Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Er zijn meerdere kleutergroepen waarin leerlingen van 4-6 jaar samen in één groep zitten en van elkaar leren.
Vanaf groep 3 streven wij naar klassen met een enkele jaargroep; bijvoorbeeld groep 3, groep 4 enzovoort. Soms kan het wel eens voorkomen dat door het aantal leerlingen een combinatieklas geformeerd moet worden.
Bij de kleuters staat het spelend leren voorop. Spelenderwijs doen de kleuters ervaring op die noodzakelijk zijn voor hun verdere ontwikkeling. Wij zorgen voor een stimulerende omgeving en bieden een beredeneerd onderwijsaanbod. In de periode tussen elke schoolvakantie staat een thema centraal waarbij één onderwerp belicht wordt vanuit verschillende invalshoeken. We sluiten aan bij de leef- en ervaringswereld van het jonge kind. We gebruiken hiervoor de methode Schatkist. In de klas komen de thema’s tot leven; alle kinderen beleven het en werken ermee. Dat versterkt niet alleen hun betrokkenheid bij het onderwerp en hun motivatie, maar ook het groepsklimaat in het algemeen. Bovendien heeft elk kind een eigen rol. Naast schoolse vaardigheden is ook de algemene ontwikkeling belangrijk.
Het goed beheersen van de basisvaardigheden -taal, rekenen, (begrijpend) lezen, digitale vaardigheid en burgerschap- zijn essentieel voor het goed kunnen functioneren in onze samenleving. Hier besteden we in de ochtenden veel aandacht aan en geven vooral groepsgerichte instructie op het eigen niveau. De lessen beginnen gezamenlijk zodat leerlingen ook de kans krijgen van elkaar te leren. Na de eerste instructie beginnen de leerlingen die het begrijpen aan de verwerking, terwijl andere leerlingen nog verder oefenen met de leerkracht en met elkaar. Vaak ook in kleinere stapjes en aan de instructietafel. De les eindigt met de vraag of de stof begrepen is en hoe er geleerd is.
In de middag wordt thematisch geleerd volgens het International Primary Curriculum (IPC). IPC is een lesaanpak voor vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, mens & maatschappij, internationaal en creatieve vakken zoals tekenen en handvaardigheid. Hierbij sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen. Door doen, denken en ervaren worden de kinderen uitgedaagd de wereld te ontdekken. Verder te kijken dan hun eigen wijk, hun eigen dorp/stad en eigen land. Tijdens de themaweken van IPC nemen we een kijkje in een ander deel van de wereld en leren we hoe mensen daar leven, werken of praten. Zo worden de kinderen nieuwsgiering, willen ontdekken en ervaren veel plezier in leren. Zo ontwikkelen zij zich tot de wereldburgers die zich steeds bewuster zijn van hun groei en weten waarom en hoe ze nieuwe dingen leren. We stellen ouders altijd op de hoogte van het thema en verbinden hen waar mogelijk aan de activiteiten binnen het thema, bijvoorbeeld ouders die in de klas komen vertellen over hun werk/hobby of het bijwonen van een slotpresentatie.
Engels
Engels spreken, schrijven, lezen en luisteren is belangrijk voor goed wereldburgerschap. Het stelt je in staat om mondiaal te communiceren met anderen. Onze lesaanpak IPC is internationaal georiënteerd en biedt de mogelijkheid contacten te onderhouden met scholen over de hele wereld. Daarom bieden wij in alle groepen Engelse les aan, breiden we in het kader van de thema’s uit IPC de Engelse woordenschat uit en schaffen we Engelstalige boeken aan.Bewegingsonderwijs
Dagelijkse beweging is essentieel voor de gezondheid van kinderen en het aanleren van een actieve levensstijl op latere leeftijd. Daarnaast speelt bewegen een grote rol bij de sociale omgang met leeftijdsgenootjes. Daarom spelen we elke dag buiten op één van de drie ruime schoolpleinen en krijgen alle groepen twee keer per week gymles van een vakdocent.
We werken samen met kinderopvang-organisatie Partou Zevensprong die direct naast het gebouw van de school is gevestigd. Dit betekent dat als uw kind deze opvang bezoekt, en u kiest voor de Plesmanschool, hij/zij makkelijk kan doorstromen naar het basisonderwijs. De oudste peuters brengen tijdens de opvangtijd al regelmatig een bezoek aan de school. Als uw kind bijna vier is, kan het al eens komen kennismaken op school. Bij de overgang naar de school wordt een 'warme overdracht' gedaan van de pedagogisch medewerker naar de leerkracht van groep 1. Zij kennen uw kind immers al een tijdje en hebben dus waardevolle informatie voor de leerkrachten. Zo stroomt uw kind soepel door naar de basisschool! Samen met Partou onderzoeken wij de mogelijkheden om in de toekomst samen een kindcentrum te gaan vormen met een doorgaande leerlijn voor kinderen van 0-12 jaar.