Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
KIVA
Op Oleanderhof werken we met de “antipestmethode” KiVa. Hiermee willen we bereiken dat alle kinderen zich veilig voelen op school en dat we voor alle kinderen een fijne school zijn. Hieronder hoe KiVa werkt :
1. Preventieve groepslessen met thema’s zoals groepsdruk, communicatie, respect en (het herkennen, oplossen en voorkomen van) pesten. In de lessen wordt gewerkt aan de kennis, vaardigheden en houding van leerlingen ten aanzien van pesten. Er wordt gewerkt aan groepsvorming en het bieden van een veilige leeromgeving. Leerlingen en leerkrachten wordt inzicht gegeven in de rol van de groep bij het in stand houden van pesten en andere groepsproblemen. Mocht er ondanks de preventieve lessen toch een melding van pesten komen bij de leerkracht van de groep of bij het KiVateam dan komt het KiVa team in actie. Hierin zitten juf Ria, juf Carolien, juf Andrea en juf Lizette. Zij zullen in een volgende nieuwsbrief meer over de werking van het team vertellen. Zij zullen de melding bespreken in hun team, het “gepeste kind” spreken en meestal zal er dan in de groep een
2. Curatieve gesprekken worden gevoerd. Hierbij wordt het pestprobleem benoemd en leren de kinderen dat ze allemaal een aandeel hebben in het functioneren van de groep en hoe ze kunnen bijdragen aan het welbevinden van een individuele leerling. Dit gesprek kan alleen als het “gepeste kind” hiermee akkoord gaat! Van het curatieve gesprek worden alleen de ouders van “het gepeste kind” op de hoogte gebracht en gehouden. Belangrijk is bij dit gesprek dat er geen daders worden aangewezen en ook geen straffen worden uitgedeeld. Mocht het curatieve gesprek (dit wordt max. 2x in de groep gedaan) geen gewenst effect hebben (ervaring van andere scholen leert dat dit vaak wel een positief effect heeft) dan volgt er een andere aanpak n.l. de
3. Steungroepaanpak waarbij er een groepje rond “het gepeste kind” wordt gemaakt waar zowel de pester(s), de vriend(en) als de buitenstaanders in zitten. (5 a 6 kinderen) Ieder kind moet bij deze aanpak iets concreets benoemen wat ze voor “het gepeste kind “gaan doen. Deze groep komt 2 a 3 x bij elkaar. Mocht ook dit niet leiden tot stoppen van het pesten dan wordt
4. Herstelaanpak opgestart. Nu worden de ouders van de pester(s) ook geïnformeerd en wordt er een plan van aanpak gemaakt waarbij gesteld wordt : pesten moet stoppen. In het uiterste geval kan het leiden tot schorsing van de pester(s). Natuurlijk hopen wij dat het zover nooit hoeft te komen.