Welke doelen staan in het schoolplan?
We nemen jaarlijks een ouder - tevredenheidspeiling en een leerling - tevredenheidspeiling af om te monitoren of we op de goede manier bezig zijn. Daarnaast gebruiken we WMKPO om onze kwaliteit op meerder vlakken te meten. Punten die onvoldoende scoren worden opgenomen in ene plan van aanpak.
Leerkrachten worden dmv. een observatie instrument bezocht in de klas en de dit wordt met hen besproken. Hieruit komen aandachtspunten naar voren waarmee gewerkt gaat worden.
Leerlingen worden opgenomen in groepsplannen en resultaten worden besproken met de IB-er, in de bouwvergaderingen en plenair in het team. Als leerlingen niet voldoende groei laten zien of andere ondersteuning nodig hebben, wordt een passende aanpak beschreven in het groepsplan. Deze aanpak wordt uitgevoerd door de leerkracht in de klas en eventueel met hulp van externen. Deze aanpak wordt regelmatig tussentijds geëvalueerd en tijdens de Cito afnamemomenten volgt de evaluatie, die weer het startsein is voor een nieuwe aanpak.
Burgerschap:
Op de St. Leonardusschool geven wij gerichte aandacht aan de bevordering van burgerschap en sociale cohesie. Er is een model leerplankader ontworpen vanuit drie domeinen: democratie, participatie en identiteit. Begrippen die hierbij worden gebruikt zijn sociale competentie, waarden, normen en burgerschap. Sociale competentie is het vermogen om adequaat te handelen in sociale situaties. Een waarde is iets dat we belangrijk vinden om na te streven en dat daardoor richting geeft aan ons handelen. Normen zijn afspraken en regels voor gedrag die grenzen aangeven. Burgerschap is het vermogen adequaat te handelen in een samenleving. Bij burgerschap heeft iemand het vermogen om bij te dragen aan de samenleving of aan sociale groepen. Dit doet hij door in verschillende situaties niet alleen zijn eigen belang en waarden, maar ook een algemener belang en algemene waarden na te streven. Burgerschap is dus eigenlijk sociaal competent gedrag in de samenleving. Het gaat om verantwoordelijkheid willen nemen. Op de St. Leonardusschool willen wij graag een klimaat creëren waarin leerlingen en leerkrachten: - Zich veilig voelen. - Hun eigen mening durven te geven en die van een ander respecteren. - Elkaar op een respectvolle manier durven aan te spreken. - Naar elkaar luisteren. - Rekening met elkaar houden ongeacht alle verschillen. - Zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf, elkaar en de omgeving. - Niet over elkaar maar met elkaar praten.