en de waarde dat gelijke gevallen gelijk behandeld moeten worden. Dit komt op dagelijkse basis terug in de groepen door het gebruik van de methode De Vreedzame School. - Schoolcultuur
De afgelopen jaren is een wisselende samenstelling geweest van het team. Hierbij zijn afspraken verloren gegaan. KC Ontdekrijk vindt het belangrijk dat er een basis is waarin taken, bevoegdheden en teamafspraken voor personeel, ouders en leerlingen helder zijn en geborgd worden.
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school
Via leerlingvolgsystemen worden de kinderen regelmatig geobserveerd en getoetst. De resultaten worden vastgesteld en opgeslagen. Zo wordt de persoonlijke ontwikkeling van kinderen in beeld gebracht. De gegevens worden bewaard in het (digitale) leerlingdossier, waarin belangrijke informatie en toetsgegevens van een kind opgeborgen worden. De wet op de persoonsregistratie is hierop onverkort van toepassing. Ouders kunnen dit dossier altijd inzien.
Kwaliteitsbewaking
Meerdere malen per jaar vinden groeps- en leerlingbesprekingen plaats tussen de leerkracht en intern begeleider. Naar aanleiding van die besprekingen worden periode- en blokplannen voor de klassen opgesteld en, waar nodig, plannen voor extra ondersteuning van individuele leerlingen gemaakt.
Daarnaast volgen we de PDCA-cyclus die ons vier keer per jaar helpt met het plannen, uitvoeren, checken en acteren van onze plannen op schoolniveau. De evaluatie wordt met het team gedaan, zodat iedereen weet hoe ver we staan met de plannen van de school. Hiernaast zal Ontdekrijk, op eigen initiatief, het auditteam uitnodigen voor een intern kwaliteitsonderzoek.
De leerlingbespreking
Als er structurele problemen in de ontwikkeling van een kind zijn, wordt daar in de leerlingbespreking over gesproken. De interne begeleiders bespreken de problemen samen met de groepsleerkracht om maken samen een hulpplan voor deze leerling.
De rapportage aan de ouders
Jaarlijks ontvangen de ouders twee keer een rapport met betrekking tot de vorderingen van hun kind, maar ook op andere momenten kan het voorkomen dat ouders informatie wensen of dat de leerkracht met ouders wil overleggen. Het is altijd mogelijk om op korte termijn een afspraak te maken met de (groeps)leerkracht en/of intern begeleider.
Rapporten bestaan uit een zakelijk gedeelte (vorderingen in de leerstof) en een persoonlijk gedeelte, waarin nader wordt ingegaan op de ontwikkeling van het kind.
Kleuters moeten minimaal drie maanden onderwijs hebben gevolgd, voordat het eerste rapport wordt uitgereikt.
Teamontwikkeling
Het team zal komend jaar met name werken aan het schoolplan, teambuilding, het bouwen aan routines en herijken van bestaande afspraken en gewoonten.
Hiernaast zal het team verder gecoacht worden bij het verder verbeteren van het didactisch handelen door de intern begeleiders.
Ondersteuning aan alle leerlingen
1e niveau
De leerkracht biedt de leerstof aan volgens de methode. Hierbij volgt hij/zij de resultaten van alle leerlingen via de methodegebonden toetsen en de 'Leerling in Beeld' toetsen. Ook op sociaal/emotioneel gebied wordt de leerling gevolgd.
Ondersteuning aan individuele-/ groepjes leerlingen
2e niveau
Als de leerkracht vaststelt dat de resultaten achterblijven, zal hij/zij de leerling(en) extra instructie binnen de groep aanbieden. De extra ondersteuning wordt beschreven in het periodeplan. Ook als de leerling(en) op sociaal/emotioneel gebied extra ondersteuning nodig heeft (hebben), zal de leerkracht de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling(en) in het periodeplan beschrijven om zorg te dragen dat er door differentiatie een verbetering optreed op dit gebied. De ouders worden door de leerkracht op de hoogte gehouden van de vorderingen en zijn betrokken bij het plan van aanpak.
Ondersteuning aan de individuele leerling
3e niveau
Mocht deze extra hulp binnen de groep niet het gewenste effect hebben gehad, of als de toetsen uitwijzen dat de leer- en ontwikkelingsdoelen niet op tijd gehaald worden, dan zal de leerkracht de intern begeleider inschakelen. Samen met de ouders zal dan gekeken worden welke extra ondersteuning op schoolniveau ingezet kan gaan worden. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld een van onze bevoegde docenten die met een groepje leerlingen of de leerling doelgericht en remedierend gaat werken. Er wordt een begin gemaakt met een document waarin de doelen en de afspraken voor de extra ondersteuning worden beschreven. Deze ondersteuning kan soms buiten de groep plaatsvinden. Hierbij valt te denken aan: twee keer in de week 30 minuten individuele leesondersteuning buiten de groep. Ouders worden door de leerkracht en/of de intern begeleider op de hoogte gehouden van de voortgang. De eventuele extra kosten van de ondersteuning worden betaald uit de basisondersteuning van de school. Als de ingezette ondersteuning niet het gewenste resultaat heeft gehad, volgt nader overleg tussen intern begeleider, ouders en de leerkracht over de te nemen vervolgstappen.
Ondersteuning voor een individuele leerling door een ondersteuningsteam op schoolniveau
4e niveau
De volgende stap is het inschakelen van een ondersteuningsteam op schoolniveau. In dit ondersteuningsteam hebben mensen uit verschillende disciplines zitting om deel te nemen aan een overleg. Hierbij kan gedacht worden aan een ambulant begeleider, een psycholoog, vertegenwoordiger van het CJG. De ouders worden altijd uitgenodigd om in dit team zitting te nemen. Via het digitale dossier in Kindkans wordt een groeidocument aangemaakt. Alle deelnemers aan het ondersteuningsteam krijgen inzage in het dossier. Er wordt een vergadering belegd. Naar aanleiding van het overleg wordt een ondersteuningsplan gemaakt. De school kan hierbij extra ondersteuning inkopen bij expertisecentra in de vorm van een extra arrangement. Dit arrangement wordt bekostigd door het Samenwerkingsverband Aan den IJssel. Alvorens dit extra arrangement wordt toegekend zal de commissie van Toelaatbaarheidsverklaringen de aanvraag beoordelen en de tijdsduur van het arrangement bepalen. Een extra arrangement kan bestaan uit: een uur per week extra individuele ondersteuning buiten de groep op onder andere: het gebied van -rekenen, taal, sociaal/emotionele ontwikkeling en psycho-educatie. Mocht blijken dat, ondanks alle inspanningen van het ondersteuningsteam, de leerling niet de zorg kan worden geboden die het nodig heeft, zal nadere diagnose nodig zijn. Het kan zijn dat daarbij geconcludeerd wordt dat KC Ontdekrijk niet de juiste ondersteuning kan bieden aan het kind. Dan zal er, samen met de ouders gezocht worden naar een school binnen het samenwerkingsverband, die de ondersteuning wel kan bieden.
Ondersteuning aan het jonge kind
Een vierjarige leerling wordt in groep 1 geplaatst. Om het startniveau van de leerling te bepalen, wordt aan de hand van de gegevens van 'Mijn Kleutergroep' bekeken welke onderwijs-ondersteuningsbehoeften de leerling heeft. De leerkracht kan op deze manier ondersteuning op maat bieden en zal dit vastleggen in een groepsplan. De leerkrachten in de onderbouw worden hierbij extra ondersteund door een onderwijsassistent. Er wordt extra aandacht gegeven aan taalstimulering. In groep 2 vindt jaarlijks een logopedische- en motorische screening plaats. Jonge leerlingen worden in dat schooljaar opgeroepen voor een bezoek aan de schoolarts.
Ontwikkelingsperspectief
Voorheen kregen leerlingen via een aanvraag op het leerlinggebonden budget een rugzakje. Voor deze leerlingen werd een handelingsplan opgesteld. Dat is met de wet op Passend Onderwijs vervangen door het ontwikkelingsperspectief (OPP). Leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs en leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in het reguliere onderwijs krijgen ermee te maken. Binnen zes weken na plaatsing van een kind op school wordt dit ontwikkelingsperspectief vastgesteld. Het ontwikkelingsperspectief bestaat uit twee onderdelen. Het ene deel richt zich op de ontwikkelingsmogelijkheden van een leerling op de lange termijn. Er wordt gekeken naar de doelen aan het einde van de schoolloopbaan. De school overlegt over deze doelen met u. Het andere deel van het ontwikkelingsperspectief gaat over de ondersteuning die wordt ingezet en de acties die worden gedaan om de doelen te bereiken. Dit is het ‘handelingsgerichte deel’ van het ontwikkelingsperspectief. Wat betreft dit deel dienen u en de school het met elkaar eens te worden. Bent u het er niet mee eens, dan moet er opnieuw gekeken worden naar de invulling.
Het kan ook zo zijn dat er later in de schoolloopbaan een OPP wordt opgesteld voor een leerling, bijvoorbeeld wanneer de leerling niet meer mee komt met de groep en een eigen leerlijn nodig heeft. Het OPP gaat over de ontwikkeling van de leerling op school waarbij een duidelijk toekomstperspectief is omschreven (bijvoorbeeld in de vorm van uitstroom en verwacht leerrendement).
De plusklas
Op onze school werken wij met methodes die zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de behoefte tot differentiatie bij de verschillende kinderen. Door te variëren in moeilijkheid, hoeveelheid en extra herhaling van de opgaven, voldoet de school aan de onderwijsbehoeften van de meeste leerlingen. Toch zijn er leerlingen die niet genoeg hebben aan deze differentiatie. Zij hebben meer uitdagende opdrachten nodig om zich te kunnen blijven ontwikkelen. Voor deze leerlingen heeft het bestuur op een aantal scholen een Plusklas opgezet. Hier krijgen de leerlingen van de bovenbouw één dagdeel in de week en leerlingen van de onderbouw één dag in de twee weken extra uitdagende leerstof aangeboden. Vervolgens werken de kinderen in hun eigen klas ook aan huiswerk van de Plusklas. Ook leerlingen van onze school kunnen gebruik maken van deze Plusklas. De leerlingen van onze school gaan naar de Plusklas die is opgezet op obs West. Deze leerlingen ontvangen ook van de Plusklas een rapport. De ouders worden ook uitgenodigd om de vorderingen van hun kind in de Plusklas te bespreken met de leerkracht.