Basisschool Vuurvogel

de Zilverspar 14 2661 AP Bergschenhoek

  • Een fraaie, moderne en lichte leeromgeving. Met 9 ingangen, groen schoolplein, klimtoestel, leerkuil, voetbalveldje en een zandbak.
  • Stitch is er speciaal voor opgeleid om voor een vertrouwde en veilige omgeving te zorgen. Zo heeft hij zijn eigen hoek in onze bibliotheek.
  • Met de methode Jeelo en de bijbehorende online omgeving, zorgen we ervoor dat verschillende vakken niet los van elkaar staan, maar gezien wo
  • Positieve aandacht helpt leerlingen groeien. Door directe feedback te geven op het leerproces, ontwikkelen de kinderen zich optimaal.
  • Door te spelen doen jonge kinderen kennis op en ontwikkelen ze vaardigheden.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onder tussenresultaten verstaan we twee onderdelen die de kwaliteit van het onderwijs meten.

1 Het dagelijkse werk (korte termijn evaluatie meet het succes van het doel van de les van de dag (geheugen)

2 De periodieke toetsen (lange termijn evaluatie meet het succes vanaf de eerste schooldag tot het toetsmoment (inzicht en intelligentie)

Elke dag werken de kinderen aan opdrachten na de uitleg, de instructie. De leerkracht stemt de instructie af op de kennis en informatie die deze heeft over voorafgaande lessen en over de afzonderlijke leerlingen. Dat gebeurt aan de hand van:

  • observatie
  • correctie
  • gesprekken met kinderen
  • analyse van het gemaakte werk (inclusief digitaal werk).

Twee keer per jaar wordt het leerlingvolgsysteem van CITO gevuld. De leerlingen maken een aantal toetsen. De resultaten worden ingevoerd in een computersysteem dat helpt een analyse te maken.

Deze analyse wordt op 3 manieren gedaan.

  • op leerlingniveau (micro)
  • op groepsniveau (meso)
  • op schoolniveau (macro)

Zo is er niet alleen een beeld van de leerling maar ook van de opbrengsten van de lessen op groepsniveau en voor de hele school. op basis van de uitkomsten zijn interventies mogelijk in de groep, individueel en op schoolniveau.

Gestelde schooldoelen 2023-2024

AVI: minimaal niveau B? Niveaus: A 30%, B 30%, C 25%, D 10%, E 10%? 

DMT: minimaal niveau B- ? Niveaus: A 25%, B 25%, C 25%, D 15%, E 10%? 

Spelling: minimaal niveau B? Niveaus: A 30%, B 30%, C 20%, D 10%, E 10%? 

Begrijpend Lezen: minimaal niveau C+ Niveaus: A 25%, B 25%, C 25%, D 15%, E 10%? 

Rekenen & Wiskunde: ?minimaal niveau B-  Niveaus: A 25%, B 25%, C 25%, D 15%, E 10%? 

TTR: ?minimaal niveau B  Niveaus: A 30%, B 30%, C 20%, D 10%, E 10%? 

Woordenschat: minimaal niveau C+ ? Niveaus: A 25%, B 25%, C 25%, D 15%, E 10%? 

Referentieniveaus 

Begrijpend lezen:

1F eind groep 5/eerste helft groep 6                                

2F eind groep 7 

Rekenen en wiskunde:

1F eind groep 6                                         

1S eind groep 7/begin groep 8 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de advisering en verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs volgen wij een zorgvuldige route. Onderdelen daarvan zijn:

  • Gesprekken met de leerling
  • Voorlichting over het voortgezet onderwijs in het algemeen en regionaal.
  • Een pre-advisering in groep 7 (juli)
  • Bezoek open dagen (oktober - februari)
  • De afname van de IEP doorstroomtoets basisonderwijs
  • Adviesgesprek 8 (uiterlijk in maart), ouders ontvangen:
  1. Definitief advies
  2. Unieke code
  3. Voorkeurslijst
  • De aanmeldperiode, let op dit is 1 week! (maart-april)
  • De zorgvuldige overdracht naar het VO: 
  1. Online via Onderwijs Transparant (OT)
  2. Persoonlijk gesprek met ouders en leerling
  3. Warme overdracht naar het VO: gesprek met mentoren

De adviezen komen tot stand met in achtneming van:

  • De werkhouding, de concentratie en motivatie van de leerling
  • Zelfstandigheid en huiswerkattitude van de leerling
  • Gedrag en sociaal-emotionele vaardigheden van de leerling
  • Eventueel een capaciteitenonderzoek
  • Onderwijsresultaten van de CITO’s van de groep 3-8 van de leerling
  • LVS van IEP (hoofd, hart en handen)                                                              



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool Vuurvogel wil graag:

  • Rekening houden met de verschillende onderwijs- en ontwikkelbehoeften van kinderen
  • Leerlingen een positieve en respectvolle houding t.o.v. anderen en hun omgeving meegeven
  • Leerlingen leren leren en daar plezier aan laten beleven
  • Een duidelijk kader scheppen waarbinnen leerlingen zich mogen ontwikkelen (schoolregels)
  • Leerlingen laten meebepalen over dat kader (groepsregels)
  • Een moderne methodiek hanteren om deze doelen te bereiken
  • Iedereen leren het "gezonde verstand" te gebruiken
  • Leerlingen bijbrengen hoe ze verstandig omgaan met digitale en social media
  • Leerlingen 21e eeuwse vaardigheden laten oefenen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen doet mee
  • Ik ben bewust respectvol
  • Ik ben zelf verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het is een goede zaak dat de onderwijsinspectie op basis van getallen en eigen waarneming de formele waardering voor de scholen bepaald.

Het is belangrijker dat de school dat ook zelf doet! Daarom is er ruimte voor medezeggenschap van medewerkers én ouders. Op basis van bestuurlijke afspraken zorgen we zelf voor een regelmatige analyse van de kwaliteit van ons onderwijsaanbod én van de resultaten. We zijn daarbij kritisch op ons eigen werk. Met reflectie en feedback zorgen we ervoor dat de interne controle en waardering ons scherp houdt.

Sinds 2018-2019 nemen de scholen van Scholengroep Holland jaarlijks een zelfevaluatie af. Met klassenbezoeken en observaties aan de hand van de volgcriteria van de onderwijsinspectie nemen we onszelf de maat. Deze zelfevaluatie wordt afgenomen door medewerkers van collega scholen. Daarmee vinden er kwaliteitsonderzoeken plaats tussen onze scholen onderling. Zo hebben we een heel goed en objectief beeld van onze kwaliteiten vanuit intern én extern toezicht. Wij kunnen onze eigen bevindingen en aanpak zelf melden inclusief de eventuele herstelacties  aan de toezichthouder i.p.v. dat deze ons op aandachtspunten hoeft te wijzen.

Terug naar boven