OBD De Dromedaris

Wolfsbossingel 105 6642 CM Beuningen

Schoolfoto van OBD De Dromedaris

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In een veilige en prettige sfeer werken we als school ontwikkelingsgericht. We willen het maximale uit kinderen halen. We gaan daarbij structureel uit van verschillen zodat alle kinderen binnen hun eigen mogelijkheden uitgedaagd worden en succeservaringen kunnen opdoen.

Sinds een aantal jaar nemen we als Eindtoets de Route 8 toets af. Deze toets wordt digitaal afgenomen en de vragen passen zich aan, aan het niveau van het kind. Als het kind bepaalde vragen goed beantwoord, krijgt hij/ zij moeilijker vragen. Als het kind bepaalde vragen fout beantwoord, krijgt hij/ zij gemakkelijker vragen. Op deze manier krijgt elk kind én moeilijke én gemakkelijke vragen. De toets wordt op één ochtend afgenomen.

We willen graag 'het maximale uit kinderen halen'. Dit is voor elk kind verschillend. In totaal willen we goede resultaten behalen op de Eindtoets Basisonderwijs. Ons doel is het behalen van een score die minimaal op het gemiddelde niveau ligt wat van een school met onze leerlingenpopulatie verwacht kan worden. Dit doel is de laatste jaren behaald.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Per school hebben we onze tussendoelen vastgesteld.

Middels Focus PO bekijken en bespreken we 2 keer per schooljaar (met het team en de MR-ouders) de resultaten.

We behalen op de onderdelen Rekenen en Wiskunde, Spelling, Begrijpend lezen en Technisch lezen prima resultaten. Deze zijn passend bij onze schoolpopulatie; we scoren (net als bij de Eindresultaten) boven het landelijk gemiddelde.

Naast dat we de schoolresultaten volgen, bekijken we in het team ook de diverse vakgebieden per groep. De vertaling per kind (eventuele aanpassingen) vindt plaats per vakgebied, per groepje leerlingen of individuele leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze leerlingen gaan na groep 8 naar vrijwel alle typen vervolgonderwijs in Nijmegen, Wijchen en Oosterhout.

Onze adviezen zijn gebaseerd op scores die de leerling haalt op diverse soorten toetsen (waaronder de Cito toetsen), maar ook op de werkhouding, motivatie en het doorzettingsvermogen dat de leerling laat zien tijdens de lessen en in de klas.

We volgen onze leerlingen 3 jaar lang in het voortgezet onderwijs. Dit in de eerste plaats om te weten hoe het met ze gaat en hoe ze zich ontwikkelen; in de tweede plaats om te onderzoeken of onze adviezen juist zijn geweest.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale opbrengsten lijken lastig te meten, maar ze zijn het wel.

Sociale opbrengsten vinden we net zo van belang als de opbrengsten voor rekenen en taal. Immers, hoe krijg je een goede plaats in de maatschappij, als je de sociale regels binnen onze (toekomstige) maatschappij niet begrijpt of uit kunt voeren?

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking
  • Goed in je vel
  • Toekomstgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven