Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Het schooladvies wordt voorbereid en vastgesteld in een groot gezamenlijk overleg met
- de IB-er
- alle leerkrachten van groep 8
- de leerkrachten die de kinderen in groep 7 hadden en
- de directie
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We gebruiken een (cyclisch) stappenplan waarmee wij de voortgang van onze leerlingen in kaart brengen. Hiermee houden we zicht op de ontwikkeling van elk kind.
Onze uitgangspunten hierbij zijn:
- observaties tijdens de lessen
- analyses van methodetoetsen
- analyses van de halfjaarlijkse onafhankelijke midden- en eindtoetsen
Op basis van deze gegevens evalueren wij ons onderwijs van de afgelopen periode en stellen wij zo nodig ons onderwijsaanbod bij.
Om te komen tot een goed gewogen Voortgezet Onderwijs (VO) advies, dat recht doet aan het kind, kansrijk is en ruimte biedt voor verdere ontwikkeling, doorlopen wij de volgende stappen:
De formele procedure begint tijdens het startgesprek in groep 7 en eindigt halverwege groep 8. Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig uitstroomgesprek. In december van groep 8 krijgen ze een voorlopig schooladvies. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Op basis van die toets wordt in maart het voorlopig advies omgezet naar een definitief schooladvies. Het definitieve advies kan na het voorlopige advies niet lager worden op basis van de doorstroomtoets. Een hogere doorstroomtoets score is aanleiding om het advies opnieuw te bekijken. Het belang van het kind staat altijd voorop. Daarvoor is een realistisch advies dat ruimte geeft voor groei van groot belang.
De volgende data en gegevens nemen wij mee in onze overweging:
- Cito leerling in beeld M6/E6/M7/E7/B8: rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging (spelling, grammatica, werkwoordspelling).
- Wij kijken naar de lange termijn ontwikkelingen en dus niet naar uitschieters in de lijn.
- Wij kijken naar: werkhouding, luisterhouding, concentratie, ambitie, zelfstandigheid, intrinsieke motivatie etc
- Tot slot nemen wij ook mee hoe kinderen werken aan projecten, boekbespreking/spreekbeurt/werkstuk, topografie, huiswerk etc.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij geven de sociale ontwikkeling van onze leerlingen vorm op basis van de kernwaarden uit onze visie op sociale opbrengsten.
Deze kernwaarden zijn:
- We houden rekening met elkaar
- We zijn verdraagzaam naar anderen
- Taal bindt en verbindt mensen met elkaar
De school heeft een aanbod gericht op de bevordering van het actief burgerschap en sociale integratie. Wij besteden in dat kader aandacht aan de volgende elementen: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid (tolerantie) en het afwijzen van onverdraagzaamheid en het afwijzen van discriminatie. Bovengenoemde zaken komen tijdens het werken met de eerder genoemde methodes Trefwoord en de Kanjertraining, en verder met de vakken voor wereldoriëntatie en in diverse gesprekssituaties uitgebreid aan bod. Daarnaast krijgen alle kinderen 13 keer per schooljaar judoles, zodat zij hun weerbaarheid leren vergroten. Hiertoe voorziet de school alle leerlingen vanaf groep 5 van een judopak op maat.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.