Dr. Plesmanschool

Papegaaistraat 4 1171 TK Badhoevedorp

  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool
  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool
  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool
  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool
  • Schoolfoto van Dr. Plesmanschool

Het team

Toelichting van de school

Ons team is een mooie mix qua leeftijd en ervaren/minder ervaren. We hebben teamleden die sinds kort op onze school werken en teamleden die al lang op onze school werken. Zo hebben sommige teamleden een andere achtergrond dan het onderwijs. We leiden verschillende stagiaires (onderwijsassistenten, zij-instromers, werkervaringstrajecten) op om binnen een paar jaar hun diploma te kunnen halen. Eén ding hebben we gemeen: we werken allemaal met veel plezier, hartstocht en bevlogenheid op onze school. Ons team bestaat uit:

  • Groepsleerkrachten: zij besteden de meeste tijd aan het legeven aan de leerlingen en het planmatig volgen van hun ontwikkeling. Uiteraard onderhouden zij het contact met de ouders/verzorgers van de leerlingen van hun groep. De meeste groepsleerkrachten werken 4-5 dagen op onze school. Een aantal groepen heeft twee leerkrachten waarbij de leerkracht met de grootste aanstelling eindverantwoordelijk is voor de groep. Naast het lesgeven stimuleren we dat elke leerkracht een expertise ontwikkeld, bijvoorbeeld op het terrein van taal, rekenen, Kanjertraining of cognitief talent. Dit vinden we van belang, zodat elke leerkracht ergens extra bekwaam in is en collega’s kan helpen en ondersteunen op dit gebied.
  • Onderwijsassistent: ondersteunt leerkrachten bij het begeleiden van groepjes leerlingen en/of individuele leerlingen in afstemming met de intern begeleider en de groepsleerkracht.
  • Intern begeleider: is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen en kijkt wat een passende oplossing is. Ook coördineert zij de kwaliteitszorg op onze school. Daarnaast coacht zij de leerkrachten met klassenmanagement, didactisch en pedagogisch handelen.
  • Vakleerkrachten: voor muziek (1x per 2 weken voor alle groepen) en gym (groepen 1 t/m 8).
  • Administratief medewerker: voor de administratieve ondersteuning.
  • Directeur: is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op school en geeft leiding aan het team.
  • Managementteam: wordt gevormd door de directeur, intern begeleider en bouwcoördinator.

Werk maken van beter onderwijs
Het team wil ons onderwijs steeds verder verbeteren en werkt met de aanpak van Stichting LeerKRACHT. We maken in kleine stapjes het onderwijs steeds beter en leren van elkaar. Zo hebben we wekelijks een gezamenlijke bordsessie waarin we de voortgang bespreken van de doelen voor deze periode en gaan we met de bijbehorende acties aan de slag. Ook maken we gezamenlijke lessen waarbij we gebruik maken van elkaars kennis, bezoeken we elkaars lessen en geven feedback wat betreft het effect dat de les op de leerlingen heeft. En natuurlijk luisteren we in een leerlingenarena naar onze leerlingen, onze grootste inspiratiebron voor nieuwe doelen en acties. Zij zijn een spiegel voor de leerkrachten, kunnen bij uitstek feedback geven of de doelen door de leerlingen behaald (kunnen) worden. Zo maken leerkrachten en leerlingen samen het onderwijs op de Dr. Plesmanschool elke dag een stukje beter.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht afwezig is wegens ziekte of ander verzuim (bijvoorbeeld studieverlof), proberen we de zaak intern op te lossen met ons team of via onze ASKO-invalpool. Is de ziekte van langere duur, dan wordt een invaller gezocht. We merken echter wel dat het in de huidige tijd met het grote lerarentekort steeds moeilijker wordt om vervanging te vinden. Voor de vervanging gelden de volgende afspraken:

  • Het is niet gewenst dat personeelsleden met speciale taken, zoals intern begeleider, reken- en/of ICT-coördinator, een groep overnemen op de dagen dat zij zijn vrij geroosterd ten behoeve van deze speciale taken.
  • Het verdelen van leerlingen over andere groepen is niet gewenst. Ook dit weer om overbelasting te voorkomen en de kwaliteit van het onderwijs te garanderen.
  • Een groep naar huis sturen kan en mag alleen onder strenge voorwaarden plaatsvinden. Dat dit laatste ook geen goede oplossing is, zullen we niet ontkennen. Wanneer de schoolleiding uiteindelijk besluit om een groep naar huis te sturen, zal dit minimaal een dag van tevoren via de Parro-app aan de ouders worden medegedeeld. Hierbij wordt melding gemaakt dat bij onoverkomelijke problemen leerlingen altijd op school worden opgevangen. Er wordt gestreefd de leerlingen niet langer dan een dag naar huis te sturen. Duurt de ziekte enkele dagen, dan zal een andere groep van een niet zieke leerkracht één dag niet naar school kunnen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er zijn meerdere kleutergroepen waarin leerlingen van 4-6 jaar samen in één groep zitten en van elkaar leren.

Vanaf groep 3 streven wij naar klassen met een enkele jaargroep; bijvoorbeeld groep 3, groep 4 enzovoort. Soms kan het wel eens voorkomen dat door het aantal leerlingen een combinatieklas geformeerd moet worden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters staat het spelend leren voorop. Spelenderwijs doen de kleuters ervaring op die noodzakelijk zijn voor hun verdere ontwikkeling. Wij zorgen voor een stimulerende omgeving en bieden een beredeneerd onderwijsaanbod. In de periode tussen elke schoolvakantie staat een thema centraal waarbij één onderwerp belicht wordt vanuit verschillende invalshoeken. We sluiten aan bij de leef- en ervaringswereld van het jonge kind. We gebruiken hiervoor de methode Schatkist. In de klas komen de thema’s tot leven; alle kinderen beleven het en werken ermee. Dat versterkt niet alleen hun betrokkenheid bij het onderwerp en hun motivatie, maar ook het groepsklimaat in het algemeen. Bovendien heeft elk kind een eigen rol. Naast schoolse vaardigheden is ook de algemene ontwikkeling belangrijk.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het goed beheersen van de basisvaardigheden -taal, rekenen, (begrijpend) lezen, digitale vaardigheid en burgerschap- zijn essentieel voor het goed kunnen functioneren in onze samenleving. Hier besteden we in de ochtenden veel aandacht aan en geven vooral groepsgerichte instructie op het eigen niveau. De lessen beginnen gezamenlijk zodat leerlingen ook de kans krijgen van elkaar te leren. Na de eerste instructie beginnen de leerlingen die het begrijpen aan de verwerking, terwijl andere leerlingen nog verder oefenen met de leerkracht en met elkaar. Vaak ook in kleinere stapjes en aan de instructietafel. De les eindigt met de vraag of de stof begrepen is en hoe er geleerd is.  

In de middag wordt thematisch geleerd volgens het International Primary Curriculum (IPC). IPC is een lesaanpak voor vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, mens & maatschappij, internationaal en creatieve vakken zoals tekenen en handvaardigheid. Hierbij sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen. Door doen, denken en ervaren worden de kinderen uitgedaagd de wereld te ontdekken. Verder te kijken dan hun eigen wijk, hun eigen dorp/stad en eigen land. Tijdens de themaweken van IPC nemen we een kijkje in een ander deel van de wereld en leren we hoe mensen daar leven, werken of praten. Zo worden de kinderen nieuwsgiering, willen ontdekken en ervaren veel plezier in leren. Zo ontwikkelen zij zich tot de wereldburgers die zich steeds bewuster zijn van hun groei en weten waarom en hoe ze nieuwe dingen leren. We stellen ouders altijd op de hoogte van het thema en verbinden hen waar mogelijk aan de activiteiten binnen het thema, bijvoorbeeld ouders die in de klas komen vertellen over hun werk/hobby of het bijwonen van een slotpresentatie.  

Engels
Engels spreken, schrijven, lezen en luisteren is belangrijk voor goed wereldburgerschap. Het stelt je in staat om mondiaal te communiceren met anderen. Onze lesaanpak IPC is internationaal georiënteerd en biedt de mogelijkheid contacten te onderhouden met scholen over de hele wereld. Daarom bieden wij in alle groepen Engelse les aan, breiden we in het kader van de thema’s uit IPC de Engelse woordenschat uit en schaffen we Engelstalige boeken aan.

Bewegingsonderwijs
Dagelijkse beweging is essentieel voor de gezondheid van kinderen en het aanleren van een actieve levensstijl op latere leeftijd. Daarnaast speelt bewegen een grote rol bij de sociale omgang met leeftijdsgenootjes. Daarom spelen we elke dag buiten op één van de drie ruime schoolpleinen en krijgen alle groepen twee keer per week gymles van een vakdocent.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met kinderopvang-organisatie Partou Zevensprong die direct naast het gebouw van de school is gevestigd. Dit betekent dat als uw kind deze opvang bezoekt, en u kiest voor de Plesmanschool, hij/zij makkelijk kan doorstromen naar het basisonderwijs. De oudste peuters brengen tijdens de opvangtijd al regelmatig een bezoek aan de school. Als uw kind bijna vier is, kan het al eens komen kennismaken op school. Bij de overgang naar de school wordt een 'warme overdracht' gedaan van de pedagogisch medewerker naar de leerkracht van groep 1. Zij kennen uw kind immers al een tijdje en hebben dus waardevolle informatie voor de leerkrachten. Zo stroomt uw kind soepel door naar de basisschool! Samen met Partou onderzoeken wij de mogelijkheden om in de toekomst samen een kindcentrum te gaan vormen met een doorgaande leerlijn voor kinderen van 0-12 jaar.

Terug naar boven