Openbare Basisschool Blaricum

Eemnesserweg 18 A 1261 HG Blaricum

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Blaricum
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Blaricum
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Blaricum
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Blaricum
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Blaricum

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij langdurig verlof zoals een zwangerschapsverlof gaan wij altijd op zoek naar een vervanger voor de hele periode. Dit kan door intern te kijken of een vacature uit te zetten. 

Bij (onverwachte) afwezigheid van een leerkracht of het niet kunnen vervullen van een verlof zullen de volgende stappen worden genomen:

- Eerst kijken we of we het intern kunnen oplossen met een collega die in deeltijd werkt
- Daarna checken we bij onze vervangingspool of er iemand beschikbaar is
- Dan kan eventueel de (locatie)directeur of intern begeleider voor de klas
- We verdelen de groep als bovenstaande niet lukt
- We sturen een groep naar huis als verdelen ook niet kan
- In geval van uiterste nood kan er worden overlegd met het schoolbestuur over een 4 daagsewerkweek

Bovenstaande is natuurlijk allemaal onwenselijk en we hopen dan ook dat we bovenstaande stappen niet te vaak hoeven nemen. Tot nu toe hebben we gelukkig nog bijna nooit een groep naar huis gestuurd. Wij kunnen echter niet uitsluiten dat dit niet zal gaan gebeuren. We zullen dit dan natuurlijk zoveel mogelijk in overleg met de ouders doen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team van de OBB bestaat uit medewerkers met verschillende functies. We hebben een hecht team met veelexpertise. We hebben specialisme op het gebied van lezen, rekenen, sociaal – emotioneel en hoogbegaafdheid. Deze expertise wisselen we op veel manieren met elkaar uit en zorgt ervoor dat we op een hoog serviceniveau met de kinderen kunnen werken.

Het team bestaat uit de volgende functies:

• Groepsleerkrachten met de verantwoordelijkheid over de klas.

• De bouwcoördinator (Boco) regelt een aantal organisatorische zaken en is het aanspreekpunt in binnenzijn/haar bouw. (groep 1-4 & groep 5-8)

• De Intern Begeleider (IB’er) levert een bijdrage aan de ontwikkeling van het zorgbeleid, de coördinatie enuitvoering van het zorgbeleid in de school.

• De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt (2x in de week) de gymlessen voor groep 3 t/m 8 enondersteunt de kleutergroepen in het bewegingsonderwijs.

• Het ondersteunend personeel bestaat uit de administratieve medewerkster en de conciërge.

• Invallers zijn zoveel mogelijk bekend met de OBB en komen vaak uit ons eigen netwerk. Tevens maken weook gebruik van de invalpool van PIO.

• De OBB is een opleidingsschool, daarom stellen we stageplaatsen ter beschikking.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De OBB heeft een continurooster, waarbij de kinderen op woensdagmiddag vrij zijn.
Op vrijdagmiddag zijn de groepen 1 t/m 4 vrij. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De OBB heeft een continurooster, waarbij de kinderen op woensdagmiddag vrij zijn.
Op vrijdagmiddag zijn de groepen 1 t/m 4 vrij. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De kinderen op de OBB krijgen vanaf groep 3 (indien mogelijk) les in leerstofjaargroepen. Dit betekent dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd zoveel mogelijk bij elkaar zitten.

Wij richten ons onderwijs adaptief in en werken handelingsgericht. Dat betekent dat de kinderen regie voeren over hun eigen onderwijsproces en dat de leerkracht uitgaat van de onderwijsbehoefte van de kinderen. De kinderen met een vergelijkbare onderwijsbehoefte worden zo veel mogelijk geclusterd.

Leerlingen verschillen niet alleen in de manier waarop zij leren, maar ook wat betreft tempo. Er zijn kinderen die moeite hebben om de vastgestelde minimumdoelen te bereiken, terwijl anderen ze al bijna beheersen voor het onderwijs daarin goed en wel is begonnen. In onze werkwijze differentiëren wij dan ook zo veel mogelijk ininstructie(-tijd), vorm en frequentie en in de hoeveelheid tijd die kinderen krijgen om te oefenen en de leerstofte verwerken, maar ook in het aanbod van leerstof.

Wij bieden extra ondersteuning op het gebied van dyslexie met ons leescentrum. Tevens hebben we één dag in de week een plusgroep voor kinderen die (meer) begaafd zijn. 

Zie onze schoolgids voor alle ondersteuning die wij intern en extern kunnen bieden. 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven