Christelijke Basisschool De Wiekslag

Dorpsstraat 44 2665 BJ Bleiswijk

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Wiekslag
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Wiekslag

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2023 was de score 537,5 boven het landelijk gemiddelde 534,9. 

In 2022 was de score 539,2 boven het landelijk gemiddelde 535,2. 

In 2021 was de score 536,2 boven het landelijk gemiddelde 534,5.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast belangrijke zaken als het aanleren van normen en waarden, het bieden van veiligheid en het zorg dragen voor het welbevinden van de kinderen, vinden wij het aanleren van de vaardigheden lezen, taal en rekenen erg belangrijk.  Om te weten te komen hoe goed het met het aanleren van deze vaardigheden gaat, kijken wij naar de opbrengsten van onze school. Deze opbrengsten krijgen we o.a. van ons Cito Leerling Volgsysteem (LVS) en van de Cito Doorstroomtoets in groep 8. Toetsen van het LVS worden in vanaf groep 3 twee maal per jaar afgenomen. Dit zijn toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen.

Met de ouders en leerlingen worden de tussenopbrengsten besproken tijdens de zgn. 10-minuten-gesprekken. Een uitdraai van alle CITO-resultaten wordt opgenomen in het leerlingrapport.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uit de schooladviezen blijkt eens te meer dat CBS De Wiekslag beschikt over een gevarieerde populatie. De leerlingen stromen vanuit De Wiekslag naar diverse vormen van vervolgonderwijs op allerlei verschillende scholen in de regio. Met deze ontvangende scholen worden de leerlingen doorgesproken (de zgn. 'warme' overdracht).
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij het kwaliteitsonderzoek in juni 2015 beoordeelde de Inspectie van het Onderwijs het schoolklimaat en de veiligheid op CBS De Wiekslag als goed. Daar zijn we trots op! In 2016 blijven we positief gedrag en veiligheid de aandacht geven die het verdient: De Wiekslag voert de methodiek van de Kanjertraining in. De Kanjertraining op school bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen die de leerkracht in de klas op de eigen school geeft. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positief (voorbeeld-)gedrag
  • waarden en normen
  • Kanjertraining

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Sinds januari 2016 beoordeelt de Inspectie van het onderwijs alleen nog de eindopbrengsten van een school. Voor tussentijdse opbrengsten geeft de inspectie geen richtlijnen voor normering meer. Spectrum heeft met betrekking tot de tussentijdse opbrengsten voor haar eigen scholen ambitienormen gesteld. Deze normen zijn ‘strenger’ dan de voormalige normen van de inspectie. De tussentijdse opbrengsten van De Wiekslag worden afgezet tegen de Spectrum ambitienormen en vergeleken met de opbrengsten van de andere Spectrumscholen. Zo ontstaat er een reëel criterium dat ons inzicht geeft in onze opbrengsten.

Terug naar boven