Dr. Plesmanschool

Papegaaistraat 4 1171 TK Badhoevedorp

  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool
  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool
  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool
  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool
  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoetsen kunnen een graadmeter zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, maar we moeten hier wel heel voorzichtig mee omgaan. Naar onze mening zeggen cijfers vooral iets als je die afzet tegen de eigen mogelijkheden van het kind. Op de Plesmanschool nemen wij de Cito-eindtoets af. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt dit de Cito-doorstroomtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

HGW-cyclus
Wij hanteren de cyclus van handelings- en opbrengstgericht werken (HGW-cyclus).  

Waarnemen
We volgen de kinderen door middel van observaties en toetsen. We willen weten of de leerlingen voldoende profiteren van ons onderwijs. Dit brengen wij in beeld met onder andere de vaardigheidsgroei. Aan de hand van de vaardigheidsgroei kunnen we zien of kinderen voldoende vooruitgegaan zijn. We gebruiken van groep 3 t/m 8 zowel methode gebonden als methode onafhankelijke (Cito)toetsen. Deze toetsen zijn terug te vinden in onze toetskalender. Naast het cognitieve gedeelte brengen we ook de sociaal-emotionele ontwikkeling in beeld met het programma KanVas (onderdeel Kanjertraining). Eén keer per jaar (najaar) willen we weten hoe onze kinderen zichzelf zien en hoe de leerkrachten ze zien. Het gaat dan om welbevinden, betrokkenheid, samenwerking, voor jezelf opkomen, et cetera.  

Begrijpen
We analyseren de resultaten en observaties op schoolniveau, groepsniveau en op individueel niveau.  

Plannen
Op basis van de analyse maken we plannen. Dit kunnen plannen zijn voor de hele school (bijvoorbeeld als de resultaten van een bepaald vak over de hele linie achterblijven), voor een groep (bijvoorbeeld wanneer we zien dat een groep een groot percentage sterke rekenaars heeft) of voor individuele kinderen. Een plan bestaat uit gestelde doelen, inhoud, materialen, planning en evaluatie. We betrekken leerlingen bij het maken van de plannen.  

Realiseren en evalueren
De leerkrachten gaan zo snel mogelijk aan de slag met de onderwijsplannen. Als onderdeel van de cyclus nemen we in januari en juni de landelijk genormeerde Cito-toetsen af en tussen die afnamen in evalueren we nog twee keer (concreet in november en april op basis van observaties en methode-gebonden toetsen) de uitvoering van de onderwijsplannen en wanneer nodig stellen we deze bij. We beginnen dan eigenlijk de cyclus weer opnieuw.  

Leerlingvolgsysteem
We gebruiken vanaf groep 3 het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld. Gedurende de jaren dat de leerling op school zit worden de gegevens opgeslagen in het leerlingendossier. Het leerlingvolgsysteem is voor ons een graadmeter. Zij verschaffen ons inzicht in wat een kind wel of niet beheerst en of wij eventueel actie moeten ondernemen. Dit kan ook gelden voor de hele groep. Ook geeft het ons inzicht of wij als school op niveau zitten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de basisschool gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. In het laatste jaar op de Dr. Plesmanschool adviseren wij de ouders, zodat zij voor/met hun kind een verantwoorde keuze kunnen maken. Daarbij volgen we een zorgvuldige adviesprocedure die aan het eind van groep 7 wordt opgestart. Leerlingen en ouders worden hierover tijdig geïnformeerd.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een prettig en vooral ondersteunend schoolklimaat is van wezenlijk belang voor een school. Aandacht hebben voor elkaar, opkomen voor elkaar en elkaar helpen zijn in de meeste gevallen dagelijkse gebeurtenissen. Binnen de Kanjertraining komen zaken aan de orde als: “Wat moet je doen om gelukkig te worden? Wat is dat eigenlijk: ‘geluk’? Is dat voor iedereen hetzelfde? Kun je iemand anders gelukkig maken? En wat is het verschil tussen ‘geluk hebben’ en ‘gelukkig zijn’?”    

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Meedoen
  • Samenwerken
  • Plezier hebben

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven