Montessorischool Passe-Partout Kerschoten

Boerhaavestraat 111 7316 LE Apeldoorn

  • Schoolfoto van Montessorischool Passe-Partout Kerschoten
  • Schoolfoto van Montessorischool Passe-Partout Kerschoten
  • Schoolfoto van Montessorischool Passe-Partout Kerschoten
  • Schoolfoto van Montessorischool Passe-Partout Kerschoten
  • Schoolfoto van Montessorischool Passe-Partout Kerschoten

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de Eindtoets

Aan het eind van de basisschool maken alle kinderen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen kinderen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de kinderen een advies voor het onderwijsniveau in het voorgezet onderwijs. 

Advies procedure
Kinderen ontvangen eind groep 7 een globaal advies van hun leerkracht. Hierbij kijken we naar de gehele ontwikkeling van het kind op gebied van kennis en vaardigheden. In januari krijgen kinderen het definitieve advies. 

Bij beide advies gesprekken is het kind als de ouder(s) aanwezig. 

Doorstroomtoets
Kinderen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle kinderen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De visie van Montessori voorstaat dat alle kinderen op een Montessorischool zich in hun eigen tempo allemaal uniek ontwikkelen. Dit betekent dat iedereen ook zijn eigen leerlijn volgt, afhankelijk van interesse, tempo, leervermogen en persoonlijkheid. Wanneer het kind nét niet aan een toets toe is, maakt het veel fouten. Wanneer het kind al lang aan deze toets toe was, is de toets veel te makkelijk en zegt het nog steeds niks over het niveau waarop het wel zit. We kiezen op Montessorischool Passe-Partout daarom voor de schoolvaardigheidstoetsen van Boom uitgeverij. We maken gebruik van deze, door COTAN en de Onderwijs Inspectie, goedgekeurde toetsen voor begrijpend lezen en reken-wiskunde. We hebben gekozen voor deze toetsen omdat ze, in tegenstelling tot de CITO toetsen, een groter deel van de leerlijn bestrijken. Bovendien zijn de schoolvaardigheidstoetsen in onze ogen transparanter. Daarnaast denken we de schoolvaardigheidstoetsen in pedagogische zin beter bij ons schoolconcept passen. Middels deze toetsen kun je de ontwikkeling van een kind zichtbaarder maken, zonder daar een oordeel aan te hangen. Dit past bij onze werkwijze om toetsen in te zetten voor het volgen van de ontwikkeling en aanknopingspunten te geven om het kind verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling. Een laatste opmerking die pleit voor het inzetten van de schoolvaardigheidstoetsen, is de flexibele inzet van de toetsen. De schoolvaardigheidstoetsen kunnen in elke onderwijsmaand ingezet worden. Dit sluit aan bij ons onderwijsconcept waarbij we willen aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om te komen tot een goed advies voor het voortgezet onderwijs kijken we niet alleen naar de verstandelijke mogelijkheden van een kind, maar hechten we ook veel waarde aan zaken als werkhouding, concentratie en doorzettingsvermogen. De keuze, op basis van het advies, voor een school in het voortgezet onderwijs behoort tot de verantwoordelijkheid van de ouders/verzorgers. Door de periodieke contacten met de verschillende scholen voor Voortgezet Onderwijs toetsen we regelmatig of de afgegeven adviezen zich in de praktijk bewezen hebben.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De rapporten van de Onderwijsinspectie zijn een goede en bruikbare aanvulling op ons interne kwaliteitszorgsysteem. Naast het inspectierapport gebruiken we het leerlingvolgsysteem, methode-afhankelijke toetsen, collegiale consultatie en ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoeken om onze kwaliteit in de gaten te houden. Deze gegevens bij elkaar helpen het team om het geboden onderwijs continu te ontwikkelen en te verbeteren.

Terug naar boven