PCBO De Diamant Beemte

Beemterweg 31 7341 PC Beemte Broekland

Schoolfoto van PCBO De Diamant Beemte

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij kijken naar elke kind als individu. Wij vinden het als school belangrijk dat kinderen groeien ten opzichte van zichzelf. Wij zijn een kleine school, die het lesaanbod afstemt op dat wat de kinderen nodig hebben. Dat houdt in dat een leerling ook op het niveau van een groep hoger of lager kan werken Dat is fijn, want zo passen wij het onderwijs aan op het kind en niet het kind op het onderwijs. .

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen de IEP toetsen af; aan het begin van groep 8, halverwege het schooljaar en aan het einde van het schooljaar voor de groepen 3 t/m 7 Alle toetsen worden geëvalueerd tijdens de opbrengstgerichte gesprekken met de leerkracht en de IB-er aan de hand van een format, waarna er een individueel of middels een geclusterde groep plan van aanpak wordt gemaakt. Tijdens de portfoliogesprekken met ouders én kind bespreekt de leerkracht voornamelijk het proces om te komen tot resultaten en maakt het (eventueel) plannen voor het vervolg. 

Groep 8 krijgt de landelijke doorstroomtoets

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kinderen krijgen aan het eind van groep 7 een pré -advies, dit advies komt tot stand door uitwisseling van informatie van alle leerkrachten die bij het kind betrokken zijn, de IB-er en de directeur, het is dus een gezamenlijk advies.
Hierbij kijken wij naar de data vanuit methodetoetsen, Iep toetsen hoofd, hart en handen. In groep 8 krijgen de kinderen rond december definitief advies, wij adviseren kansrijk. Een advies wordt nooit naar beneden toe bijgesteld wel kan het advies in heroverweging worden genomen als een kind hoger scoort op de definitieve Iep eindtoets. In alle gevallen kijken we naar de hele loopbaanperiode op school waarbij we kijken naar het totaalbeeld van het kind. Bij het definitieve eindadvies worden ouders uitgenodigd met hun zoon of dochter, dit gesprek wordt gevoerd door de leerkracht in bijzijn van de directeur.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze Diamantscholen staat de levenshouding van het kind centraal en ligt de focus meer op: Wie word je en hoe ga ik om met mezelf en anderen? in plaats van met name op: Wat weet je? We leren de kinderen om zelfbewust en zelfstandig in het leven te staan en stimuleren ze om over zichzelf en anderen na te denken. De afspraken bij ons op school zijn richtinggevend, de visie om een ontmoetingsschool te zijn draagt bij om respect te hebben voor verschillen, zelf ruimte in te nemen en die ook anderen te gunnen. We leren ze verantwoordelijkheid te nemen en hoe ze kunnen bijdragen aan het eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. Er wordt gewerkt vanuit de positieve psychologie en de kracht van optimistisch zijn. Dit helpt om met uitdagingen en tegenslag om te gaan en door te zetten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Positiviteit
  • Talentontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Elke 4 jaar komt de inspectie op elke basisschool. Zij kijken naar de opbrengsten, onderwijsleerproces, zorg en begeleiding, kwaliteitszorg en de wet en regelgeving.

Terug naar boven