Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Er zijn op school diverse vakleerkrachten werkzaam, onder meer voor muziek, gym, judo en NT2 (voor kinderen met Nederlands als tweede taal). De specialisten Spaans en Rekentijgers zijn er voor de zogenaamde meerkunners. Daarnaast is er een remedial teacher die kinderen extra ondersteuning biedt bij leerproblemen.
Kleuters leren grotendeels via spel. Zo ontdekken ze de wereld en leren ze van anderen. Kleuters leren door te doen, veel te herhalen en erover te praten. Er is volop gelegenheid om te spelen en om ontdekkend dingen te leren. Zo besteden we aandacht aan de ontwikkeling van de motoriek, taal, rekenen, creativiteit, denken en ruimtelijke ontwikkeling. Er is ook veel aandacht voor de sociale en emotionele ontwikkeling. Dit is de zogenaamde basisontwikkeling. Vanaf groep 3 vindt het meer formele leren plaats, zoals de vakken lezen en rekenen.
Ons doel is leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zoveel mogelijk de begeleiding te bieden die zij nodig hebben binnen onze eigen school. De opschaling van de ondersteuning past in de cyclus van handelingsgericht werken (HGW).
In het kort komt dat hier op neer:
In de klas krijgen kinderen instructie op hun niveau; basis, verlengd of verkort.
Voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte is er buiten de groep remedial teaching of taalondersteuning. Indien nodig is er de mogelijkheid om middels een OPP (ontwikkelingsperspectief) met financiële hulp van Unita kinderen op een eigen leerlijn te zetten.
Daarnaast zijn er voor leerlingen die extra uitdaging in de leerstof nodig verschillende aangepaste lesprogramma's, zoals 'Rekentijgers' en Spaans.Onze zorgstructuur is toegerust op kinderen met:
- beperkte, soms tijdelijke, leerproblemen
- een vertraagde lees- taalontwikkeling, conform het dyslexieprotocol
- een vertraagde rekenontwikkeling, conform het dyscalculieprotocol
- meer- en hoogbegaafdheidskenmerken
Om aan de diverse ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen te kunnen voldoen, zijn binnen het team diverse specialisten werkzaam. Zij hebben de afgelopen jaren opleidingen gevolgd en kunnen met hun expertise zowel kinderen als collega's ondersteunen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Er is in de afgelopen jaren voldoende know-how opgebouwd binnen ons team om te voldoen aan de diverse ondersteuningsbehoeften.
Wij vinden het belangrijk dat ieder kind krijgt wat het nodig heeft, zodat het zich optimaal kan ontwikkelen.
Daarom hebben wij onder meer extra aanbod georganiseerd voor het jonge kind, zoals:
- Extra taalondersteuning voor kinderen met met een taalachterstand en voor kinderen die het Nederlands niet voldoende beheersen vanwege een andere thuistaal. In kleine groepjes is er aandacht voor de uitbreiding van de woordenschat en taalbegrip. Hierbij wordt aangesloten bij de lopende thema's van de kleutergroepen.
- De inzet van het leesprogramma BOUW!, voor het vroegtijdig ondervangen van leesproblemen in de groepen 2 t/m 4. In groep 2 zorgt dit voor een soepelere overgang naar groep 3. In de groepen 3 en 4 gaat het vooral om het automatiseren van het leesproces. Dit programma helpt ons om de leesontwikkeling van de kinderen goed in kaart te brengen, te optimaliseren en te volgen.
Samenwerking met kinderopvang en peuterspeelzalen:
We mogen regelmatig kinderen van verschillende peuterspeelzalen van o.a. de SKBNM (stichting kinderopvang Bussum, Naarden en Muiden) welkom heten. Daarnaast werken we nauw samen met kinderopvang ‘Helden’ (voorheen Philippo), de kinderopvang die naast onze school is gevestigd. Zij verzorgen, naast kinderopvang, in de middagpauze voor de gehele school de TSO (Tussen schoolse opvang) en na school de BSO (Buiten schoolse opvang) voor veel van onze leerlingen.