PCBO De Wegwijzer

Eburonenstraat 48 7312 JR Apeldoorn

Voor een richtinggevende basis....

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een leerkracht wordt er gezocht naar een vervangende leerkracht. Als dat niet lukt, zoeken we intern naar een oplossing. Het kan zijn dat dan een groep wordt verdeeld over andere groepen.
Alleen als het echt niet te regelen valt om vervanging te regelen hoort u dat uw kind een dag of dagdeel extra vrij heeft. U wordt hier van te voren over in kennis gesteld. Hierbij is het belangrijk te weten dat, indien u niet voor opvang kunt zorgen, de school voor opvang zorgt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Team
Het team van De Wegwijzer bestaat uit ongeveer 16 personen. Vera te Winkel is onze directeur. Daarnaast is er een unitleider aangesteld. Dat is Mirjam van Dijk. Samen vormen zij het managementteam van de school.
De school heeft 2 Intern Begeleiders (IB'ers): Rianne Bisschop voor de onderbouw en Marlies Loohuis voor de bovenbouw.
Jannie van der Maaten is gespecialiseerd in het verzorgen van Levelwerk. (speciale opdrachten voor meerbegaafde kinderen); ook verzorgt zij het werk in de lichte ondersteuning.
Verder bestaat het team van de school uit enthousiaste groepsleerkrachten; de een meer gespecialiseerd in de onderbouw, anderen in de bovenbouw.
Ook werken er op de Wegwijzer twee onderwijsassistenten. 
Mirjam Kneppel is vanuit de gemeente aangenomen als leerkracht voor de intensieve taalklas. 



Het Onderwijs
“De kleuters spelen voornamelijk”. Dat is een veelgehoorde uitspraak. En natuurlijk klopt het wel, maar het spelen van kleuters is een spelen met een duidelijk lerend effect en is doelgericht. Dat effect kan cognitief (verstandelijk) zijn of sociaal-emotioneel: samen spelen, rekening houden met elkaar of bijvoorbeeld conflicten oplossen. Het spelen kan ook de motoriek ontwikkelen: spelen met blokken of blokjes, constructiemateriaal, maar ook in het speellokaal e.d. 

In groep 2 wordt de nieuwsgierigheid m.b.t. taal, lezen en rekenen in het onderwijsaanbod extra geprikkeld. Door middel van taal- en rekenactiviteiten bereiden we de leerlingen voor op het aanvankelijk lees- en rekenonderwijs. In de kleine kring bieden we onderwijs op maat en krijgen kinderen extra hulp en instructie. In de laatste periode van groep 2 wordt er spelenderwijs al een begin gemaakt met het voorbereiden van het leesproces.

Het aanvankelijk leesonderwijs in groep 3 wordt met behulp van de methode Veilig Leren Lezen (nieuwste versie) aangeboden. Hierbij wordt tevens gebruik gemaakt van de computer en het digitale schoolbord. Het voortgezet technisch lezen krijgt zijn vervolg in groep 4 t/m 8, waar we onder andere de methode Estafette voor gebruiken. Voor taal werken we vanaf groep 4 met Taal op Maat en Spelling op Maat. Voor Rekenen werken we vanaf groep 3 met de methode Pluspunt (nieuwste versie).

In de groepen 4 t/m 8 worden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur als themalessen gegeven middels de methode Blink. 

Vanaf groep 1 krijgen de kinderen Engelse les op onze school.

We gebruiken coöperatief leren als werkvorm; leerlingen werken veel samen en bedenken zelf oplossingen. Dit verhoogt de motivatie en daagt leerlingen uit. 

We besteden nadrukkelijk aandacht aan de sociaal emotionele vorming van de leerlingen. De Kanjermethodiek leert kinderen om te gaan met zichzelf en de ander. Ook groepsprocessen komen hierin aan bod.

Voor vakken als tekenen, handvaardigheid, dans, drama en muziek worden methoden en/of bronnenboeken gebruikt. In de groepen 1 en 2 is de creatieve vorming geïntegreerd in het aanbod van de thema’s. Creatieve vorming heeft een duidelijke plaats in het lesprogramma. 

Vanaf schooljaar 2020-2021 zijn wij gaan werken met I-Pads en Chromebooks. Onze ICT-ers hebben in schooljaar 2019-2020 een ICT-beleidsplan geschreven met daarin de voornemens en ontwikkelingen als het gaat om digitalisering van ons onderwijs. Dit heeft geresulteerd in de aanschaf van nieuwe digitale (touchscreen) schoolborden in iedere groep, 15 I-pads en 48 Chromebooks. Dit is een verrijking van ons onderwijs zijn en onze leerlingen nóg meer motiveren bij hun ontwikkeling. Iets waar wij als school uiteraard erg trots op zijn en wat we in de toekomst graag willen uitbreiden. 

Vanaf groep 5 krijgen de leerlingen huiswerk mee voor verschillende vakken. Dit doen we zodat kinderen leren om te gaan met huiswerk en ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs.

We streven ernaar dat leerlingen in groep 8 uiteindelijk hun werk goed kunnen plannen, zelfstandig kunnen werken en in staat zijn teksten te begrijpen en hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Dit zien we als een extra steun voor het plannen en het maken van huiswerk in het vervolgonderwijs.
In groep 8 wordt op basis van gegevens omtrent kennis, vaardigheden en persoonlijkheidskenmerken een advies voor een school voor voortgezet onderwijs gegeven. Ter ondersteuning van dit advies nemen we de IEP-eindtoets af.

Lesgeven op verschillende ontwikkelingsniveaus.
Alle basisvakken (lezen, rekenen, spelling) werken we vanaf groep 3 in de klas in niveaugroepen (de zogenaamde *-groepen).
De ** groep: Hierin zitten de leerlingen die zich naar verwachting ontwikkelen en de basisleerstof in de groep voldoende tot goed aankunnen. Zij krijgen klassikale instructie waarin onder begeleiding van de leerkracht geoefend wordt. Daarna kunnen zij de stof grotendeels zelfstandig verder verwerken.
De * groep: Hierin zitten leerlingen die meer tijd nodig hebben om zich de stof eigen te maken. Deze kinderen krijgen naast de klassikale instructie verlengde instructie van de leerkracht in de groep, extra oefening en soms aangepast werk. Ook kan het zijn dat er meer tijd om te oefenen gepland wordt voor het betreffende vak. Soms kunnen er extra werkbladen of oefeningen op de computer gedaan worden. In overleg met ouders kan er thuis ook extra geoefend worden.
De *** groep: Hierin zitten de leerlingen die de doelen waaraan gewerkt wordt al grotendeels beheersen. Deze leerlingen zijn gebaat bij een korte, uitdagende instructie. Er wordt gekeken wat ze wel/niet mee hoeven te doen in de groep. Daarnaast krijgen deze kinderen extra uitdagend werk aangeboden van het betreffende vak.  

De resultaten van de toetsen die leerlingen gedurende het schooljaar maken, worden geëvalueerd. Aan de hand daarvan kunnen leerlingen wisselen van niveaugroepen.  
De indeling van de niveaugroepen wordt per vakgebied bepaald.  Het kan dus zijn dat een leerling bij rekenen in de *groep zit en bij spelling in de ***groep.   
Op deze manier wordt er steeds gekeken wat een leerling nodig heeft in zijn/haar ontwikkeling.  

Wat wordt er nog meer aangepast? Naast bovenstaande aanpassingen kan het ook zijn dat een leerling een specifieke aanpak nodig heeft. We geven hiervan enkele voorbeelden:
? Sommige leerlingen worden losgekoppeld van de lesstof en werken met een eigen leerlijn. Zij worden hierin begeleid door de leerkracht en/of externe(n).
? Het visueel maken van afspraken voor leerlingen die moeite hebben met het onthouden van auditieve informatie.
? Het werken op een stille plek of het werken met een koptelefoon.
? Uitdaging en verdieping buiten de groep, georganiseerd door Jannie v.d. Maaten.
? Extra instructie buiten de groep, georganiseerd door de onderwijsassistente of Jannie v.d. Maaten.


Burgerschap
Kinderen groeien op in een complexe, veelzijdige maatschappij. We vinden het belangrijk kinderen hier al op voor te bereiden. Ze maken immers ook nu al deel uit van de samenleving.
Vanuit onze christelijke identiteit vinden we het belangrijk dat onze leerlingen op een zelfbewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. We brengen verantwoordelijkheidsbesef bij voor de samenleving. Burgerschapsvorming werken we uit door middel van de volgende activiteiten:
- Gesprekken over levensvragen, vaak naar aanleiding van de Bijbelverhalen;
- De leerkrachten handelen zelf vanuit een christelijke levensovertuiging;
- De identiteit van de school komt tot uiting in hoe wij met elkaar omgaan in de school. Ons onderwijs is erop gericht talenten van kinderen te benutten en af te stemmen op wat zij nodig hebben;
- Leerlingen mogen verschillend zijn in achtergrond en cultuur, hen wordt geleerd om respectvol met deze verschillen om te gaan;
- Leerlingen worden actief betrokken bij het samenstellen van de groepsregels;
- We werken volgens de Kanjermethodiek;
- Naar aanleiding van het door ons geadopteerde oorlogsmonument worden begrippen als ‘Vrede’ en ‘Veiligheid’ concreet gemaakt;
- Er is, vooral in de bovenbouw, aandacht voor De Europese samenleving (waaronder de EU) en voor actuele zaken die er in de wereld plaatsvinden;
- Soms komen ontwikkelingswerkers uitleg geven over hun werk. Bij acute nood ergens in de wereld spelen wij hier soms op in met het uitvoeren van een gerichte (inzamel)actie.
- De leerlingen uit de bovenbouw worden ingezet bij activiteiten in de onderbouw; bijvoorbeeld bij het begeleiden van activiteiten en het voorlezen van prentenboeken en het tutorlezen;
- We voeren zorgoverleg met diverse instanties (CJG,Stimenz,Gemeente) om zo de gemeenschappelijke belangen in de wijk te bevorderen;
- De Wegwijzer bevordert sportactiviteiten voor de leerlingen, d.m.v. sport van de maand, atletiek, voetbal-en korfbaltoernooien,  schaaktoernooien etc. en zorgt er op deze manier voor dat de leerlingen activiteiten ondernemen met andere leerlingen in de wijk en in  Apeldoorn;
- De Wegwijzer probeert, wat de samenstelling van de leerlingenpopulatie betreft, zoveel mogelijk een afspiegeling van de wijk te zijn. Daarbij  wordt wel van de ouders gevraagd om de christelijke identiteit van de school te respecteren.


Interne begeleiding | leerlingenzorg
De leerlingbegeleiding wordt gecoördineerd door de intern begeleiders. Zij volgen samen met de leerkrachten de ontwikkeling van de leerlingen en hebben regelmatig overleg met een zorgteam en een gedragswetenschapper vanuit het Samenwerkingsverband.
De intern begeleiders voeren groepsbesprekingen met leerkrachten en bespreken regelmatig met het managementteam het gevoerde zorgbeleid. Zij coördineren de ondersteuning voor leerlingen. Zij sturen de trajecten aan die nodig zijn als het gaat om zorg voor leerlingen. Zij leggen groepsbezoeken af en voeren gesprekken met leerkrachten over deze zorg. U kunt altijd een afspraak met onze intern begeleider maken als u hen hierover wilt spreken.


Passend onderwijs en Samenwerkingsverband
Passend onderwijs
Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. Dat heet passend onderwijs. Zoveel mogelijk kinderen gaan naar een reguliere basisschool, ook wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs. Alle scholen hebben zorgplicht. Meldt u uw kind bij onze school aan dan kijken wij of wij uw kind kunnen ondersteunen, eventueel met extra ondersteuning (vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper) of dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. Dit bepalen we aan de hand van gesprekken met u en met eventueel andere gegevens en informatie van vorige scholen (wanneer van toepassing).

Samenwerkingsverband
In Apeldoorn werken schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft of we vragen hebben over de begeleiding van een kind, nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Als school delen we hier kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind. Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij kleuters is het spel de meest belangrijke activiteit. Het spelen van de kinderen heeft een duidelijk lerend effect en is doelgericht. Dat effect kan cognitief (verstandelijk) zijn of sociaal-emotioneel: samen spelen, rekening houden met elkaar of bijvoorbeeld conflicten oplossen. Het spel kan ook de motoriek ontwikkelen: spelen met blokken, constructiemateriaal, etc.

In groep 2 wordt de nieuwsgierigheid met betrekking tot taal, lezen en rekenen in het onderwijsaanbod extra geprikkeld. Door middel van taal- en rekenactiviteiten bereiden we de kinderen voor op het aanvankelijk lees- en rekenonderwijs.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd is kostbaar; daarom gaan we daar zorgvuldig mee om. De lessen beginnen op tijd en we proberen tijdverlies zo veel mogelijk te voorkomen. We vragen ouders nadrukkelijk ervoor te zorgen dat hun kind op tijd op school is.
Voor de organisatie van ons onderwijs zijn de onderwijsbehoeften van de leerlingen leidend. We geven les op 3 niveaus per klas, zodat de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau kunnen werken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het merendeel van de leerlingen komt uit de wijk Orden. Een klein deel van de leerlingen komt uit de Sprengenparkwijk en de Heeze. Mede omdat in principe iedere leerling welkom is, is de leerlingenpopulatie een afspiegeling van de wijk. Binnen school is ook een peutergroep met Voor- en Vroegschoolse Educatie gehuisvest en een peuterspeelzaal zonder VVE. Onze school heeft ook een eigen Intensieve Taalklas (ITK). Er is voor twee dagen per week een extra leerkracht aan onze school verbonden die ondersteuning biedt aan kinderen uit groep 2 met een taalachterstand. De school heeft 2 Intern Begeleiders, twee onderwijsassistenten, een leerkracht die is gespecialiseerd als gedragsspecialist. Verder telt de school verschillende andere specialisten op één of meerder vakgebieden, zoals een rekenspecialist en een taalspecialist. 


Passend onderwijs
Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. Dat heet passend onderwijs. Zoveel mogelijk kinderen gaan naar een reguliere basisschool, ook wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs. Alle scholen hebben zorgplicht. Meld u uw kind bij onze school aan dan kijken wij of wij uw kind kunnen ondersteunen, eventueel met extra ondersteuning (vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper) of dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. Dit bepalen we aan de hand van gesprekken met u en met evt. andere gegevens en informatie van vorige scholen, wanneer van toepassing).
Samenwerkingsverband
In Apeldoorn werken schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft of we vragen hebben over de begeleiding van een kind, nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind. Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs. 


Meer- en hoogbegaafdheid
Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is, doen we er als PCBO Apeldoorn alles aan om passend onderwijs te bieden. Dit doen we door middel van het PCBO PlusProgramma. Hiermee bieden we onderwijs op maat voor meer- of hoogbegaafde kinderen. Het PCBO Plusprogramma bestaat uit drie pijlers waar vanuit we het kind, jou als ouder en onze PCBO-scholen ondersteunen:
1. Plusbegeleiding op school  
Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is, ontvangt het in eerste instantie plusbegeleiding op school. Op onze school hebben we dit georganiseerd door middel van Levelwerk dat één van onze leerkrachten verzorgt voor onze kinderen. Deze begeleiding vult de school zelf in en wordt gegeven door leerkrachten en in de omgeving die uw kind kent.
2. De Plusvoorziening PCBO Apeldoorn  
Naast de plusbegeleiding op de scholen, hebben we bij PCBO Apeldoorn een plusvoorziening waar uw kind een dagdeel in de week naar toe kan. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften van uw kind neemt uw kind hier 1 of meer dagdelen in de week aan deel. Deze voorziening vindt plaats op onze eigen school PCBO De Wegwijzer en De Regenboog – Osseveld. Middels deze voorziening gaan we nog verder en dieper in op de specifieke ondersteuningsbehoefte van uw kind, aanvullend op de Plusbegeleiding op school. We hebben aandacht voor leer- en werkstrategieën en uw kind gaat samen met andere kinderen aan de slag met filosofie, expressie, emotionele training voor bijvoorbeeld het vergroten van de motivatie, het zelfbeeld en diverse spelonderdelen. Ook ontmoet uw kind in deze klas andere meer of hoogbegaafde leerlingen. Fijn voor uw kind omdat het merkt dat er meer kinderen zijn zoals hij/zij. 
3. Ondersteuning vanuit PlusBegeleiding en Kenniscentrum PCBO
De PlusBegeleiding is het netwerk van PCBO Apeldoorn dat scholen ondersteunt in onderwijs aan begaafde leerlingen op school. We ondersteunen bijvoorbeeld leerkrachten en intern begeleiders bij de Plusbegeleiding die ze op school geven en zijn er voor u als ouder bij specifiekere vragen over begaafdheid. Daarnaast hebben we een Kenniscentrum PCBO Apeldoorn. Naast de bovengenoemde meedenk- en adviesfunctie zijn in de orthotheek van het Kenniscentrum materialen te vinden die leerkrachten kunnen gebruiken. Vanuit dit Kenniscentrum organiseren we ook een interne kwaliteitskring hoogbegaafdheid waar alle leerkrachten en coördinatoren van de scholen kennis kunnen delen en halen. Ook zijn we te vinden in de netwerken van het Samenwerkingsverband, in contact met voortgezet onderwijs en andere externe, relevante partners. Zo laten we ons ook vanuit PCBO gelden op het vlak van begaafdheid.
Meer weten?
Stuur dan (in overleg met de leerkracht of intern begeleider van uw kind) een mail naar de coördinator van het PCBO Plusprogramma, Annet Klaver via: aklaver@pcboapeldoorn.nl.


Taalondersteuning voor kinderen met een taalachterstand
Wanneer uw kind een taalachterstand heeft, kan hij/zij gebruik maken van de intensieve taalklas. De Intensieve Taalklassen zijn verbonden aan tien scholen in Apeldoorn. De PCBO-scholen die verbonden zijn aan dit initiatief zijn: PCBO De Wegwijzer, PCBO Emmaschool, PCBO Prinses Margriet en PCBO Het Kompas. 
Taalachterstand
Wanneer uw kind een taalachterstand heeft, kan het gebruik maken van de intensieve taalklas. De school bepaalt of een kind hiervoor in aanmerking komt. Deze intensieve ondersteuning wordt georganiseerd in de groepen 1 en 2.
Taalklas voor nieuwkomers
Kinderen die net in Nederland zijn, starten in de eerste opvangklas. Op twee locaties is een eerste opvangklas georganiseerd voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 11 jaar. 
PCBO Emmaschool 
Thorbeckestraat 8 
7331 RG Apeldoorn 

De Zevensprong (school van Veluwse Onderwijsgroep)
Pythagorasstraat 384 
7323 HW Apeldoorn 

In deze taalklas wordt uw kind taalvaardiger gemaakt. Het accent ligt op ontwikkeling van de basiswoordenschat. Er wordt veel aandacht besteed aan mondelinge communicatie, klankonderwijs en leren lezen. Voor nieuwkomers zijn de leerlijnen vastgesteld voor de onderdelen: woordenschat, technisch lezen, begrijpend lezen, spellen en rekenen. Doel is om de kinderen zodra het kan in een reguliere groep onderwijs te laten volgen. Na het onderwijs in de eerste opvangklas stromen de kinderen naar de basisschool in de buurt van hun woonadres.
Contact
De Intensieve Taalklas is een initiatief van de gemeente Apeldoorn in samenwerking met de drie grote besturen voor basisonderwijs in Apeldoorn (waaronder PCBO Apeldoorn). Kijk voor meer informatie op de website van de Intensieve Taalklassen: www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of mail met info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG):
voor alle gezinnen en kinderen in Apeldoorn
Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden
De jeugdarts en jeugdverpleegkundige CJG komen regelmatig op onze school. U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst. Wij informeren u wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten.
Het CJG bij u in de buurt
In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. De professionals die bij het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen.
De gezondheid van uw kind volgen
Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Zij zullen uw kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uitnodigen. In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijgt u een vragenlijst toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u /uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG. Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. Ze meten en wegen uw kind. Ook kunt u tijdens dit onderzoek uw vragen stellen of eventueel uw zorgen delen. We bespreken samen de lichamelijke veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.
Kernteam
Maakt u zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de leerkracht van uw kind en/of onze IB’er, advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals, waaronder ook de jeugdverpleegkundige. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/uw kind mee. Samen bespreken en bekijken school, het CJG en u wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.
Contact met het CJG?
info@cjgapeldoorn.nl // (055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur) // www.cjgapeldoorn.nl www.facebook.com/CJGapeldoorn

SOZKA
De Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA) verzorgt onderwijs voor kinderen die in het ziekenhuis liggen of thuis worden verpleegd. SOZKA werkt samen met Onderwijs Zieke Leerlingen IJsselgroep. Uw kind komt in aanmerking voor onderwijs thuis als uw kind leerplichtig is en het in verband met ziekte (voorlopig) niet naar school kan. Het onderwijs wordt gegeven door onderwijsbevoegde vrijwilligers. Wanneer dit voor uw kind geldt kunt u samen met de groepsleerkracht of intern begeleider van onze school contact opnemen met SOZKA. SOZKA heeft altijd nauw contact met de school. Meer informatie vindt u op: www.sozka.apeldoorn-onderwijs.nl. 


Kids College Apeldoorn
Kids College Apeldoorn (KCA) is de weekendschool voor nieuwsgierige, gemotiveerde kinderen van 10 tot 14 jaar. Bij KCA kunnen zij op zondagmiddag kennismaken met de boeiende wereld van professionals op het gebied van onder andere techniek, cultuur, wetenschap en ondernemen. De kinderen maken kennis met interessante mensen uit het bedrijfsleven en gaan met hen aan het werk. Zo leren de kinderen hun talenten ontdekken, krijgen zij een bredere kijk op hun mogelijkheden en ontwikkelen meer zelfvertrouwen. Dit alles met als doel hen te ondersteunen en motiveren in hun keuze voor een vervolgopleiding. Voor meer informatie: www.kidscollegeapeldoorn.nl. Aanmelden kan via de school of de website.

Stimenz Home-Start
Stimenz biedt ondersteuning, praktische hulp en vriendschap aan ouders met opvoedvragen. Als ouder geeft u zelf aan op welke gebieden u steun wenst. Uw vraag staat centraal. Stimenz Home-Start bestaat uit een team van vrijwilligers. Zij bieden ondersteuning vanuit de eigen ervaring als ouder. U kunt Home-Start inschakelen wanneer u zich bijvoorbeeld onzeker voelt over het opvoeden. Ook is het mogelijk dat wij helpen uw zelfvertrouwen te vergroten en/of uw sociale relaties/netwerk te versterken en meer structuur te krijgen. Wij kunnen u ook steun bieden bij het gebruikmaken van verschillende diensten, voorzieningen en regelingen. Deze ondersteuning is gratis.
Wat kunt u verwachten?
- een steuntje in de rug;
- ondersteuning bij praktische zaken;
- ondersteuning bij de opvoeding;
- een luisterend oor;
en de mogelijkheid om contacten te leggen met andere ouders
Hoe kun u ons bereiken?
Door de intern begeleider van school contact te laten opnemen met een van de coördinatoren. U mag ons uiteraard ook rechtstreeks bellen, whatsappen, mailen met een vraag om ondersteuning: Marion Wolbers 06 54 98 58 92 m.wolbers@stimenz.nl of Petra Tromp 06 25 00 97 30 p.tromp@stimenz.nl
Of bel met het Stimenz: 088 784 64 64. De website is www.stimenz.nl/home-start.
Binnen enkele dagen wordt u teruggebeld door de desbetreffende coördinator voor een kennismakingsbezoek.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We gaan verder met het uitbouwen van onze kennis en kunde op Hoogbegaafdheidspecialist.

Daarnaast hebben we vanaf november 2022 een kindertherapeut op school die preventief en/of ondersteunend leerlingen kan helpen bij de 'zorg' kant zodat ze open kunnen gaan staan voor het onderwijs. 

We starten in november 2022 ook met de Schooldag Extra voor leerlingen uit groep 5 en 6 waarbij ze in samenwerking met andere organisaties binnen Apeldoorn kennis en ervaring mogen opdoen voor brede ontwikkeling en algemene kennis. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven