Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 1/2 zijn gemengd van samenstelling. Wij kiezen daarvoor, omdat het op deze manier mogelijk is de kinderen gelijkmatig over de groepen te verdelen. Ook het sociale aspect speelt een belangrijke rol. Het blijkt dat de jongste kinderen in een gemengd samengestelde groep sneller wennen. Ook kunnen de oudste kinderen de jongsten helpen.
Vanaf groep 3 wordt er gewerkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat leerlingen van nagenoeg dezelfde leeftijd bij elkaar zitten. In enkele situaties kan het voorkomen dat er combinatiegroepen gevormd worden. Vooral het leerlingenaantal is hierbij een doorslaggevende factor.
Voor het vak bewegingsonderwijs is een vakleerkracht aangesteld. Wij vinden het belangrijk dat de lessen bewegingsonderwijs gegeven worden door een bekwame, gespecialiseerde leerkracht. Daarom worden alle gymlessen door deze leerkracht verzorgd.
Voor het vak muziek hebben we een vakleerkracht. De vakleerkracht verzorgt de muzieklessen bij ons op school.
De Zonnewijzer heeft breed ingestoken op zorg voor leerlingen. Er is ruimte voor begeleiding van kinderen met specifieke onderwijs- en/of ondersteunigsbehoefte. Er wordt extra ondersteuning geboden door deskundige leerkrachten, intern begeleider en indien wenselijk door externe deskundigen. De problematiek is divers en dit vraagt een diverse aanpak van de leerkrachten en van het ondersteuningsteam. De onderwijsbehoeften van de leerlingen en de ondersteuningsbehoeften van de ouders lopen sterk uiteen. Daarmee lopen ook de ondersteuningsbehoeften van de leerkrachten sterk uiteen. Toch vinden wij het belangrijk om breed te blijven insteken op zorg voor kinderen, omdat wij staan voor een school die een afspiegeling is van de maatschappij. Voorafgaand aan plaatsing wordt echter zeer nauwkeurig gekeken naar de onderwijsbehoeften van het kind in combinatie met de onderwijsbehoeften van de groep, de groepssamenstelling (hoeveelheid kinderen en zorgzwaarte), de ondersteuningsmogelijkheden van de school op korte en langere termijn. Een optelsom van deze factoren maakt of wij wel of niet de meest geschikte school zijn voor een kind. De ambitie van De Zonnewijzer is om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen aan alle kinderen die worden aangenomen op onze school. Om dit te kunnen realiseren zullen wij onze mogelijkheden en onmogelijkheden (grenzen) duidelijk kenbaar maken bij aanmelding, omdat wij het belangrijk vinden dat alle kinderen het onderwijs krijgen waar zij recht op hebben.
De Zonnewijzer is een school waar het aanleren van de basisvaardigheden centraal staat.
Door een intensieve samenwerking met de VVE-peuterspeelzalen De Regenboog en een nauwe samenwerking met VVE-peuterspeelzaal De Bolderwagen worden thema's op elkaar afgestemd en worden kinderen met een VVE-indicatie zorgvuldig overgedragen naar de school, zodat wij ons aanbod en onze aanpak kunnen afstemmen op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.
In de groepen 1/2 wordt gewerkt vanuit de leerlijnen van het SLO. Er wordt binnen de thema's doelgericht gewerkt. Alle kinderen uit de groepen 1 en 2 worden door middel van het observatie en registratieprogramma KIJK! gevolgd in hun ontwikkeling.