De Baptist

Hoppenhofstraat 14 6634 AL Batenburg

Schoolfoto van De Baptist

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2012-2013 was de gemiddelde eindtoetsscore van de kinderen van groep 8 boven het landelijk gemiddelde. De eerste helft van dat schooljaar hebben we veel energie gestoken in extra begeleiding van de achtste groepers en in de ondersteuning van de leerkracht op de werkvloer. Die begeleiding en ondersteuning heeft geleid tot een goede eindtoetsscore die ook past bij de ontwikkeling van de kinderen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten zijn voor belangrijk omdat ze informatie geven over de ontwikkeling van de kinderen en de groepen als geheel.

Ze geven ook aan of de doelstellingen die we ons gesteld hebben, gehaald zijn. 

In februari analyseren de leerkrachten met de IB-er de resultaten en trekken daar conclusies uit. 

Verbeterplannen (individueel of voor de hele groep) worden dan eventueel gemaakt en in gang gezet.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op De Baptist wordt het (voorlopig) schooladvies gebaseerd op basis van zowel 'harde data' (resultaten van methode- en citototoetsen bijvoorbeeld) als 'zachte data' (werkhouding, inzet etc.). We kijken niet alleen naar het huidige jaar, maar naar de bredere schoolloopbaan. Een advies wordt altijd gezamenlijk door de groepsleerkrachten, kwaliteitscoördinator en directeur vastgesteld.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De St. Jan Baptist is een katholieke basisschool waar kinderen in een veilig pedagogisch klimaat, gestimuleerd worden hun talenten te ontwikkelen om zo voorbereid te worden op hun toekomst. De ouders zijn hierin onze partners. Het is van belang dat de kinderen, die deel uitmaken van de samenleving, een open en onbevooroordeelde houding ontwikkelen naar anderen, moeite doen om elkaar te verstaan en daarmee in staat zijn om zichzelf en de ander te leren kennen en te waarderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier en welbevinden
  • Zorgdragen voor elkaar
  • Zorgdragen voor de omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven