Katholieke Basisschool Sint Vitus

Sint Vitusstraat 2 1404 HS Bussum

  • Als ta(a)lrijke school vinden we lezen heel belangrijk. Daarom is onze bieb in 2022 volledig vernieuwd.
  • Lekker “liggend” lezen kan ook in onze mooie bibliotheek!
  • Verjaardagsviering van Marjon, onze directeur.
  • Groep 3 maakt jaarlijks n.a.v. het prentenboek een eigen muizenhuis!
  • I.v.m. het pensioenfeestje van een collega maakten we een lipdub.

Het team

Toelichting van de school

Ons ervaren en stabiele team heeft een evenwichtige leeftijdsmix en is aangevuld met diverse vakleerkrachten, zoals u hebt kunnen lezen in hoofdstuk 1.2.
Daarbij zijn wij een opleidingsschool.
Wij kiezen er bewust voor om stagiaires op te leiden, omdat wij toekomstige collega's de gelegenheid willen geven om het vak in de praktijk te kunnen leren. Daarnaast leren wij via hen over de nieuwste ontwikkelingen in onderwijsland, waardoor een win-win situatie ontstaat. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van het personeel proberen wij vervanging te regelen, zodat de continuïteit van het onderwijs zoveel mogelijk gewaarborgd wordt. We beschikken over vaste invallers die bekend zijn op school en met de kinderen.
Als we geen vervanging kunnen vinden, verdelen we de kinderen, indien mogelijk, over andere groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er zijn op school diverse vakleerkrachten werkzaam, onder meer voor muziek, gym, judo en NT2 (voor kinderen met Nederlands als tweede taal). De specialisten Spaans en Rekentijgers zijn er voor de zogenaamde meerkunners. Daarnaast is er een remedial teacher die kinderen extra ondersteuning biedt bij leerproblemen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren grotendeels via spel. Zo ontdekken ze de wereld en leren ze van anderen. Kleuters leren door te doen, veel te herhalen en erover te praten. Er is volop gelegenheid om te spelen en om ontdekkend dingen te leren. Zo besteden we aandacht aan de ontwikkeling van de motoriek, taal, rekenen, creativiteit, denken en ruimtelijke ontwikkeling. Er is ook veel aandacht voor de sociale en emotionele ontwikkeling. Dit is de zogenaamde basisontwikkeling. Vanaf groep 3 vindt het meer formele leren plaats, zoals de vakken lezen en rekenen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons doel is leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zoveel mogelijk de begeleiding te bieden die zij nodig hebben binnen onze eigen school. De opschaling van de ondersteuning past in de cyclus van handelingsgericht werken (HGW).
In het kort komt dat hier op neer:
In de klas krijgen kinderen instructie op hun niveau; basis, verlengd of verkort.
Voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte is er buiten de groep remedial teaching of taalondersteuning. Indien nodig is er de mogelijkheid om middels een OPP (ontwikkelingsperspectief) met financiële hulp van Unita kinderen op een eigen leerlijn te zetten.
Daarnaast zijn er voor leerlingen die extra uitdaging in de leerstof nodig verschillende aangepaste lesprogramma's, zoals 'Rekentijgers' en Spaans. 

Onze zorgstructuur is toegerust op kinderen met:

  • beperkte, soms tijdelijke, leerproblemen 
  • een vertraagde lees- taalontwikkeling, conform het dyslexieprotocol
  • een vertraagde rekenontwikkeling, conform het dyscalculieprotocol  
  • meer- en hoogbegaafdheidskenmerken

Om aan de diverse ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen te kunnen voldoen, zijn binnen het team diverse specialisten werkzaam. Zij hebben de afgelopen jaren opleidingen gevolgd en kunnen met hun expertise zowel kinderen als collega's ondersteunen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Er is in de afgelopen jaren voldoende know-how opgebouwd binnen ons team om te voldoen aan de diverse ondersteuningsbehoeften.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat ieder kind krijgt wat het nodig heeft, zodat het zich optimaal kan ontwikkelen.
Daarom hebben wij onder meer extra aanbod georganiseerd voor het jonge kind, zoals:

  • Extra taalondersteuning voor kinderen met met een taalachterstand en voor kinderen die het Nederlands niet voldoende beheersen vanwege een andere thuistaal. In kleine groepjes is er aandacht voor de uitbreiding van de woordenschat en taalbegrip. Hierbij wordt aangesloten bij de lopende thema's van de kleutergroepen.
  • De inzet van het leesprogramma BOUW!, voor het vroegtijdig ondervangen van leesproblemen in de groepen 2 t/m 4. In groep 2 zorgt dit voor een soepelere overgang naar groep 3. In de groepen 3 en 4 gaat het vooral om het automatiseren van het leesproces. Dit programma helpt ons om de leesontwikkeling van de kinderen goed in kaart te brengen, te optimaliseren en te volgen.

Samenwerking met kinderopvang en peuterspeelzalen:
We mogen regelmatig kinderen van verschillende peuterspeelzalen van o.a. de SKBNM (stichting kinderopvang Bussum, Naarden en Muiden) welkom heten. Daarnaast werken we nauw samen met kinderopvang ‘Helden’ (voorheen Philippo), de kinderopvang die naast onze school is gevestigd. Zij verzorgen, naast kinderopvang, in de middagpauze voor de gehele school de TSO (Tussen schoolse opvang)  en na school de  BSO (Buiten schoolse opvang) voor veel van onze leerlingen.

Terug naar boven