Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De resulaten van de eindtoets geven de verwachting weer die wij hadden van de leerlingen van onze school. Er is door beide groepen 8 hard gewerkt. We zijn trots op deze uitkomsten en hoe het leer- en ontwikkelproces in de afgelopen jaren steeds is doorgegaan, zeker ook in de coronaperiode.
De uitkomsten zijn ruim boven het landelijk gemiddelde. Voor de resultaatgebieden lezen en taalverzorging behaalde 100% van onze leerlingen de score 1F. Er wordt op onze school veel aandacht besteed aan lezen. Dit is terug te zien in de scores die onze leerlingen behalen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de tweede helft van januari en de eerste helft van februari nemen we de middentoetsen van Leerling in Beeld af (CITO). We zijn dan halverwege het schooljaar en kunnen goed zien of de leerlingen zich ontwikkelen zoals we van hen mogen verwachten.
Er volgt een groepsbespreking door de leerkracht en de Intern Begeleider. Zij reflecteren samen op de resultaten die in het afgelopen half jaar zijn behaald. Daarop volgend vinden er oudergesprekken plaats. Er worden afspraken gemaakt voor de aanpak in de tweede helft van het schooljaar.
Er zijn vijf onderwijsassistenten op school aanwezig die samen team OA vormen. Onder leiding van de Intern Begeleider zetten zij in samenspraak met de leerkrachten de plannen uit voor de komende periode.
Op IKC Amalia starten we eind groep 6 met het proces rondom het voorlopig schooladvies. In groep 7 krijgt dit een vervolg met een voorlopig advies. In groep 8 wordt uiteindelijk in overleg met ouders de definitieve keuze gemaakt.
Alle stappen rondom het schooladvies en de doorstroomtoets zijn vastgelegd.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij geloven dat ieder kind kan uitblinken als het de kans krijgt om zijn talenten te ontplooien. Als kinderen op de juiste manier worden gestimuleerd om zelfstandig tot creatieve oplossingen te komen, ontdekken zij vanzelf waar ze goed in zijn en welke unieke gaven zij van God hebben gekregen.
Naast de ontwikkeling van kennis en vaardigheden besteden we aandacht aan de creatieve, motorische en muzikale vorming. We willen samen met de kinderen genieten van spelen, leren, ontdekken en onderzoeken. Daarnaast is vooral ook de ontwikkeling van sociale vaardigheden – een sociaal en betrokken mens zijn in deze wereld – een belangrijk doel.
De Prinses Amaliaschool heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. De school valt onder het basistoezicht van de inspectie.