Christelijke Basisschool Anker

Gooteplein 4 3232 DA Brielle

Schoolfoto van Christelijke Basisschool Anker

Het team

Toelichting van de school

Op de website van CBS Anker leest u meer over hoe het team werkt op CBS Anker. www.cbsanker.nl

Het team bestaat uit 5 fulltimers en 4 parttimers. Daarnaast werken er 2 onderwijsassistenten op CBS Anker en 2 vakleerkrachten het bewegingsonderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht zal een andere leerkracht invallen. In veel gevallen is dat voor de kinderen een bekend gezicht. Bijvoorbeeld de duo-partner of een vaste invaller. Het kan ook een leerkracht zijn vanuit de gezamenlijke invalpool van alle schoolbesturen. Wanneer er intern en extern geen invaller gevonden wordt, worden de leerlingen verdeeld over de andere groepen of naar huis gestuurd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op het Gooteplein hebben de drie scholen de handen ineen geslagen. De scholen hebben budget vanuit de werkdrukgelden bij elkaar gelegd om voor alle kinderen van groep 1 t/m 8 het volledige bewegingsonderwijs te verzorgen. Concreet betekent dit dat alle groepen twee lessen bewegingsonderwijs per week hebben, verzorgd door een vakleerkracht.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De gegeven onderwijstijden zijn richtlijnen voor de leerkracht.
Leerkrachten kunnen, afhankelijk van de onderwijsbehoeften van hun groep, afwijken van deze richttijden. Jaarlijks maken de leerkrachten het rooster voor hun groep en worden alle roosters door de directie verzameld en opgeslagen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

CBS Anker is een open christelijke school

  • toegankelijk voor alle kinderen
  • gehuisvest in een modern schoolgebouw
  • gelegen op een centrale plek in Brielle
  • met veel voorzieningen in de directe omgeving van de school. (kinderopvang - bibliotheek -CJG -  theater - wijkgebouw - zwembad).

De school wordt bezocht door 180 leerlingen. De meeste kinderen wonen in de omgeving van de school.

De schoolweging is 30,87 (gegevens 2021), dat wil zeggen dat we ten opzichte van alle scholen in Nederland een gemiddelde populatie hebben.

Op CBS Anker is de basisondersteuning op voldoende niveau. We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, wordt het onderwijsleerproces zo ingericht, dat dit ook mogelijk is.
Het is daarbij in de eerste plaats van belang dat de leraren de leerlingen goed kennen (wat is hun niveau?, wat zijn de kenmerken van de leerlingenpopulatie?). Daarna moeten de leerlingen goed gevolgd worden: hoe verloopt het ontwikkelproces? Daar waar nodig volgt extra ondersteuning en begeleiding. Deze ondersteuning kan gericht zijn op leerlingen die wat minder kunnen, maar ook op leerlingen die wat meer kunnen.

Om het ontwikkelproces te volgen, hanteren we het CITO leerlingvolgsysteem. Leerlingen met een D- of E -score, dit zijn de leerlingen die sterk terugvallen en leerlingen met een A-plus-score komen in aanmerking voor deze extra ondersteuning. De centrale figuur bij ondersteuning en begeleiding is de leraar. De intern begeleider heeft een coördinerende taak.

Onze ambities zijn:

  • De leraren kennen de leerlingen
  • De leraren signaleren vroegtijdig welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben.
  • Ouders worden betrokken bij de extra ondersteuning voor hun kind.
  • Externe partners worden, indien noodzakelijk, betrokken bij de extra ondersteuning van leerlingen
  • De school gebruikt een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen. Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de extra ondersteuning voor leerlingen
  • De school voert de extra ondersteuning planmatig uit
  • De school gaat zorgvuldig de effecten van de zorg na.
  • De intern begeleider coördineert de extra ondersteuning en begeleiding.

Het volledige document "POS Schoolrapport 2019-2020" kunt u vinden op de website van de school onder het kopje 'documenten' en op de site van "Scholen op de kaart". In dit document staat alle ondersteuning genoemd die de school biedt.

Kinderen met specifieke onderwijsbehoefte(n): inzet van samenwerkingsverband Kindkracht  

We willen leerlingen zo veel mogelijk binnen de groep op onze eigen school begeleiden en ondersteunen. Voor iedere leerling met specifieke onderwijsbehoeften is er een goede oplossing te vinden. Het samenwerkingsverband Kindkracht is daarbij ondersteunend aan de scholen.

Kinderen met meer specifieke onderwijsbehoeften worden besproken in het schoolondersteuningsteam om te bepalen welke inzet er nodig is. Onze school kan met de inzet van de eigen expertise vaak tegemoet komen aan de (ook meer specifieke) onderwijsbehoeften van uw kind. Wanneer blijkt dat er toch meer of andere expertise nodig is, dan schakelt de school samenwerkingsverband Kindkracht in. Het samenwerkingsverband is beschikbaar voor alle scholen op Voorne-Putten, Rozenburg en gaat samen met de ouders en school kijken welke ondersteuning er ingezet kan worden. Het samenwerkingsverband heeft zelf specialisten in huis die deze ondersteuning kunnen bieden, maar kan ook andere experts inhuren wanneer dit nodig is. Daarnaast werken scholen samen in een zogenoemd Regionaal Overleg Kindkracht (ROK) waar scholen binnen een wijk/gemeente samenwerken om zo goed mogelijk onderwijs te bieden aan alle kinderen in de wijk/gemeente. Als er zorgen zijn of een school handelingsverlegen is, dan wordt dit besproken in het ROK en ondersteunen scholen elkaar met de in het ROK aanwezige expertise. Soms kan bijvoorbeeld een andere basisschool binnen hetzelfde ROK beter voldoen aan de onderwijsbehoeften van een kind. Wanneer geen van de reguliere basisscholen meer kan voldoen aan de onderwijsbehoeften, dan zal het samenwerkingsverband samen met ouders, school en andere experts onderzoeken welke school hier wel aan kan voldoen. Als de uitkomst een school voor speciaal (basis-)onderwijs is, dan geeft het samenwerkingsverband de toelaatbaarheidsverklaring af die nodig is voor de inschrijving op deze scholen.  

Meer informatie over samenwerkingsverband Kindkracht is te vinden op de website:www.swvkindkracht.nl

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We vinden het als basisschool heel belangrijk om aandacht te hebben voor de ontwikkeling van de kinderen, alvorens zij naar de basisschool komen. Om die reden werken wij samen met de peuterspeelzaal van kinderopvang "de Kinderkoepel". Leidsters van de peuterspeelzaal en de leerkrachten van groep 1-2 hebben regelmatig contact met elkaar over de gebruikte werkwijzen en het pedagogisch handelen.

Terug naar boven