PCBO De Diamant het Kristal

Laan van de Charleston 71 7323 RV Apeldoorn

Schoolfoto van PCBO De Diamant het Kristal

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen Citotoetsen af; halverwege het schooljaar en aan het einde van het schooljaar voor de groepen 3 t/m 8.  Alle toetsen worden geanalyseerd, op basis van resultaten kan er een individueel plan en/of groepsplan worden opgesteld. Tijdens de portfoliogesprekken met ouders én kind bespreekt de leerkracht voornamelijk het proces om te komen tot resultaten en maakt het (eventueel) plannen voor het vervolg. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Beleid Advisering PO-VO

De overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs is een stap die het kind maakt in zijn schoolloopbaan. Scholen zijn verplicht om een schooladvies af te geven voor alle leerlingen in het laatste schooljaar van het primair onderwijs. Dit is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs1 .

1. Informatie verzamelen

Om een zo compleet mogelijk beeld te hebben van de kinderen, verzamelen we op verschillende manieren informatie. Op montessorischool Passe-Partout hebben we zicht op ontwikkeling door:

• Observaties

• Kind gesprekken

• Periodieke kind-oudergesprekken

• Profielen voortgezet onderwijs (leerlijn leren)

• Formatief

            o informeel tijdens de werkperiode en lessen

            o formeel IEP LVS

We kijken naar de brede ontwikkeling van het kind. Als school kijken we naar de ontwikkeling op drie gebieden; Subjectwording, Socialisatie en Kwalificatie2.

IEP leerlingvolgsysteem biedt zicht op ontwikkeling op gebied van hoofd (kwalificatie), hart en handen. We volgen hier de persoonlijke ontwikkelingslijn van het kind. Jaarlijks worden ouders en kinderen geïnformeerd over de ontwikkeling van het kind op bovengenoemde gebieden.

2. Globaal advies (juni)

Eind groep 7 vindt het globaal adviesgesprek plaats. A.d.h.v. de verzamelde informatie worden kinderen en ouders geïnformeerd over het advies was op dat moment passend en richting gevend is voor het kind.

In dit gesprek wordt het advies onderbouwd op basis van observaties, gesprekken, opbrengsten en ontwikkeling die het kind heeft doorgemaakt. Daarbij wordt ook de leerlijn leren3 ook als informatiebron toegepast. Leerkrachten gebruiken deze voor het opstellen op gebied van inzet, tempo, zelfstandigheid, probleemoplossend vermogen, interesse, zelfbeeld en concentratie. Tevens wordt er ook vooruitgeblikt op het komende jaar; gezamenlijk worden er ontwikkeldoelen op vaardigheden als kwalificatie opgesteld. De doelen worden verwerkt op de lijn van het kind, zodat zij na de zomer direct hiermee kunnen starten. Cyclisch volgen er reflectiegesprekken met het kind en de leerkracht.

3. Voorlopig advies

Basisscholen geven tussen 10 en 31 januari het voorlopig schooladvies. De school neemt dit advies ook op in het onderwijskundig rapport4 , dat een beeld geeft van de leerresultaten en vorderingen, het gedrag, de (sociaal-emotionele) ontwikkeling en de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Ook het advies op basis van de score op de doorstroomtoets (het toetsadvies) maakt deel uit van het onderwijskundig rapport Ouders ontvangen het onderwijskundig rapport, onderbouwing van advisering en toestemmingsformulier digitale overdracht. Ouders ondertekenen alle documenten voor gezien en leveren de documenten in bij de leerkracht.

4. Definitief advies

Is het advies vanuit de doorstroomtoets hetzelfde of lager dan het voorlopig advies. Dan wordt het gegeven voorlopig advies definitief. Is het advies vanuit de doorstroomtoets hoger dan het gegeven voorlopig advies, dan heeft school tot 24 maart de tijd om te heroverwegen en dit te communiceren met ouders. Vervolgens past school het advies aan en noteert dit in parnassys. Is het advies vanuit de doorstroomtoets hoger dan het gegeven voorlopig advies, maar is de uitkomst van de heroverweging dat het voorlopig advies niet aangepast wordt op basis van de motivatie, dan wordt het voorlopig advies definitief gemaakt. School onderbouwt het voorlopig advies in ParnasSys. Ook wanneer er gekozen wordt voor een bijstelling van het voorlopig advies maar niet volledig meegegaan wordt met het toetsadvies (er wordt gekozen voor een tussenadvies) dan zal school dit motiveren in parnassys. Wanneer het advies pro is gegeven, volgt bij de doorstroomtoets vaak het advies pro/vmbo-b. In dit geval volgt er geen heroverweging.

5. Heroverweging

Valt het toets advies hoger uit dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies altijd. In overleg met het kind en zijn ouders kan de school het advies dan naar boven bijstellen, maar dat is niet verplicht. Wanneer een basisschool besluit om het advies niet bij te stellen moet zij kunnen onderbouwen waarom dit in het belang van het kind beter is. School onderbouwt kind kernmerken en onderwijsbehoeften. Deze moeten meegenomen worden in de motivatie. Het is van belang wat het kind zelf wil. De thuissituatie wordt hierin niet meegewogen. Dit wordt wel overgedragen aan het voortgezet onderwijs, zodat zij de juiste ondersteuning kunnen bieden. Het kan wenselijk zijn dat de vo-school (waar het kind is aangemeld) bij de heroverweging wordt betrokken.

6. Brede Advies Groep (BAG)

De Brede Advies Groep (BAG) is een groep van deskundigen vanuit het voortgezet onderwijs die intern begeleiders en leerkrachten uit het basisonderwijs adviseert bij het te geven schooladvies. De deskundigen zijn werkzaam binnen het regulier voortgezet onderwijs, lwoo, praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs. De BAG wordt gecoördineerd vanuit het samenwerkingsverband VO 2505. De bespreking van de leerling tussen de deskundigen vanuit het voortgezet onderwijs en de basisschool leidt tot een advies. Dit advies heeft echter geen bindend karakter of formele status.

Een basisschool kan een leerling waarvan men twijfelt over het te geven schooladvies ter bespreking aanmelden bij de BAG. De twijfel kan voortkomen uit tegenstrijdige criteria (IQ en leerachterstanden). Een leerling voldoet bijvoorbeeld aan de criteria die passend zijn bij lwoo, maar er zijn twijfels of de leerling dit niveau aankan waarbij wordt afgevraagd of praktijkonderwijs passender is. De basisschool kan ook een leerling ter bespreking inbrengen wanneer men twijfelt welke schoolsetting binnen het voortgezet onderwijs het beste past. Deze twijfel kan voortkomen uit de ondersteuningsbehoefte van de leerling: welke v(s)o-school biedt de ondersteuning die het meest passend is?

De BAG zal schooljaar 2023-2024 vijf bijeenkomsten organiseren. Er zullen geen extra overleggen worden gepland. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen de betrokkenen vanuit de basisschool hun leerling (anoniem) bespreken en hun vraag voorleggen. Per leerling zal er ongeveer 20 minuten ter bespreking worden ingepland. De BAG zal meedenken in de casus en een zo passend mogelijk advies geven. De basisschool is verantwoordelijk voor verslaglegging hiervan en de verdere communicatie richting de ouders van de leerling.

Om een zo goed mogelijk advies te kunnen geven, vragen we het ‘BAG-Aanvraagformulier’ in te vullen en eventueel aan te vullen met documenten zoals een OPP of een onderzoeksverslag. Het formulier is hier te downloaden. Via dit formulier kun je het BAG formulier aanleveren. Op die plek kunnen alle ingevulde documenten geanonimiseerd of met toestemming van de ouders ge-upload worden.

7. Doorstroomtoets

Kinderen in groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. In principe maken alle leerlingen in groep 8 de doorstroomtoets, maar er zijn enkele uitzonderingen. Deze leerlingen hoeven de toets niet te maken maar mogen wel meedoen. Het bestuur van een basisschool kan in overleg met ouders besluiten dat een bepaald kind geen toets hoeft te maken. Uitzonderingen5 worden gemaakt voor:

• Zeer moeilijk lerende kinderen met een IQ van 75 of lager;

• Kinderen die meervoudig gehandicapt zijn en door hun handicap moeilijk kunnen leren;

• Kinderen die op het moment van de doorstroomtoets 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen.

Binnen de stichting PCBO Apeldoorn wordt stichting breed de doorstroomtoets IEP afgenomen. Uiterlijk 15 maart ontvangen de kinderen de uitslag van de doorstroomtoets.

8. Aanmelden VO tot plaatsing

Ieder jaar organiseer De Klik oktober organiseert PO/VO informatie vonden. Op deze avonden presenteren VO scholen in Apeldoorn en directe omgeving zich. A.d.h.v. hun globale advies kunnen kinderen met ouders gericht een informatie bijeenkomst bijwonen. Deze avond is het mogelijk om meerdere bijeenkomsten van scholen bij te wonen In januari zijn de open dagen in Apeldoorn. Samen met de ouder bezoeken kinderen voortgezet onderwijs scholen passend bij het ontvangen advies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. De middelbare school informeert ouders betreft plaatsing en aannamen.

Bronnen en bijlagen

https://www.vo-apeldoorn.nl/doe-middagen/

https://www.devogids.nl/middelbare-scholen/apeldoorn/

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-doorstroomtoets-basisschool/wetsvoorstel-doorstroomtoetsen-po

https://www.bureau-ice.nl/basisonderwijs/voor-ouders/

https://www.swv-vo-2505.nl/index.php/scholen-mobile/brede-advies-groep-bag

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze Diamantscholen staat de levenshouding van het kind centraal en ligt de focus meer op: Wie word je en hoe ga ik om met mezelf en anderen? In plaats van met name op: Wat weet je?

We leren de kinderen om zelfbewust en zelfstandig in het leven te staan en stimuleren ze om over zichzelf en anderen na te denken. De afspraken bij ons op school zijn richtinggevend, de visie om een ontmoetingsschool te zijn draagt bij om respect te hebben voor verschillen, zelf ruimte in te nemen en die ook anderen te gunnen. We leren ze verantwoordelijkheid te nemen en hoe ze kunnen bijdragen aan het eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. Er wordt gewerkt vanuit de positieve psychologie en de kracht van optimistisch zijn. Dit helpt om met uitdagingen en tegenslag om te gaan en door te zetten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positief
  • Vertrouwen
  • Maatschappelijke betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven