Kbs De Spoorzoeker

Pastoor Pottersplein 2 4815 BC Breda

  • Schoolfoto van Kbs De Spoorzoeker
  • Schoolfoto van Kbs De Spoorzoeker

Het team

Toelichting van de school

INOS kent een platte organisatie: Bestuur – Directeur – Medewerker. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen, ligt daardoor dicht bij de leerkracht en de directe collega’s in het team.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.   

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige leerkrachten, onderwijsassitenten en of qrabbelaars worden ingezet er indien nodig een groep wordt opgesplitst en over de andere groepen wordt verdeeld. Als uiterste maatregel kan een groep naar huis worden gestuurd. Ouders worden voorafgaand hiervan op de hoogte gesteld. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1-2 is heterogeen georganiseerd. Leerlingen van 4 t/m 6 jaar leren met en van elkaar. Er wordt vanuit een beredeneerd doelgericht aanbod gewerkt. Deze doelen worden aangeboden vanuit een gezamenlijk thema. Kinderen spelen volgens een duidelijke dagstructuur in een rijke leeromgeving. 

Groep 3 t/m 8 werken volgens het leerstofjaarklassensysteem. Leerlingen van vergelijkbare leeftijd leren samen in de (parallel)groep en op de leerpleinen.  We werken met moderne methodes. De kernvakken rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen worden aangeboden met moderne methodes. met deze methodes wordt gewerkt vanuit het EDI-model. Zo wordt er gedifferentieerd gewerkt op verschillende niveaus. De wereldoriënterende vakken worden vanaf groep 3 thematisch aangeboden waarbij leerlingen zich actief verdiepen in het thema. 

Voor meer specifieke informatie over de werkwijze in een bepaalde groep verwijzen wij u naar de website van de school. Kbs De Spoorzoeker

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor de verdeling van de onderwijstijd over de verschillende vakgebieden en de bijbehorende kerndoelen gebruiken we op school een vaste verdeelsleutel.

In de groepen 1/2

Er wordt in de groepen 1-2 vanuit een beredeneerd doelgericht aanbod gewerkt. Deze doelen worden steeds vanuit een gezamenlijk thema aangeboden. De kleuters zitten in heterogene groepen. Dat betekent dat kinderen van 4, 5 en 6 jaar met elkaar spelen en leren. In een natuurlijk proces geven oudste en jongste kleuters kennis en vaardigheden aan elkaar door. Tijdens de inloop kiezen de kleuters een activiteit. Er is ieder dagdeel een kring waar "samen beleven, samen zijn" belangrijk is. Ook wordt gewerkt met een kleine kring, waarin specifieke leerstof of onderwerpen worden behandeld. Kinderen kiezen vaak zelf of ze alleen, in tweetallen of in groepjes willen ‘werken en spelen’. Ze krijgen ook op uitnodiging van de leerkracht activiteiten aangeboden. De lokalen, tussenruimtes en het leerplein zijn in rijke hoeken verdeeld, waar de mogelijkheid is tot samenwerken en samenspelen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8

Voor de groepen 3 t/m 8 wordt de verdeling zoals deze wordt aangegeven gebruikt bij het maken van het lesrooster. Voor individuele groepen kan hier in overleg met de IB-er worden afgeweken van het aantal uren op het verdeelrooster, bv als de resultaten van een bepaald vakgebied hier om vragen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De ondersteuningsbehoefte wordt in eerste instantie binnen de eigen groep opgevangen. Voor extra ondersteuning buiten de groep bieden we lichte ondersteuning voor leerlingen met een eigen leerlijn, dyslexieondersteuning en de trajectklas voor leerlingen met meer mogelijkheden. De zware ondersteuning is voor leerlingen met een arrangement vanuit het samenwerkingsverband.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Op schoolniveau zijn we ons doelgerichte opbrengstgerichte onderwijs verder aan het versterken.
  • Bij de kleuters door het beredeneerde aanbod verder te versterken en in de groepen 3 t/m 8 door het werken aan opbrengstgericht passend onderwijs.  
  • Door het onderwijsaanbod voor rekenen en lezen gezamenlijk af te stemmen en te beschrijven in nieuwe onderwijsplannen. Hierin wordt beschreven hoe er in de groep gehandeld wordt op de verschillende ondersteuningsniveau 's.
  • Het protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD) zal worden aangepast aan de nieuwe rekenmethode.
  • Alle leerkrachten zijn inmiddels opgeleid om taakspel in te zetten in de groep. De komende jaren zullen we de implementatie hiervan begeleiden.  
  • Leerkrachten worden geschoold op het gebied van de groeimindset. Hoe gaan we het positieve denken versterken in ons onderwijs.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven