Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groep 1-2 is heterogeen georganiseerd. Leerlingen van 4 t/m 6 jaar leren met en van elkaar. Er wordt vanuit een beredeneerd doelgericht aanbod gewerkt. Deze doelen worden aangeboden vanuit een gezamenlijk thema. Kinderen spelen volgens een duidelijke dagstructuur in een rijke leeromgeving.
Groep 3 t/m 8 werken volgens het leerstofjaarklassensysteem. Leerlingen van vergelijkbare leeftijd leren samen in de (parallel)groep en op de leerpleinen. We werken met moderne methodes. De kernvakken rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen worden aangeboden met moderne methodes. met deze methodes wordt gewerkt vanuit het EDI-model. Zo wordt er gedifferentieerd gewerkt op verschillende niveaus. De wereldoriënterende vakken worden vanaf groep 3 thematisch aangeboden waarbij leerlingen zich actief verdiepen in het thema.
Voor meer specifieke informatie over de werkwijze in een bepaalde groep verwijzen wij u naar de website van de school. Kbs De Spoorzoeker
Voor de verdeling van de onderwijstijd over de verschillende vakgebieden en de bijbehorende kerndoelen gebruiken we op school een vaste verdeelsleutel.
In de groepen 1/2
Er wordt in de groepen 1-2 vanuit een beredeneerd doelgericht aanbod gewerkt. Deze doelen worden steeds vanuit een gezamenlijk thema aangeboden. De kleuters zitten in heterogene groepen. Dat betekent dat kinderen van 4, 5 en 6 jaar met elkaar spelen en leren. In een natuurlijk proces geven oudste en jongste kleuters kennis en vaardigheden aan elkaar door. Tijdens de inloop kiezen de kleuters een activiteit. Er is ieder dagdeel een kring waar "samen beleven, samen zijn" belangrijk is. Ook wordt gewerkt met een kleine kring, waarin specifieke leerstof of onderwerpen worden behandeld. Kinderen kiezen vaak zelf of ze alleen, in tweetallen of in groepjes willen ‘werken en spelen’. Ze krijgen ook op uitnodiging van de leerkracht activiteiten aangeboden. De lokalen, tussenruimtes en het leerplein zijn in rijke hoeken verdeeld, waar de mogelijkheid is tot samenwerken en samenspelen.
In de groepen 3 t/m 8
Voor de groepen 3 t/m 8 wordt de verdeling zoals deze wordt aangegeven gebruikt bij het maken van het lesrooster. Voor individuele groepen kan hier in overleg met de IB-er worden afgeweken van het aantal uren op het verdeelrooster, bv als de resultaten van een bepaald vakgebied hier om vragen.
De ondersteuningsbehoefte wordt in eerste instantie binnen de eigen groep opgevangen. Voor extra ondersteuning buiten de groep bieden we lichte ondersteuning voor leerlingen met een eigen leerlijn, dyslexieondersteuning en de trajectklas voor leerlingen met meer mogelijkheden. De zware ondersteuning is voor leerlingen met een arrangement vanuit het samenwerkingsverband.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Op schoolniveau zijn we ons doelgerichte opbrengstgerichte onderwijs verder aan het versterken.
- Bij de kleuters door het beredeneerde aanbod verder te versterken en in de groepen 3 t/m 8 door het werken aan opbrengstgericht passend onderwijs.
- Door het onderwijsaanbod voor rekenen en lezen gezamenlijk af te stemmen en te beschrijven in nieuwe onderwijsplannen. Hierin wordt beschreven hoe er in de groep gehandeld wordt op de verschillende ondersteuningsniveau 's.
- Het protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD) zal worden aangepast aan de nieuwe rekenmethode.
- Alle leerkrachten zijn inmiddels opgeleid om taakspel in te zetten in de groep. De komende jaren zullen we de implementatie hiervan begeleiden.
- Leerkrachten worden geschoold op het gebied van de groeimindset. Hoe gaan we het positieve denken versterken in ons onderwijs.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.