Christelijke Basisschool de Triangel

Wethouder Olthoflaan 4 B 9902 LB Appingedam

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Triangel
  • Rekenen tijdens 5 december
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Triangel
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Triangel
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool de Triangel

Het team

Toelichting van de school

Vanaf dit schooljaar krijgen de kinderen van groep 1 t/m 8 twee keer per week les van een vakleerkracht gymnastiek.

Bij de kleuters wordt er elke dag bewogen door buiten te spelen of door een les in het speellokaal.

Onze school neemt deel aan Tijd voor toekomst en op deze manier komen leerlingen in aanraking met de vakdocenten die genoemd zijn. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van leerkrachten proberen we eerst te zoeken naar een interne oplossing. Er zijn collega's die met pensioen zijn maar in geval van nood graag invallen op de Triangel.

Mocht dit niet lukken dan zetten we een aanvraag uit bij SLIM. Dit bedrijf zoekt voor scholen dan een gediplomeerde invaller.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Jonge kinderen leren al doende, tijdens hun spel.Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel materiaal is waarvan kleuters kunnen leren. Wij praten veel met de kinderen over allerlei onderwerpen, zodat ze veel woorden leren en goed leren spreken. Dat is belangrijk als voorbereiding voor het latere taal- en leesonderwijs. Voor kleuters is het belangrijk dat zij zich kunnen uiten in verschillende bewegings- en expressieactiviteiten. Wij sluiten aan bij hun motorische, emotionele en sociale ontwikkeling en proberen deze positief te stimuleren.  

Elke schooldag begint in de kring en de kinderen keren hierin na elke activiteit ook weer terug.

Ter voorbereiding op het rekenonderwijs werken we vooral handelend en bewegend. De kinderen leren omgaan met getallen en hoeveelheden door actief bezig te zijn.  

De aanpak in de kleutergroepen verschilt in veel opzichten van die in andere groepen. Ook de inrichting van de lokalen en de manier van werken is anders.  De meeste vakken komen in samenhang aan de orde aan de hand van thema’s.

De diverse leer- en vormingsgebieden komen in de kleutergroepen in een opklimmend niveau aan de orde.  


De leerkrachten houden u op de hoogte van belangrijke gebeurtenissen en de vorderingen van uw kind. Wij vinden het voor de ontwikkeling van uw kind belangrijk om goed en regelmatig contact met u te houden en stellen vragen van u zeker op prijs.  

Onderbouwd   Methode Onderbouwd voor groep 1 en 2 Doel van methode onderbouwd: het aanleren van de grondbeginselen van taal, rekenen en de motorische ontwikkeling. Er bestaat een duidelijke verhouding tussen spelen en het opdoen van kennis. Kinderen uit groep 1 en 2 leren de grondbeginselen van taal, rekenen en schrijven door middel van spel. Een spel moet wel doelgericht worden aangeboden door de leerkracht. De ontwikkeling van jonge kinderen moet bewust en doelgericht worden gestimuleerd. Het jaarprogramma Onderbouwd is onderverdeeld in voor de kleuter herkenbare periodes. ??   Heldere doelen Per periode werken we gericht aan 3 hoofddoelen: taal, rekenen en motoriek.   Inspelen op specifieke leerbehoeften Een jong kind leert in fases. In elke fase ontwikkelt een kind nieuwe dingen.  Het is van belang dat leerkrachten die werken met jonge kinderen kunnen denken vanuit fases en de te bereiken doelen die bij deze fases horen. Het denken vanuit doelen, die passen bij de leeftijd van het kind én het gericht stimuleren daarvan zorgt voor betere leerresultaten.  Speels?leren met concreet materiaal Voor het spelenderwijs leren maakt Onderbouwd gebruik van: 1. Handpoppen: maakt het doel herkenbaar. 2. Ontwikkelingsmateriaal: maakt het doel tastbaar. ? 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Kindcentrum heeft 4 dagen in de week een maatschappelijker in dienst. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn voornemens om in schooljaar 2024-2025 een extra klas te starten voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, zodat we de doorverwijzing naar het speciaal onderwijs kunnen beperken. 

Vanaf schooljaar 2024-2025 doen we met de groepen 1 t/m 8 mee aan het programma "Tijd voor Toekomst". Dit houdt in dat de leerlingen 2 uur per week langer naar school gaan, zodat ze een breder, beter en rijker aanbod krijgen aangeboden op het gebied van: cultuur, sport, muziek en gezondheid. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven