Juliana Daltonschool

Willem Kalfflaan 3 1401 CL Bussum

  • Schoolfoto van Juliana Daltonschool
  • Schoolfoto van Juliana Daltonschool
  • Schoolfoto van Juliana Daltonschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Juliana Daltonschool houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij met behulp van methode gebonden toetsen, observatielijsten en methode- onafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld, voorheen CITO). De methode- onafhankelijke toetsen worden afgenomen conform onze toetskalender. Na invoering van de toetsuitslagen worden deze geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de intern begeleider. In de eerste plaats worden de uitslagen gerelateerd aan de normen (zie analyse en waardering opbrengsten primair onderwijs) en onze eigen schooldoelen. We gaan daarbij uit van de gemiddelde vaardigheidscore van de groep als geheel. Bij dit onderdeel gebruiken wij doorstroom gegevens en trendanalyses. Bij de analyse van de scores wordt met name ook leraar gedrag besproken. We kijken of de uitslagen consequenties hebben voor tijdsbesteding (het rooster), de instructie, het automatiseren en de methode van differentiëren. In de tweede plaats wordt bepaald welke leerlingen in aanmerking komen voor een groepsplan of een individueel handelingsplan. De resultaten van de leerlingen bij de niet methodetoetsen worden met de ouders (en leerlingen, vanaf groep 5) besproken tijdens de voortgangsgesprekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 7 ontvangen halverwege het schooljaar tijdens het voortgangsgesprek een prognose voor het voortgezet onderwijs. Ouders en leerling zijn bij dit gesprek aanwezig en het gesprek wordt dan ook grotendeels met de leerling gevoerd. De leerling is immers verantwoordelijk voor en eigenaar van zijn eigen leerproces/ontwikkeling (kernwaarden Dalton). 

De leerlingen van groep 8 ontvangen in januari hun voorlopig schooladvies (mondeling) voor het voortgezet onderwijs. In februari wordt de doorstroomtoets (voorheen CITO Eindtoets) afgenomen en in maart ontvangen zij hun definitieve schooladvies (schriftelijk).

Wij stellen onze prognoses en schooladviezen zeer zorgvuldig op. Hierbij zijn altijd de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur betrokken. Alle observaties, leerlingkenmerken en resultaten worden hierin meegenomen. 

Een degelijk advies zorgt ervoor dat onze leerlingen op de juiste plek in het voortgezet onderwijs terecht komen en zich daar verder optimaal kunnen ontwikkelen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor een veilig school- en klassenklimaat zijn regels nodig. Deze regels stellen we vaak samen met de kinderen op. We formuleren deze regels positief. Hiermee sturen we het gedrag van kinderen bij het omgaan met elkaar en geven tegelijkertijd grenzen aan. In de groep besteden we veel aandacht aan activiteiten die gericht zijn op het ontwikkelen van sociale vaardigheden zoals samenwerken, het onder woorden brengen van gevoelens, omgaan met meningsverschillen, oplossen van ruzies. De leerlingen krijgen zo meer oog voor elkaar, merken dat ze van elkaar kunnen leren en dat ze door samenwerken gebruik kunnen maken van elkaars kwaliteiten.Door gebruik te maken van eigentijdse leermiddelen en uitdagende werkvormen, werkwijzen en methoden willen we tegemoet komen aan de verschillende manieren waarop kinderen leren zoals creatieve werkvormen, muziek, leren door doen en rollenspelen of toneelstukjes. De kerndoelen verliezen we hierbij zeker niet uit het oog. We streven ernaar dat de leerlingen deze bereiken.Naast de klassikale en individuele instructie bieden wij de leerlingen de gelegenheid om binnen bepaalde werkuren (dag- of weektaken) zelf te plannen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • normen en waarden
  • samen werken, leren en leven
  • veiligheid en geborgenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

 De Juliana Daltonschool heeft de predicaten Excellente School 2012,2013,2014 en 2015-2017 mogen ontvangen.

Als bijlage hebben we de schoolrapportages van de jury Excellente scholen gepubliceerd.

Terug naar boven