Christelijke Basisschool de Triangel

Wethouder Olthoflaan 4 B 9902 LB Appingedam

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Triangel
  • Rekenen tijdens 5 december
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Triangel
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Triangel
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Triangel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

 Evaluatie doorstroomtoets schooljaar 2023-2024 

Rekenen

Wij hebben als school een goede score op het 1F niveau. Dit komt omdat we extra hebben ingezet op het automatiseren d.m.v. conditietraining, het automatiseringswerkboek en af en toe een extra werkblad.

Elke week wordt er geoefend met redactiesommen en rekenspelletjes vooral op het gebied van procenten en breuken.

Wij hebben als school minder goed gescoord op het 1S niveau. Het zwakke punt is meten en meetkunde. We hebben geconstateerd dat dit onderdeel weinig aan bod komt in de methode en dat de er in de groepen 6, 7 en 8 verschillende posters hangen.

We spreken af dat alles wat overbodig is en geen cruciale leerdoelen zijn uit de methode schrappen en de hiaten in de leerlijn herhalen. De basis moet beter beheerst worden en vervolgens gaan werken aan de toepassing. Leerlijn erbij pakken en leerlingen leren om de juiste/andere context toe te passen. 

De specialist hoogbegaafdheid heeft een plan gemaakt om de rekenlessen zo in te richten dat de 1S groep hier meer van profiteert.

Taalverzorging

Gaat heel goed behalve de spelling van de werkwoorden. Groep 8 heeft dit schooljaar nog gewerkt uit de oude methode. Het stappenplan wordt niet altijd gevolgd en hangt ook niet in de klas.  Denk aan de doorgaande lijn. Door creatief schrijven is er mee aandacht geweest voor interpunctie.

Taalrondes zijn aangeboden en gaan we volgend schooljaar mee verder. Werken aan eigenaarschap van de leerlingen, zodat ze zelf inzicht hebben in hun eigen leerproces.  

Lezen

de resultaten zijn goed. 1F en 2S zijn behaald. Leeslink spreekt erg aan.

De motivatie van de leerling en de leerkracht is verhoogd. Komend schooljaar gaan we voor technisch lezen de methode Karakter ook in de bovenbouw inzetten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De vorderingen van de leerlingen worden op verschillende wijze bijgehouden. Een belangrijk middel is de observatie. In de kleutergroepen wordt dit bijgehouden in de methode Onderbouwd Online. De leerkrachten kijken hoe de kinderen hun opdrachten vervullen, met anderen omgaan enz. Wanneer de kinderen in schriften, in werkboekjes of op losse bladen werken, wordt dit vrijwel altijd gecorrigeerd. Meestal door de leerkracht, soms gezamenlijk met de gehele groep. Naarmate de kinderen ouder worden, wordt hun werk af en toe becijferd en deze cijfers tellen mee voor de beoordeling op het rapport.  

We werken met een nieuw leerlingvolgsysteem genaamd IEP. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan zaken zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel.

Toetsen: saai?
Toetsen: het klinkt saai, moeilijk en voor kinderen vooral als iets wat niet leuk is. Wij hebben voor de IEP toetsen gekozen omdat we zien dat ze aansluiten bij waar we in de lessen dagelijks mee bezig zijn, de vraagstelling is geen verrassing voor de kinderen. Dit motiveert kinderen om te laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn. Onderwerpen die je boeien, zorgen er immers voor dat je herkenning hebt en gemotiveerd werkt.   Digitale toetsen maar niet helemaal De leerlingen IEP-en op de computer, laptop of tablet. Leest een leerling liever van papier of schrijft een leerling bij spelling liever dan dat hij moet typen? Dan is dat allemaal mogelijk. De toetsvorm mag geen belemmering zijn. De afnameduur van de toetsen is kort, dat is wel zo fijn voor de concentratie en motivatie. Een belangrijk voordeel van de digitale afname is dat het resultaat direct beschikbaar is. Wij kunnen hierdoor samen met de leerling de resultaten direct gebruiken tijdens de les. Zo is de toets een hulpmiddel om de volgende stap te zetten in het leerproces en geen afrekenmiddel. In groep 8 doen de kinderen mee aan de IEP doorstroomtoets en wordt in februari afgenomen. Deze toets ondersteunt (en niet meer dan dat) de schoolkeuze. De toets uitslagen worden ingevoerd in ons digitale Leerling Administratie Systeem.

De verslaggeving van gegevens over leerlingen door de groepsleerkracht
Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Hierin worden belangrijke stukken en gegevens bewaard (bijv. over het kind, het gezin, de leerling besprekingen, gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren). De Ib’er beheert de leerling gegevens en voegt tijdens- en aan het eind van ieder schooljaar relevante gegevens toe aan het dossier. Gegevens van oud-leerlingen worden nog vijf jaar bewaard. Ouders worden in kennis gesteld wanneer dossiergegevens gebruikt worden voor externe instanties. Ouders hebben recht op inzage in het dossier van hun kind.

Het Onderwijskundig rapport
Als een leerling onze school verlaat (zowel aan het eind van groep 8 of bij verhuizing e.d.) krijgt de ontvangende school een onderwijskundig rapport. Dit gebeurt digitaal. Daarin staan de vorderingen beschreven en overige bijzonderheden.

Overleg leerkracht en intern begeleider
Onze school heeft twee Interne Begeleiders. Eén voor de bovenbouw en één voor de onderbouw. Zij beschikken over de expertise en begeleiden de leerkrachten binnen de zorgroutes. De Ib’ers hebben enkele keren per jaar overleg met de leerkrachten over de leerlingen. Tussentijds is er altijd gelegenheid om de Ib'ers aan te spreken. De Ib'ers hebben enkele malen per jaar overleg met de bovenschools zorgcoördinator. Tijdens dit overleg worden verdere stappen besproken ten aanzien van de zorgleerlingen.

De wijze waarop het welbevinden en de leervor­de­ringen van de kinderen be­spro­ken worden met ouders
De kinderen uit groep 1 en 2 krijgen aan het eind van het schooljaar een rapport mee naar huis. De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen twee keer per jaar een rapport mee naar huis. Tijdens het schooljaar zijn er enkele malen 10-minuten gesprekken. Als het nodig is, worden ouders tussentijds benaderd voor een gesprek. Indien u zelf een gesprek wenst, bent u altijd van harte welkom op school.

De speciale zorg voor kinderen met specifieke behoeften
Ieder kind heeft recht op de zorg die het nodig heeft. Wanneer er kinderen met andere onderwijsbehoeftes zijn, wordt daar extra naar gekeken. De groepsleerkracht doet in overleg met de intern begeleider een onderzoek. Dat kan bestaan uit het afnemen van toetsen en het doen van observaties in de groep. De bedoeling hiervan is dat uw kind hierdoor gerichte ondersteuning van de leerkracht kan krijgen. Mochten deze interventies niet voldoende zijn, dan wordt er verder gekeken naar de mogelijkheden. Hiervoor wordt dan eerst met u, als ouders, contact over opgenomen.  

Passend Onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht geworden. Kernpunten uit deze nieuwe wet zijn dat: reguliere en speciale scholen op het gebied van ondersteuning aan leerlingen samenwerken; scholen zorgplicht hebben (de school waar de leerling schriftelijk is aangemeld dient te zorgen voor een passende plek indien er sprake is van zeer specifieke onderwijsbehoeften van een kind), scholen en gemeenten / jeugdhulpverlening samen werken aan de integrale ondersteuning aan leerlingen vanuit onderwijs en zorg, er minder regelgeving vanuit Den Haag komt, maar dat er meer in de eigen regio geregeld kan worden.

Wij werken met het systeem Opbrengst Gericht Passend Onderwijs, waarbij we systematisch reflecteren op ons onderwijs. Elk jaar stellen wij als school onze ambities vast voor rekenen, lezen en taalverzorging. We bespreken 4x per jaar de schoolresultaten, de groepsresultaten en de leerlingresultaten. We stellen vast welke doelen behaald zijn en aan welke doelen verder gewerkt moet worden. Dit wordt beschreven in de onderwijsplannen per vakgebied.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Afscheid nemen van de basisschool en de stap naar het voortgezet onderwijs wordt door veel ouders en kinderen als heel ingrijpend ervaren. Daarom wordt dit proces vanuit de leerkracht van groep acht zorgvuldig begeleid. Het tijdpad in dit proces ziet er als volgt uit:   

- Het preadvies wordt eind groep 6 gegeven.

- Eind januari, begin februari zijn de open dagen van alle scholen voor het voortgezet onderwijs. Er zijn in deze periode ook meeloopdagen, zo krijgen de kinderen een beeld van een schooldag op hun nieuwe school. Ze mogen meerdere scholen bezoeken voor een meeloopdag. Opgave hiervoor is wel nodig.

- Na de IEP toetsen van januari wordt de plaatsingswijzer ingevuld door de school. Dit is een overzicht van de toetsen uit de groepen  7 en 8. Deze plaatsingswijzer geeft een duidelijk beeld welk niveau passend is voor uw kind. Samen met de ouders wordt het advies van de school doorgenomen. Dit advies is gebaseerd op de visie van de groepsleerkracht, de intern begeleider, de directie en de scores van de toetsen in de bovenbouw (plaatsingswijzer) In goede overeenstemming met de ouders komen we tot een definitief advies en plaatsing op een school voor voorgezet onderwijs. Ouders beslissen zelf op welke school hun kind wordt aangemeld.

- Als de ouders en kinderen hun definitieve keuze hebben gemaakt voor een school, dienen zij zelf het kind aan te melden voor het voortgezet onderwijs. Dit moet voor 1 maart.

- Nadat ouders en kinderen een definitieve keuze hebben gemaakt wordt het   aanmeldingsformulier door de ouders naar de scholen voor voorgezet onderwijs gestuurd. Dit gebeurt voor 1 maart.  

In de periode na de aanmelding is er een (warme) overdracht van het overstapdossier (via de overstapservice OSO) en (fysiek/ telefonisch) overleg met de nieuwe school over plaatsingen en eventuele aandachtspunten bij kinderen. Dit overleg vindt plaats tussen de groepsleerkrachten en de onderbouwcoördinatoren van de diverse scholen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pestprotocol KiVa is een schoolbreed en preventief anti-pestprogramma.

KiVa is een Fins woord en betekent leuk of fijn. Het is ook een afkorting voor de Finse zin: Leuke school zonder pesten. 

Preventieve aanpak In elke groep worden jaarlijks 10 KiVa-lessen gegeven over thema’s zoals groepsdruk, communicatie, respect en (het herkennen, oplossen en voorkomen van) pesten. In de lessen wordt gewerkt aan de kennis, vaardigheden en houding van leerlingen ten aanzien van pesten. De lessen zijn gericht op het preventief werken aan groepsvorming en het bieden van een veilige leeromgeving. Leerlingen en leerkrachten wordt inzicht gegeven in de rol van de groep bij het in stand houden van pesten en andere groepsproblemen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kiva
  • Goed gedrag wordt beloond
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven