Wat is de klachtenregeling?
Op school hebben wij het motto: ‘breng het naar de juiste plek’. Met andere woorden: als u een vraag heeft of ontevreden bent over iets dan gaan wij ervan uit dat u dit meldt bij de leerkracht. Bij een algemene klacht over de school of het onderwijs kunt u contact opnemen met de directeur. Wij vragen u, loop er niet mee rond, maar meldt het tijdig zodat wij samen op zoek kunnen naar een oplossing.
Wanneer de klacht blijft bestaan, dan kunt u de Klachtencommissie inschakelen. Voor het indienen van een klacht bij de klachtencommissie gelden vormeisen en een formele procedure. Deze zijn verwoord in de Klachtenregeling Onderwijs. De vertrouwenspersoon kan bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie behulpzaam zijn. De klachtencommissie geeft een oordeel over de gegrondheid van de klacht en adviseert de stichtingsdirectie (bestuur) over te treffen maatregelen en te nemen besluiten. Vertrouwenspersonen van de Delta Scholengroep zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 18.00 – 19.00 uur:
- Mw. Petra van Hemel: 06 - 46 08 21 44
- Hr. Arjan van den Broek: 06 - 22 46 74 32
Klachtencommissie Delta Scholengroep is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs. Het postadres is: Postbus 85191, 3508 AD Utrecht, [email protected]. Voor vragen over de aanmelding van klachten kan men telefonisch terecht bij de coördinator van de Klachtencommissie: www.onderwijsgeschillen.
Het indienen van een klacht:
Een door de directeur, de vertrouwenspersoon of het bevoegd gezag ontvangen klacht wordt in principe door hen afgehandeld. Indien de klacht naar het oordeel van de directeur, de vertrouwenspersoon of het bevoegd gezag betrekking heeft op een vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit wordt de klacht doorgezonden naar de klachtencommissie. Het doorzenden van de klacht geschiedt binnen twee weken na het indienen of het blijk geven van de wens de klacht door te zenden. Na binnenkomst van de klacht zendt de secretaris van de klachtencommissie binnen een week een ontvangstbevestiging. Hij deelt mee wanneer de zitting wordt gehouden. Bij de behandeling van de klacht worden de volgende eisen in acht genomen:
- Hoor en wederhoor van partijen
- Inzagerecht van partijen
- Gedeeltelijke openbaarheid (jaarverslag) bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Binnen een termijn van zes weken dient er een advies of uitspraak te zijn. Het advies van de commissie dient schriftelijk gemotiveerd te zijn. Als het bevoegd gezag van het advies afwijkt, moet dat schriftelijk worden gemotiveerd. De partijen krijgen een afschrift van het advies en de uitspraak; Een klacht over iets dat zich meer dan een jaar voor het indienen van de klacht heeft voorgedaan neemt de LKC in beginsel niet in behandeling. Zij kan hierop een uitzondering maken indien de klager niet eerder bekend was met het klachtwaardig handelen en eerst geprobeerd heeft de klacht op een andere manier op te lossen. Het reglement is op school aanwezig.
Bij het meldpunt vertrouwensinspecteurs kunt u terecht met klachtmeldingen over seksueel misbreuk, fysiek geweld en signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid en extremisme. Meldpunt vertrouwensinspecteurs is te bereiken op nummer: 0900 – 1113111.