Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijs
Wij bieden onze leerlingen een breed aanbod, maar in de kern rust ons onderwijs op de volgende pijlers:
- De beste elementen uit verschillende onderwijsstromingen
- Ontdekkend/onderzoekend leren
- Verbindend leren
- Thematisch werken
De beste elementen uit verschillende onderwijsstromingen
Wij hebben de beste/mooiste elementen uit verschillende onderwijsstromingen gehaald, aangevuld met alles wat in onze ogen nodig is voor goed, volledig en rijk onderwijs. Zo leren we met en van elkaar. Dit komt tot uiting in onze combinatieklassen. Dit vergroot tevens flexibiliteit en sociale vaardigheden van leerlingen.Het dragen van verantwoordelijk, primair voor het eigen leerproces, vinden wij belangrijk. De basisschool is tenslotte de start in de route naar zelfstandigheid. Het kiesbord bij de kleuters en vanaf groep 3 de weektaak, dragen hieraan bij.Ontdekkend/onderzoekend leren
Leren is een ontdekkingsreis. Om te blijven ontdekken, creëren we een uitdagende leeromgeving. Een omgeving waarin kinderen gestimuleerd worden te gaan ontdekken en proberen, wetende dat daarbij fouten maken een belangrijk onderdeel is om te groeien.
Verbindend leren
In de acht jaar dat kinderen op ’t Panorama zitten willen we de kinderen van alles leren en meegeven. Natuurlijk alle basiskennis op het gebied van als taal, rekenen, etc., maar ook willen we ze helpen ontwikkelen van allerlei vaardigheden. Denk hierbij aan omgaan met conflicten, ICT-vaardigheid, communicatieve vaardigheden, presentatievaardigheden en nog veel meer…Alle vakken en het werken aan vaardigheden kunnen we natuurlijk één voor één behandelen. Echter, door al de verschillende pijlers van ons onderwijs te combineren (verbinden), krijgen kinderen een rijker aanbod, kunnen we het makkelijker koppelen aan het toepassen in de praktijk en kunnen kinderen meer leren/ontwikkelen in de acht jaar op ’t Panorama. En mogelijk het belangrijkste: het onderwijs gaat "leven" voor de leerlingen!
Voor sommige kinderen is deze verbinding zelf essentieel voor hun leerproces.
Thematisch werken
Omdat wij geloven in de kracht van het verbindend leren, werken wij thematisch. Dat betekent dat wereldoriëntatievakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, etc., thematisch worden aangeboden en veelal zijn verweven met het leren van de basisvakken en aanleren van vaardigheden.
21e eeuwse vaardigheden
In het verlengde van deze pijlers, is ons doel om de kinderen te laten groeien wat betreft de 21e eeuwse vaardigheden.
Binnen onze kleutergroepen werken we rondom thema's. Per jaar staat een aantal thema's centraal. Door thematisch te werken maken we de verbinding tussen alle vakgebieden en zorgen we voor een integrale aanpak van het totale leerproces: motorische ontwikkeling, de taalontwikkeling, oriëntatie in de ruimte, rekenontwikkeling enzovoorts. Alle onderwerpen/gebieden komen steeds gezamenlijk aan bod tijdens het werken binnen een van de thema's. Een kleuter leert door ervaringen en door te doen. Het aanbod is gericht op leren en ervaren met hoofd, hart en handen.
Vanaf groep 3 staan in het ochtendprogramma taal, rekenen en lezen centraal. In het middagprogramma is veel aandacht voor thematisch werken, waarin we de verbinding zoeken tussen verschillende vakgebieden o.a.: aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap en techniek en daarbinnen hebben de acht disciplines (beeldend, muziek, film, architectuur, theater, literatuur, dans en fotografie ook een plek.
Bij ieder thema besteden we ook aandacht aan Kunst en Cultuur en Burgerschapsvorming.
CMK-school
Onze school ontwikkelt zich in vier jaar tijd tot een CMK-school (Cultuur met Kwaliteit).
Bij basisschool 't Panorama willen we dat uw kinderen zich op alle gebieden ontwikkelen, niet alleen in rekenen en taal, maar ook in kunst, cultuur en burgerschap. Dit is wat u moet weten over ons creatieve onderwijs:Kunst en cultuur zijn belangrijk, niet alleen voor creativiteit maar ook voor kritisch denken en burgerschap.We willen dat alle kinderen met een open blik naar de wereld leren kijken door kennismaking met kunst en cultuur.We integreren creatieve vakken in ons thematisch onderwijs, zodat kinderen de verbinding tussen verschillende vakken en creativiteit begrijpen.Leerlingen maken kennis met 8 disciplines: beeldend, architectuur, theater, literatuur, muziek, film, dans en fotografie. In groepen 5 t/m 8 gebruiken we kunst om geschiedenisthema's interessanter te maken.Deskundigen vanuit Rozet en kunstenaars uit de omgeving ondersteunen ons bij het ontwikkelen van kwalitatieve lessen.Tegen de tijd dat leerlingen groep 8 bereiken, hebben ze alle 8 kunstdisciplines ervaren.
Engels
Vanaf groep 1 krijgen de leerlingen wekelijks Engels.
Bij elke aanmelding kijken we wat voor dit kind de specifieke ontwikkelingskansen en onderwijsbehoeften zijn. Per aanmelding bestuderen wij kritisch het dossier en laten ons informeren door een vorige school/opvang en gaan we in gesprek met de ouders. Zo beoordelen en verkennen wij of wij kunnen bieden wat het kind nodig heeft. Verder kijken we daarbij naar de volgende criteria:We gunnen elke leerling een fijne plek op onze school. De grenzen van de ondersteuning op ‘t Panorama worden bereikt als:
- De onderwijsbehoefte van de leerling de draagkracht van school te boven gaat; Er zijn geen mogelijkheden meer voor nog meer extra ondersteuning of begeleiding op individueel niveau in de groep
- Ondanks de extra ondersteuning en begeleiding de afgesproken doelen niet worden bereikt en het welbevinden van de leerling in de knel komt
- De veiligheid van de ander kinderen en leerkrachten in het geding komt
- Wanneer wij zien dan we aan de grenzen van onze expertise komen
Raadpleeg voor specifiekere informatie over welke kennis, vaardigheden en specialisten wij in huis hebben, ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij gaan samenwerken met een hoogbegaafdheidsspecialist om ons aanbod voor de pientere leerlingen nog meer vorm te geven. Elke leerling voelt zich uitgedaagd en werkt aan vaardigheden en opdrachten die aansluiten bij de leerling.
Ook werken we samen met Bibliotheek op school om onze bibliotheek op school te verrijken met mooie uitnodigende boeken die de leerling stimuleert om te lezen. Door middel van het gebruik van Rijke teksten, die passen binnen ons thematisch onderwijs, geven wij verdieping aan het begrijpend lezen en luisteren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.