Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In ons gebouw is een praktijk voor logopedie.
Jonge kinderen leren al doende, tijdens hun spel
Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel materiaal is waarvan kleuters kunnen leren.
Wij praten veel met de kinderen over allerlei onderwerpen, zodat ze veel woorden leren en goed leren spreken. Dat is belangrijk als voorbereiding voor het latere taal- en leesonderwijs. Voor kleuters is het belangrijk dat zij zich kunnen uiten in verschillende bewegings- en expressieactiviteiten. Wij sluiten aan bij hun motorische, emotionele en sociale ontwikkeling en proberen deze positief te stimuleren.
Elke schooldag begint in de kring en de kinderen keren hierin na elke activiteit ook weer terug.
Ter voorbereiding op het rekenonderwijs werken we vooral handelend en bewegend. De kinderen leren omgaan met getallen en hoeveelheden door actief bezig te zijn.
De aanpak in de kleutergroepen verschilt in veel opzichten van die in andere groepen. Ook de inrichting van de lokalen en de manier van werken is anders. De meeste vakken komen in samenhang aan de orde aan de hand van thema’s.
De diverse leer- en vormingsgebieden komen in de kleutergroepen in een opklimmend niveau aan de orde.
De leerkrachten houden u op de hoogte van belangrijke gebeurtenissen en de vorderingen van uw kind. Wij vinden het voor de ontwikkeling van uw kind belangrijk om goed en regelmatig contact met u te houden en stellen vragen van u zeker op prijs.
Onderbouwd
Doel van methode onderbouwd: het aanleren van de grondbeginselen van taal, rekenen en de motorische ontwikkeling. Er bestaat een duidelijke verhouding tussen spelen en het opdoen van kennis.
Kinderen uit groep 1 en 2 leren de grondbeginselen van taal, rekenen en schrijven door middel van spel. Een spel moet wel doelgericht worden aangeboden door de leerkracht. De ontwikkeling van jonge kinderen moet bewust en doelgericht worden gestimuleerd. Het jaarprogramma Onderbouwd is onderverdeeld in voor de kleuter herkenbare periodes. ??
Heldere doelen Per periode werken we gericht aan 3 hoofddoelen: taal, rekenen en motoriek.
Inspelen op specifieke leerbehoeften, een jong kind leert in fases.
In elke fase ontwikkelt een kind nieuwe dingen. Het is van belang dat leerkrachten die werken met jonge kinderen kunnen denken vanuit fases en de te bereiken doelen die bij deze fases horen. Het denken vanuit doelen, die passen bij de leeftijd van het kind én het gericht stimuleren daarvan zorgt voor betere leerresultaten. Speels?leren met concreet materiaal Voor het spelenderwijs leren maakt Onderbouwd gebruik van:
1. Handpoppen: maakt het doel herkenbaar.
2. Ontwikkelingsmateriaal: maakt het doel tastbaar. ?
?Lezen
Al in de groepen 1 en 2 wordt veel aandacht besteed aan het stimuleren van de geletterdheid van kinderen
In groep 3 wordt officieel een start gemaakt met het lezen aan de hand van de methode “Veilig Leren Lezen” de Kim- versie
In de groepen 4, 5 en 6 werken we met de methode Karakter. Dit is een methode voor voortgezet technisch lezen. De ontwikkeling van de leesvaardigheid van kinderen is een samenspel tussen de techniek van het lezen en de motivatie om te lezen.
Elke dag is er door de hele school een vast moment waarop alle groepen aan het lezen zijn. Ook wordt er geoefend met woordrijen lezen. Enkele keren per jaar wordt er getoetst of de leerling vooruitgang boekt op het leesgebied. Dit gebeurt aan de hand van AVI/DMT toetsen.
We gebruiken de methode Leeslink. Kinderen vanaf groep 4 gaan samen met elkaar actief aan de slag met rijke teksten die niet alleen de woordenschat vergroten, maar ook hun kennis van de wereld. Naast alle genoemde werkvormen wordt er voorgelezen en vinden er activiteiten plaats in het kader van boekpromotie. We maken op school gebruik van het programma-aanbod van de bibliotheek.
Taal
We werken met de nieuwste editie van Taal Actief. Deze methode is voor taal en spelling. Deze methode leert kinderen goed communiceren zowel schriftelijk als mondeling. De volgende thema’s komen aan bod: elkaar leren kennen, je uitdrukken, je mening vormen, overtuigen, samen beslissen, informeren, uitleggen en verhalen bedenken.
Rekenen en Wiskunde
In de groepen 1 en 2 is alles gericht op het ontwikkelen van de ruimtelijke oriëntatie. Zo zijn er veel activiteiten rond tijd, plaats en richting. Ook oefenen we vaardigheden als ordenen, groeperen en seriëren. Dit zijn begrippen uit de rekentaal waarbij het gaat om meer-minder, veel-weinig. Ook wordt er gewerkt met hoeveelheden en komt het leren tellen aan de orde.
Wij werken de groepen 3 t/m 8 met de methode ‘Pluspunt’. Deze methode biedt een goede balans tussen begrip, veel oefenen en verbinding met de realiteit. Het doel is wel dat alle kinderen aan het einde van groep 6 de S-doelen halen. Het is de bedoeling dat aan het einde van groep 8 iedereen niveau 1F beheerst. We streven naar zoveel mogelijk leerlingen die minimaal uitstromen op 1S niveau Het automatiseren en memoriseren van rekensommen, zoals tafels en deeltafels vormen een belangrijk onderdeel van de methode ‘Pluspunt’.
Schrijven
We leren kinderen netjes en duidelijk te schrijven. We schenken aandacht aan een goede penhantering en schrijfhouding. Wij gebruiken vanaf groep 3 de methode Pennenstreken (blokschrift).
Wereld oriënterende vakken
Voor de wereld oriënterende vakken werken de groepen 4 t/m 8 met de methode ‘Samen op Aarde’. De methode ‘Samen op Aarde’ (Da Vinci) is een lesmethode wereldverkenning. Leerkrachten geven geen aparte vakken aardrijkskunde, geschiedenis en biologie, maar bieden dit als geheel aan met één centrale les per week. Op deze manier zullen kinderen verbanden zien tussen alles wat aangeboden wordt.
In de groepen 1 t/m 4 worden de wereld oriënterende vakken niet afzonderlijk gegeven. Er worden in die groepen onderwerpen behandeld die voor jonge kinderen interessant zijn en aan de hand waarvan kennis en inzicht kan worden verkregen. Regelmatig volgen we in alle groepen uitzendingen van Schooltelevisie, zoals ‘Beleef de lente’, ‘Beestenbrigade’ of 'het Klokhuis’. Kinderen krijgen interessante onderwerpen (passend bij hun leeftijd) op een leuke manier te zien.
Topografie is een onderdeel van de methode ‘Samen op Aarde’. De kinderen uit de groepen 6 t/m 8 krijgen regelmatig een topografietoets waarbij de ligging van belangrijke landen, steden, wateren en gebieden wordt gevraagd.
Expressie activiteiten
Bij jonge kinderen wordt veel tijd besteed aan expressieactiviteiten. Waarin ook de doelen naar voren komen. Bv. vouwen is een doel voor motoriek, maar ook voor rekenen. Voor de middenbouw (groep 3/4/5) en de bovenbouw (groep 6/7/8) bieden we wekelijks ‘atelier’ waarbij verschillende disciplines aangeboden worden, zoals bijvoorbeeld techniek, koken, tekenen, handvaardigheid en schaken.
Digitale geletterdheid
In alle groepen maken we gebruik van het platform van Basicly. Op dit platform worden alle leskaarten en leerpaden aangeboden op het gebied van digitale geletterdheid.
Engels
In de groepen 5 t/m 8 wordt Engels gegeven. We gebruiken hiervoor de methode “Take it Easy”. Een uitgangspunt bij Take it Easy is de onderdompeling in de Engelse taal, met de focus op de communicatie (voornamelijk spreken en luisteren). Take it Easy heeft als vertrekpunt het digitale schoolbord waar de co-teacher de les presenteert. Via films, dialogen, cartoons, liedjes e.d. komen leerlingen in aanraking met spannende, grappige of gevoelige ‘real life’ situaties waarin de voertaal altijd Engels is.
Verkeer
Het vak verkeer maakt deel uit van het vormingsgebied sociale redzaamheid. In de groepen 3 t/m 7 groepen wordt verkeersles gegeven. We gebruiken daarvoor de methode “Klaar-over”. De kinderen leren hoe ze zich als goede verkeersdeelnemers moeten gedragen. In groep 7 doen de kinderen theoretisch en praktisch verkeersexamen. Natuurlijk komen allerlei aspecten uit het verkeer ook aan bod bij de jongste groepen.
Lichamelijke opvoeding De groepen 1 en 2 hebben de beschikking over twee speellokalen, één voor de toestellen en één voor het spel. Ook hebben zij 1x per week les van een vakdocent. Bij goed weer gaan zij elke dag naar buiten. Voor de groepen 1 t/m 8 staan er 2 gymlessen per week op het lesrooster; beide gymlessen worden gegeven door een vakdocent. De kinderen hebben hiervoor sportkleding en gymschoenen nodig.
We zijn voornemens om in schooljaar 2024-2025 een extra klas te starten voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, zodat we de doorverwijzing naar het speciaal onderwijs kunnen beperken.
Vanaf schooljaar 2024-2025 doen we met de groepen 1 t/m 8 mee aan het programma "Tijd voor Toekomst". Dit houdt in dat de leerlingen 2 uur per week langer naar school gaan, zodat ze een breder, beter en rijker aanbod krijgen aangeboden op het gebied van: cultuur, sport, muziek en gezondheid.
In ons gebouw is een vestiging van Kids2B.
Er zijn in de buurt van de school ook andere kinderopvangorganisaties die door kinderen van onze school worden bezocht.